Bán Zoltán András: Noé vendéglője

Huszonegyedik számla – A magyar bohém színre lép

  • Bán Zoltán András
  • 2016. március 11.

Egotrip

A csípős fagyban is lankadatlanul tüntető taxisok vad hordáján átvágva araszolok törzskocsmám felé, azzal a szilárd újévi elhatározással, hogy ha már nem vagyok képes végre belekezdeni sorsdöntő előadás-sorozatomba a Magyar Mámor történetéről, legalább belecsapok a magyar szellem történetében talán nem oly sorsfordító, ám mégis példátlan előadásaimba a Magyar Bohém alakváltásairól.

Mielőtt belépnék a törzskocsmám ajtaján, már évtizedek óta gazdagon öntözött agyamban csobog terv a magyar bohém születéséről, nagyjából a fin de siècle, azaz a millennium táján, a kávéházi asztalok és az újságírói redakciók környékén, kitérve a színházi kulisszák mögötti világra, bekukkantva a súgólyukak, statisztaöltözők mélyére, különös tekintettel az Operaház környékére, mely gyerekkorom messze ringó világa. Beszélek majd a HELTAI JENŐ és a CSURKA ISTVÁN bohémságának különbségeiről, a szocialista züllöttség és a századvégi kedélyes szélhámosság markáns eltéréséről. És miközben erről ábrándozom, féltőn szorítom hónom alá KATONA CSABA Professionatus spielerek című frissen megjelent helytörténeti kötetét, megalapozandó a Magyar Bohém Kiskönyvtára elnevezésű, e pillanatban megalapított gyűjteményemet; de az immár második kispolcra helyezem a Széchenyi emlékezete című könyvet is, melyben ott díszlik az összes „serlegbeszéd”, melyet 1964 és 1944 között mondtak az urakok a Nemzeti Kaszinóban a legnagyobb magyar emlékére. És noha nem remélem, hogy eljutok a Vigadónak a magyar emberek akaratából és pénzéből mesésen felújított termeibe, hogy végigjártassam kandi tekintetemet a SZÉCHENYI-emlékévet megnyitó bál feltehetően ragyogó hölgykoszorúján, mindamellett a „Mi, muzsikus lelkek, mi, bohém fiúk” kezdetű dalt dúdolom, miközben a FIZETŐPINCÉR már rakja is elém első újévi fröccsömet. Ám ekkor riadtan gondolok bele, hogy ma már nincsenek is bohémek, muzsikus lelkek még kevésbé; mi sem vagyunk azok, noha az általam teremtett törzskocsmámban folyamatosan iszunk, és úgyszólván a semmiből, azaz pusztán a költői képzelet kegyéből élünk, és felvetem magamban a kérdést, hogy a többek közt HELTAI JENŐ, KRÚDY és SZÉP ERNŐ nevéhez köthető, úgyszólván békebeli bohémság nem abban különbözik-e döntően a CSURKA ISTVÁN vagy a SARKADI IMRE társadalmon kívüli művészalakjainak csürhéjétől, hogy míg előbbiek, nevezetesen Mák István, Csacsinszky Pál, Széplaki Titusz vagy a Jaguár becenevű leleményes zsurnaliszta, ártatlanok és morális értelemben feddhetetlenek voltak, addig a szocialista korszak bohém figurái, a kártyás Czifra és Adonyi, a lóversenyező Bakucz, vagy a Miért rosszak a magyar filmek? című novella szellemileg totálisan lezüllött úgynevezett értelmiségi figurái velejéig hazug és romlott módon éltek. Ilyen még Kis János is SARKADI Oszlopos Simeon című, újabban ismét felkapott drámájában, aki a morális rossz választásával csak a világból kiirthatatlan morális rosszat akarja még jobban előhívni, az Ördöggel űzve ki Belzebubot, azaz végeredményben valamiféle jobbító, azaz erkölcsös értelemben pozitív cél vezérli. A régi bohém morális lény volt, és amolyan kedves csirkefogó, míg a szocialista tökéletes moral insanity, ráadásul öncsaló, hiszen korhelysége erkölcsi igazolását abból merítette, hogy az általa megvetett hatalommal, a szocialista kultúrpolitikával küzdött, és ezért úgy vélte, a Nagy Mű érdekében elkövetett összes kínos tette, összes nyalása és „bezupálása” menlevelet kap, hiszen „ezeknek” nem tartozik semmiféle morális elszámolással. És persze pénzügyivel sem… Ráadásul kimondottan undort keltő, ahogyan a nőkkel bántak; elég ha összevetjük Csacsinszky vagy Mák István félszegen dekadens operettszentimentalizmusát, teszem azt, Kis János ragadozó etikájával, vagy a RUBIN SZILÁRD Csirkejátékában felbukkanó Angyal Attila hisztérikus önzésével, akiknél a nőgyűlölet természetesen öngyűlöletből fakad, és…

