Bán Zoltán András: Noé vendéglője

Huszonegyedik számla – A magyar bohém színre lép

  • Bán Zoltán András
  • 2016. március 11.

Egotrip

A csípős fagyban is lankadatlanul tüntető taxisok vad hordáján átvágva araszolok törzskocsmám felé, azzal a szilárd újévi elhatározással, hogy ha már nem vagyok képes végre belekezdeni sorsdöntő előadás-sorozatomba a Magyar Mámor történetéről, legalább belecsapok a magyar szellem történetében talán nem oly sorsfordító, ám mégis példátlan előadásaimba a Magyar Bohém alakváltásairól.

Mielőtt belépnék a törzskocsmám ajtaján, már évtizedek óta gazdagon öntözött agyamban csobog terv a magyar bohém születéséről, nagyjából a fin de siècle, azaz a millennium táján, a kávéházi asztalok és az újságírói redakciók környékén, kitérve a színházi kulisszák mögötti világra, bekukkantva a súgólyukak, statisztaöltözők mélyére, különös tekintettel az Operaház környékére, mely gyerekkorom messze ringó világa. Beszélek majd a HELTAI JENŐ és a CSURKA ISTVÁN bohémságának különbségeiről, a szocialista züllöttség és a századvégi kedélyes szélhámosság markáns eltéréséről. És miközben erről ábrándozom, féltőn szorítom hónom alá KATONA CSABA Professionatus spielerek című frissen megjelent helytörténeti kötetét, megalapozandó a Magyar Bohém Kiskönyvtára elnevezésű, e pillanatban megalapított gyűjteményemet; de az immár második kispolcra helyezem a Széchenyi emlékezete című könyvet is, melyben ott díszlik az összes „serlegbeszéd”, melyet 1964 és 1944 között mondtak az urakok a Nemzeti Kaszinóban a legnagyobb magyar emlékére. És noha nem remélem, hogy eljutok a Vigadónak a magyar emberek akaratából és pénzéből mesésen felújított termeibe, hogy végigjártassam kandi tekintetemet a SZÉCHENYI-emlékévet megnyitó bál feltehetően ragyogó hölgykoszorúján, mindamellett a „Mi, muzsikus lelkek, mi, bohém fiúk” kezdetű dalt dúdolom, miközben a FIZETŐPINCÉR már rakja is elém első újévi fröccsömet. Ám ekkor riadtan gondolok bele, hogy ma már nincsenek is bohémek, muzsikus lelkek még kevésbé; mi sem vagyunk azok, noha az általam teremtett törzskocsmámban folyamatosan iszunk, és úgyszólván a semmiből, azaz pusztán a költői képzelet kegyéből élünk, és felvetem magamban a kérdést, hogy a többek közt HELTAI JENŐ, KRÚDY és SZÉP ERNŐ nevéhez köthető, úgyszólván békebeli bohémság nem abban különbözik-e döntően a CSURKA ISTVÁN vagy a SARKADI IMRE társadalmon kívüli művészalakjainak csürhéjétől, hogy míg előbbiek, nevezetesen Mák István, Csacsinszky Pál, Széplaki Titusz vagy a Jaguár becenevű leleményes zsurnaliszta, ártatlanok és morális értelemben feddhetetlenek voltak, addig a szocialista korszak bohém figurái, a kártyás Czifra és Adonyi, a lóversenyező Bakucz, vagy a Miért rosszak a magyar filmek? című novella szellemileg totálisan lezüllött úgynevezett értelmiségi figurái velejéig hazug és romlott módon éltek. Ilyen még Kis János is SARKADI Oszlopos Simeon című, újabban ismét felkapott drámájában, aki a morális rossz választásával csak a világból kiirthatatlan morális rosszat akarja még jobban előhívni, az Ördöggel űzve ki Belzebubot, azaz végeredményben valamiféle jobbító, azaz erkölcsös értelemben pozitív cél vezérli. A régi bohém morális lény volt, és amolyan kedves csirkefogó, míg a szocialista tökéletes moral insanity, ráadásul öncsaló, hiszen korhelysége erkölcsi igazolását abból merítette, hogy az általa megvetett hatalommal, a szocialista kultúrpolitikával küzdött, és ezért úgy vélte, a Nagy Mű érdekében elkövetett összes kínos tette, összes nyalása és „bezupálása” menlevelet kap, hiszen „ezeknek” nem tartozik semmiféle morális elszámolással. És persze pénzügyivel sem… Ráadásul kimondottan undort keltő, ahogyan a nőkkel bántak; elég ha összevetjük Csacsinszky vagy Mák István félszegen dekadens operettszentimentalizmusát, teszem azt, Kis János ragadozó etikájával, vagy a RUBIN SZILÁRD Csirkejátékában felbukkanó Angyal Attila hisztérikus önzésével, akiknél a nőgyűlölet természetesen öngyűlöletből fakad, és…

