Bodoky Tamás: Fájlövés

  • Bodoky Tamás
  • 1996. október 31.

Egotrip

Bodoky Tamás

Fájlövés

Cyberzsurnalizmus. Szívem szerint még a gonzo jelzőt is hozzátenném, mert nem biztos, hogy azok a legjobb Internet-cikkek, amelyeket számítástechnikai szakírók produkálnak például a többfelhasználós operációs rendszerek műszaki és gazdaságossági paramétereiről. A hálózat új médium és új társadalom, a számítástechnikai szakírók pedig sem a médiához, sem a társadalomhoz nem értenek. "Én szintén internetes újságíró vagyok" - biztosít a digitális médium iránti elkötelezettségéről számos, nem számítástechnikai szakíró kolléga. Kár, hogy ezen a legtöbbször azt kell érteni, hogy kis színeseket gyárt a számítógépes kalózokról, robbanóanyagot kotyvasztó és kiskorúakkal fajtalankodó cyberterroristákról, mert látott valamit a CNN-en.

A Magyar Narancs volt az első olyan magyar sajtótermék, amely külön rovatot szentelt a témának, és elsőként jelent meg elektronikus kiadása az Interneten. Ma már minden komolyabb napi- és hetilap fellelhető a hálózaton, de attól még egy lapból sem lesz cyberújság, hogy monitoron is olvashatjuk cikkeit, bár azt jobb helyeken már kimutatták, hogy példányszámra vetítve sokkal több olvasói levél érkezik elektronikusan, mint postai úton. A másik oldalon ott vannak a nulla újságírói tapasztalatból és minimális pénzből gründolt magyar nyelvű online magazinok, amelyek olyanok, amilyenek; mindenesetre elég lehangoló élmény összehasonlítani a Narancs konkurensének szerepében pózoló legnagyobb magyar világítótornyot (ami lehetne sokkal jobb is, de ez már egy másik szomorú történet) például a HotWireddel. Vannak aztán újabban az Internetről szóló papírújságok, amelyeket vagy számítástechnikai szakírók szerkesztenek, vagy internetes újságírók, nem is tudom, melyik verzió az olvashatatlanabb.

Az én fogalmaim szerint cyberzsurnalisztának az tekinthető, aki a hagyományos médiumokban kiaknázza azokat a lehetőségeket, amelyeket az Internet által hozzáférhetővé tett információrengeteg biztosít, az online médiában pedig megtalálja azokat az új műfajokat és kifejezési formákat, amelyek kihasználják az interaktív médium rendhagyó tulajdonságait. Egy témát körüljárva képes felkutatni az Internet-kiadványokban, hírcsoportokban, levelezőlistákon és beszélgetőcsatornákon azokat a személyeket és adatállományokat, akik és amelyek esetleg sehol másutt nem hozzáférhetők. Drága nyugati hírügynökségek előfizetése helyett az Interneten ingyenesen és napra, sőt órára és percre készen olvasható híreket böngészi, a hálózaton szerzi be a sajtóanyagot. Olvasóival és kollégáival a hálózaton keresztül (is) tartja a kapcsolatot, szerkesztőségébe az Interneten keresztül, digitális formában juttatja el cikkeit, megspórolva a szedőnek a begépelést, és akkor még a laptop és mobiltelefon segítségével küldhető villámgyors helyszíni tudósításokról nem is beszéltem. Álmodozzunk egy kicsit: a korszerű szerkesztőség jól működő Internet-kapcsolattal van ellátva, a hálózaton elérhető, kulcsszóval kereshető elektronikus archívumot, webkiadványt és olvasói fórumokat, például levelezőlistát üzemeltet, fórumain a szerkesztők is időről időre megnyilvánulnak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."