Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

Csónak a szántóföld szélén

Egotrip

A toledói asztrológusok levelükben 1186 szeptemberére jósolták a világvégét. Mivel azonban a levelet már 1184-ben eljuttatták III. Kelemennek és bíborosainak, így volt idő az ilyen esetben elengedhetetlen imákra és böjtökre. És örvendezhettünk: ez a bűnös világ megint nyert egy kis időt.

Vihar, szárazság, éhínség, pestis, földrengés és szökőár – sorolja a szöveg mindazt, ami ránk várt volna, ha nem lett volna senki, aki tudja, hogy mit kell tenni. Majd elröppent egy-két évszázad, és a bohémiai táboriták meghozták a boldogságos, ámbátor félelmetes hírt: Krisztus 1420 februárjában visszatér a földre. Annak alapján, amit a Jelenések könyvében olvashatunk a Megváltó második eljöveteléről, talán érthető, hogy ez a hír okozott bizonyos aggodalmat. Aztán eljött a tavasz, és nem történt semmi. Se Bárány, se tűz, se trombitaszó.

A magyarázat kézenfekvő volt, és közölték is azt a néppel: Krisztus de facto eljött közénk, csak egyelőre rejtve kíván maradni, és még fontolgatja a további lépéseket, mert látja, hogy megerősödtünk a hitben. Néhány tamáskodó entellektüel persze csóválta erre a fejét, noha tudták, hogy az apokalipszis komoly dolog, nem szokás ilyesmivel viccelni. Egy szó, mint száz: az emberek megint nagyon megkönnyebbültek.

A következő apokaliptikus jóslat Johann Stöfflertől, egy tübingeni matematikus és csillagtudós professzortól jött. Ezúttal egy özönvízről volt szó. A jóslatról nyilván hallott Botticelli is, aki 1501 körül festette a Natività mistica c. képét (London, National Gallery). A mű ikonográfiája és görög felirata mindenesetre utal a Jelenések könyvére. Botticelli úgy vélte, 1504-ben lesz a végítélet, Stöffler viszont az 1524. február 4-i időpontot jelölte meg a csillagok konstellációja alapján. Aztán eljött 1524 – Európát irtózatos szárazság sújtotta, ami az özönvizek egyik gyakori előjele. Fennmaradt egy különös, korabeli rézkarc: csónak a szántóföld szélén. Ugyanis aki csak tehette, összeeszkábált magának és a családjának legalább egy ladikot. Ingelheim nemes grófja pedig megépíttette Noé bárkájának háromszintes mását, amely a család ősi fészkétől nem messze horgonyzott a Rajnán. Február elsején nagy tömeg verődött össze a parton, mindenki fel akart jutni a hajóra, verekedés tört ki, amelyben a nemes gróf is a halálát lelte (zu Tode gesteynigt wurde). Közben Londonból mintegy 25 ezer ember menekült el február első napjaiban, Firenze lakói pedig – komolyan véve Niccolò Machiavelli versbe foglalt, s egyébként tréfának szánt tanácsát – kivonultak a város melletti hegyre, ettek-ittak, hogy még egyszer kiélvezzék ennek a nyomorult, szaros kis életnek az örömeit. És persze jámboran és illő alázattal várták a végítéletet, miközben kongtak a harangok, és a templomok mélyén a bűnbánat imáit rebegték az erre kijelölt egyházi személyek. Stöffler és a Sors azonban másként döntött: az új időpont 1528 lett. Az emberek picit csalódottak is voltak, hiszen már úgy beleélték magukat a halálba, de jó érzés volt tudniuk, hogy vannak, akikben lehet hinni, mert ők ki tudják számítani, hogy mi történik a világban, vigyáznak ránk, és kézen fogva vezetnek minket.

A számomra olyigen fukarul mért leütés-szám sajnos immár nem engedi, hogy tovább fecserésszek a későbbi századok üstököseiről, a reánk váró hamu- és üszöktengerről, és sok más, kellőképp rettenetes dologról. Át kell térnünk tehát korunk spirituális természetű apokalipszisének tárgyalására.