És még tovább is folytatnám képzeletben, ám riadtan látom, hogy még akkor sem figyelne rám senki, ha hangosan beszélnék, ugyanis a kocsmaterem vendégei megbabonázva bámulják, amint az alkalmi emelvényen álló VÁNDORFILOZÓFUS lapoz egyet jegyzeteiben, és ezt duruzsolja:

– Tisztelt Gyülekezet! Nemrég láttuk, miféle vihart kavart egy magyar bajszú politikus és egy magyar táncdalénekes kijelentése a női princípiumról. De az ellentábor tagjai bizonyára megrökönyödnének, ha ismernék a világ egyik legokosabb férfiúja, IMMANUEL KANT véleményét, aki ezt írta: „Hume úr úgy vélekedett, hogy a nő, akinek semmiféle ismeretei nincsenek hazájáról vagy a klasszikus Görögországról sohasem élvezné értelmes emberek társaságát. De abba már gondolt bele, hogy a nők nem azért teremtettek, hogy segítsenek a férfiaknak az elmélyült szemlélődésben, hanem hogy felüdülést nyújtsanak neki ilyesfajta tevékenysége után.” Szól, és azzal igencsak sokat mondóan tekint az első sorban a lábainál kuporgó és a poharakat nemcsak neki, de a TÁLTOS-nak is sűrűn töltögető SZABÓ ERVINNÉ szemébe. Aki visszanéz, és miután meggyújt, aztán ura szájába illeszt egy sodrott cigarettát, így felel kacér szavakkal: – És emlékezzünk csak, mit mond kedvencünk, a nagy SZÉCHENYI: „A higgadtabb eszű hölgy könnyen felfogja hivatását, mely nem abbul áll, miszerint önállólag működjék és hasson, hanem hogy az önálló férfiúnak lelkét felemelje, szilárdítsa, gondjainak árját könnyítse, s homlokának verítékét szerető kezeivel törölgesse…”

– Ravasz kis nő... Nem könnyen adja magát – súgja a fülembe NEMETSCHEK, és pimaszul közbekiált: – De ne feledjük, az éleselméjű HUME úr egy helyen azt is megjegyzi, hogy a filozófust könnyen kizökkenti szenvedelmes töprengéseiből egy csacska szájú barna menyecske!

Ám a bölcselő szónokot mi sem zökkentheti ki, és ekként folytatja, miközben most a TÁLTOS tekintetét keresi: – Ugyanakkor KANT úr mondott mást is, nevezetesen ezt: „Korunk a nőuralom időszaka. Minden házasságban a nő uralkodik, még az értékes emberek fölött is. A nő, mivel mindig kormányozni akar, megfontolás nélkül választ akár bolondot is magának.” Így aztán következő előadásomban „a fej betegségeiről”, azaz a fafejűekről és az elbárgyultakról lesz szó Herr KANT egy kevéssé ismert esszéje alapján.

– Na, erre elhívom majd a SZTAREC-et is… – zizeg NEMETSCHEK, és nyakló nélkül vedel tovább, mivel jól emlékszik arra, hogy a múltkor a VÁNDORFILOZÓFUS már előre kifizette ezt, azaz a huszonegyedik számlát is!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.