Bán Zoltán András: Noé vendéglője

Második számla: Milyen lehet négy deci?

  • Bán Zoltán András
  • 2013. szeptember 29.

Egotrip

Vajon milyen lehet négy deci? - kérdem és tartom a tályogos fény felé a Fizetőpincér által asztalomra csapott második fröccsömet, miközben rágyújtok egy cigarettára, vagyis élek elbeszélői teljhatalmammal, melynek erejével könnyedén olyan helyszínre viszem a jelenetemet, ahol az egészségemet vadállati aktivitással védő állami rendeletek még nem tiltják a dohányzást.
false

Ugyan, kérem! - csattan fel a ma délután különösen paprikás kedvében leledző Fizetőpincér. - Maguk múltba meredő és már egészségtelenül neoromantikus kocsmai egzisztenciák úgy beszélnek erről, mint az atomkutatók a Higgs-bozonról, emez isteni részecskéről, melynek, köztudomású, nincsenek voltaképpen tulajdonságai, és amelynek léte, meglehet, 5 szigma bizonyosságú, de ugyanakkor őkelmével személyesen még senki nem találkozott a nagy hadronütköztetőben. Négy deci, tisztán nincs és soha nem is létezett. Legfeljebb egy lehetséges világban.

Ám a létére utaló kérdés mégis érvényes, és nekem soha ne mondja, Herr Ober, hogy a Márai által megálmodott Szindbád több évtizedes töprengés után megfogalmazott felvetése nem lehengerlően pontos és a magyar szellemtörténetben nem éppen olyan metafizikus, mint Leibniz halhatatlan problémája, miszerint "miért van egyáltalán valami, mint sokkal inkább semmi" - vágom oda diadalmasan és már idézem is az alapszöveget a Szindbád hazamegy című regényből:

"Milyen lehet négy deci?

A kérdés elhangzott, s mindenki mereven nézett maga elé. (...) A kérdés elhangzott, s a 'London' söntésében már tudtak róla, a csapos aggódva méregette a polcokon rendbe rakott félliteres és literes üvegeket, s iparkodott szemmérték szerint megállapítani, milyen lehet négy deci. (...) Szindbád négy szóval kimondott valamit, aminek meglepő és elképesztő értelme azonnal áthatotta a szakma eszméletét. (...) Kimondott a hajós valamit, amit csak az egészen beavatottak értettek, azok, akik tudják, hogy az emberi dolgok igazi értelme nemcsak a valóság, hanem az ábránd is, mely a valóság lehetőségeiből összeáll. Mert a kocsmák világában oly nagy jelentőségű volt ez a kérdés, mint a tudomány világában a nehézkedés vagy a viszonylagosság törvényének kérdése. Mert a nap minden órájának minden pillanatában megesett a hazában, hogy a számos kocsmák egyikébe beállított a szomjas vándor, s kért két decit vagy hármat tisztán, vagy kért rögtön egy egész litert, ha már ilyen duhaj volt a kedve, vagy kért klasszikusan és egyszerűen fröccsöt, esetleg kisfröccsöt, tréfát vagy hosszúlépést - amelyet inkább csak gyógyvíznek nevezett Szindbád -, vagy házmestert, a három deci bornak és két deci víznek e szeszélyes keverékét: de mióta a magyar iszik, nem történt meg soha, hogy valaki rögtön, első szóra, négy decit rendelt volna tisztán..."

Akkor most rendel négy decit? Tisztán? - kérdi a Fizetőpincér ravaszul.

Távol legyen!, ahogy a maga Pál apostola mondja! Elvégre nem vagyunk egy lehetséges világban; bár kérdés, az irodalom nem egyike-e a lehetséges világok megteremtését célzó kísérleteknek, de ebbe most ne menjünk bele, szóval inkább legyen még egy fröccs, ha lehetséges.

Rendnek kell lennie a poharak között is - szól a Fizetőpincér, amint megérkezik a vidám arcú fröccsel. - "Az Úr az én osztályos részem és poharam; áldom az Urat, aki tanácsot adott nékem; még éjjel is oktatnak engem az én veséim."

Meg kell mondanom, "pincellér uram", hogy ezt Krúdy hőse, Szabolcs vezér se gondolta másként, amint körülnéz az Etel király kincse című regényben: "A vendéglőben az volt a legfeltűnőbb, hogy senki se rendelkezett a bor porciója felől, hanem mindenki megkapta a magáét, mint a patikában az orvosságot. Egy kopasz pincér, akinek a haja hátulról előre volt fésülve, és őszintén unta a mesterségét, mert csak házasságközvetítésekkel szeretett foglalkozni valamely rejtélyes vonzalomból: egy kopasz pincér kérdezés, felszólítás nélkül járt az asztalok körül, és minden vendégnek a borporciójáról gondoskodott.

A vendéglős volt kivétel, aki ugyancsak egy asztalnál ült, egymagában, és néha fáradságot vett magának, hogy igen terjedelmes hasát, amely miatt az asztalhoz sem férhetett: a levegőbe emelje, és rábízta magát a hasára, amely vitte, vitte előre, mintha ő járt volna a hozzá tartozó ember helyett. És az egyéni életet élő has mindig megállapodott a mérőasztalnál, a kéz megtöltötte a magával vitt üres poharat borral és szódavízzel, és a has e teli pohárral újra visszament a megszokott helyére, ahová fáradtan hanyatlott vissza, mintha egy nagy kötelességet sikeresen elvégzett volna.

Ebben a vendéglőben körülnézve, Szabolcs vezér azt gondolta magában, hogy itt legfeljebb az a körülmény okozhatna némi nyugtalanságot, ha egy percben elfogyott volna a bor, és a patikáriuspincér közölte volna a vendégekkel, hogy orvossággal nem szolgálhat, menjen mindenki a dolgára - már ha lehet egyáltalán dologról beszélni azok között az emberek között, akik a 'Barnaláb'-ot megtöltötték. (...) A 'Barnaláb' vendégei a bort fogyasztották olyan szabályszerűséggel, mintha csak ez volna a teendőjük. Senki se ivott kevesebbet, de többet se az előírt porciónál... A pincéből mindennap a megfelelő mennyiségű bort hozták fel. Ha elfogyott: többé senki se ment a pincébe a boroskantával, se a vendéglős, se a pincére. Bezárták a vendéglőt."

És joggal feltételezhetjük, hogy a kocsmáros által oly rendben kiporciózott adagok között nem szerepelt a négy deci. De vajon a metafizikai dimenzióik mellett nem egyben történetfilozófiai mélységű kérdés ez? - vetem oda forradalmas hevülettel a Fizetőpincérnek. - Vajon véletlen lehet csupán, hogy Szindbád kérdése közvetlenül az után hangzik el, hogy az egyik vendég kijelenti: "Nem boldog a magyar"?! Négy szócska ez is, miként - véletlenül? - Kölcsey Ferencünk is négy szócskát "üzent" patrióta epigrammájában. "Nem boldog a magyar", mondta Szemere Miklós, alias Alvinczi Eduárd de genere Huba. Vajon nem végzetesen magyar kérdés ez is? Ikertestvére és egyben szülőanyja a négy decinek? - motyogom magam elé, de a kifejtésre már nincs időm, mivel a Fizetőpincér asztalomra ejti a négy fröccsöt tartalmazó számlát.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.