A mélységből feljövő Spirituális Fenevad éles fogait még az avatott szem sem látta meg azonnal. Szemünket kezdetben elkápráztatta az egyéni szabadságjogok és a szabad verseny ideájának talmi csillogása, éberségünket pedig elaltatta a visszafogott, mások érzékenységére figyelő nyelvhasználat mákonya. A szabadság mindazonáltal tyúkszart sem ér erős vezér nélkül. Ő az, aki megmondja, hogy mit kell csinálni, hogyan kell élni, miben kell hinni, megvéd minket a veszélyektől, és persze erősíti keresztény-nemzeti identitásunkat. A „politikailag korrekt” nyelv meg elvileg talán valóban csak a megfontolt és mértéktartó beszédet jelenti, gyakorlatilag azonban a liberálfasiszta nyelvi terror fegyvere, amely megbéklyózza a tettre kész embert, gyávát és megalkuvót csinál a bátrakból és igazakból – tehát belőlünk.

De láttaték nagy jel az égben. Az ajvékoló liberálisok ugyan apokalipszisként élték meg a dolgot, pedig csak annyi történt, hogy véget ért a történelem, amint ezt már 1992-ben megjövendölte egy Fukuyama nevű amerikai asztrológus. „A realitás győzelmet aratott az ideológia felett”, „a liberális nem-demokráciának vége”, „a nyugati civilizáció visszatérhet az igazi demokráciához, a politikai korrektségtől megszabadult beszédhez” – vonta le a következtetést egy magyar államférfi. Őszintén szólva nem értem a dolgot, mert itt Japánban, ahol élek, csak annyit hallottam, hogy Amerika népe nagy többséggel elnökké választott egy megfontolt és kiegyensúlyozott, széles látókörű és olvasott, politikai téren is tapasztalt, a nők és a kisebbségek érzékenységére fogékony, a globális felmelegedés nevű fantazmagóriáról hallani sem akaró, szilárd keresztény értékrend szerint élő és gondolkodó, s főként igen szerény férfiút. Ő az, akit a „politikailag korrekt nyelv” vádjával végképp nem lehet illetni, vö. he doesn’t mince his words. Természetesen örülünk Donald Trump sikerének, de a spirituális apokalipszis elhárításában nem feledkezhetünk el a saját érdemeinkről sem.

Korunk magyar értelmisége ugyanis már megtanult együtt és szívből örülni a virágzó pitypangnak, felvenni a harcot a mélységből feljött fenevaddal, egységfrontot alkotni a liberalizmus és a politikai korrektség, a nemzet testén tenyésző eme gennyes kelevények ellen. Ha ettől a kettőtől megszabadulunk, akkor bizonnyal elhárul a migránsveszély, és kaviáros bélszínt fog enni minden magyar – reggel, délben és szerintem talán este is. Öröm volt látni a nemrég mártíromságot szenvedett Népszabadság ifjú publicistáját, aki csillogó szemmel magyarázta nekünk, hogy lejárt a sok vitát megfojtó politikai korrektség ideje, és (ugyanazon az egyházi csatornán) jó érzés volt szomjasan inni Tamás Gáspár Miklós szavait: „A liberalizmus nagyon régi világnézet – négyszáz éves –, lassan befejeződik a pályája. Azt hiszem, hogy halott, és ha valaki továbbra is szeretné fönntartani a szabadságot – mind a társadalmak szabadságát, mind pedig az egyéni szabadságot –, akkor új utakat kell keresnie.” (atv.hu, Szabad szemmel, 2016. november 12.)

A „négyszáz éves” liberalizmus – John Stuart Mill, Deák Ferenc és Eötvös József – frappáns kis nekrológja ez. Deák és Eötvös egyébként most éppen ott pipázgatnak a mennyország pitvarán, és sírva röhögnek valamin. Nem tudom megmondani, hogy mit tart ilyen rettentő viccesnek ez a két szenilis vénember. De tippjeim azért lennének.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."