És még tovább is folytatnám képzeletben, ám riadtan látom, hogy még akkor sem figyelne rám senki, ha hangosan beszélnék, ugyanis a kocsmaterem vendégei megbabonázva bámulják, amint az alkalmi emelvényen álló VÁNDORFILOZÓFUS lapoz egyet jegyzeteiben, és ezt duruzsolja:

– Tisztelt Gyülekezet! Nemrég láttuk, miféle vihart kavart egy magyar bajszú politikus és egy magyar táncdalénekes kijelentése a női princípiumról. De az ellentábor tagjai bizonyára megrökönyödnének, ha ismernék a világ egyik legokosabb férfiúja, IMMANUEL KANT véleményét, aki ezt írta: „Hume úr úgy vélekedett, hogy a nő, akinek semmiféle ismeretei nincsenek hazájáról vagy a klasszikus Görögországról sohasem élvezné értelmes emberek társaságát. De abba már gondolt bele, hogy a nők nem azért teremtettek, hogy segítsenek a férfiaknak az elmélyült szemlélődésben, hanem hogy felüdülést nyújtsanak neki ilyesfajta tevékenysége után.” Szól, és azzal igencsak sokat mondóan tekint az első sorban a lábainál kuporgó és a poharakat nemcsak neki, de a TÁLTOS-nak is sűrűn töltögető SZABÓ ERVINNÉ szemébe. Aki visszanéz, és miután meggyújt, aztán ura szájába illeszt egy sodrott cigarettát, így felel kacér szavakkal: – És emlékezzünk csak, mit mond kedvencünk, a nagy SZÉCHENYI: „A higgadtabb eszű hölgy könnyen felfogja hivatását, mely nem abbul áll, miszerint önállólag működjék és hasson, hanem hogy az önálló férfiúnak lelkét felemelje, szilárdítsa, gondjainak árját könnyítse, s homlokának verítékét szerető kezeivel törölgesse…”

– Ravasz kis nő... Nem könnyen adja magát – súgja a fülembe NEMETSCHEK, és pimaszul közbekiált: – De ne feledjük, az éleselméjű HUME úr egy helyen azt is megjegyzi, hogy a filozófust könnyen kizökkenti szenvedelmes töprengéseiből egy csacska szájú barna menyecske!

Ám a bölcselő szónokot mi sem zökkentheti ki, és ekként folytatja, miközben most a TÁLTOS tekintetét keresi: – Ugyanakkor KANT úr mondott mást is, nevezetesen ezt: „Korunk a nőuralom időszaka. Minden házasságban a nő uralkodik, még az értékes emberek fölött is. A nő, mivel mindig kormányozni akar, megfontolás nélkül választ akár bolondot is magának.” Így aztán következő előadásomban „a fej betegségeiről”, azaz a fafejűekről és az elbárgyultakról lesz szó Herr KANT egy kevéssé ismert esszéje alapján.

– Na, erre elhívom majd a SZTAREC-et is… – zizeg NEMETSCHEK, és nyakló nélkül vedel tovább, mivel jól emlékszik arra, hogy a múltkor a VÁNDORFILOZÓFUS már előre kifizette ezt, azaz a huszonegyedik számlát is!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”