Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

Jáfet gyermekei

Egotrip

János Jelenései szerint a végítélet előtt a rabságba vetett Sátán megszabadul és harcba hívja Góg és Magóg népét, akik a föld négy szegletén laknak. Mi lennénk netán Góg és Magóg fiai? Az alábbi (szövevényes) írás annak az új-régi történelemnek a (szövevényes) hátteréről szól, amelyik immár poraiból feltámadott a magyar iskolai oktatásban.

János Jelenéseinek említett passzusa (20.7-8) akkor született, amikor a világról alkotott kép már annyira kitágult, hogy újra kellett rajzolni a népek és nyelvek családfáját, amelyet hat évszázaddal korábban az Ószövetség tudósai öntöttek formába. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a világ népei Noé fiainak, azaz Shemnek, Hamnak és Jáfetnek a leszármazottai (Teremtés 10). Ha pedig az unokák száma 72, akkor pont ennyi népnek kell léteznie a földön – vélték a kor bölcsei. Shem és Ham fiai a zsidó világtól karnyújtásnyira éltek: Észak-Afrikában, a Közel-Keleten. Jáfet fiai viszont valahol a messzeségben laktak: Anatóliában, azaz a mai Törökország földjén, vagy azon túl, a Fekete-tenger partvidékén. A Teremtés könyvének szerkesztése idején a zsidók keveset tudtak a Fekete-tengeren túli világról, a görögök talán ennél kicsit többet. Az 5. században Hérodotosz maga is járt a Fekete-tenger mellékén. János Jelenéseinek könyve azonban jóval később, Krisztus századának a végén született. Épp akkor, amikor egy rómaivá lett, görög nyelven író zsidó, Josephus Flavius a történelem kezdeteiről és a zsidó nép történetéről írt egy fontos művet. Ennek a latin fordítása (Antiquitates Judaicae) határozta meg ugyanis az 5. századtól a keresztény civilizáció világképét.

Kicsoda hát Góg és Magóg? Góg az anatóliai Lüdia 7. században élt királya. Görög nevén Gügész, akinek a legenda szerint láthatatlanná tevő gyűrűje is volt. Ankarától ma is többórás autóútra van Sardis, a lüd főváros, a régi idők zsidó írástudói számára azonban ez már tényleg az ismerhető világ pereme volt. Az i. e. 3. századtól éltek Sardisban zsidók is. Sardis lüd neve Sfard. A zsidó földrajzi horizont tágulásával ez a név nyugat felé vette az útját: a Sfarad név később már Spanyolországra utalt (vö. szefárdi). A Magóg név eredetileg földrajzi név volt (akkád mat-Gog ’Góg országa’, vö. Ezékiel 38.2), amely már a korai zsidó hagyományban személynév lett: ő is Jáfet fia. Viszont a későbbi apokaliptikus irodalomban Góg és Magóg már a veszedelmes és távoli barbár népeket jelenti: ez a páros a félelem allegóriája. A Jelenések könyvében „a föld négy szegletén” (en tais tessarsin góniais tés gés), a világ végén lakik Góg és Magóg népe. A világ vége Josephus Flavius és a keresztény utókor számára a Fekete-tenger északi oldalától a Kaukázus fölötti sztyeppén át, a Kaszpi-tenger mellékén is túl az Aral-tóig elnyúló hatalmas térség – Szkítia.

Tolkien oxfordi professzor (A gyűrűk ura írója) egy 1963-as előadásában a keltákról mondta, de a szkítákra is igaz: a népek kutatói számára olyan ez a megnevezés, mint egy zsák, amelybe bármit beledughatunk, de bármit ki is ránthatunk belőle. A Kárpát-medencében is éltek szkíták, akik persze mások, mint Hérodotosznak a Fekete-tengertől északra élt királyi szkítái, vagy a keletebbre élő szarmaták és masszagéták. Amit a szkítákról tudni lehet, görög, perzsa és asszír forrásokból ered. A korai források a keresztény időszámítás előtti évezredre vonatkoznak, de számos, későbbi, lovas nomád sztyeppei népet is szkítának szokás nevezni, így az alánokat és a hunokat is. A szkíta/„szittya” népek régészeti anyaga mérhetetlenül gazdag, de keveset tudunk a szkíta népek közti kapcsolatokról és a szkíta nyelvekről.

Jáfet másik fiának, Gómernek a népe (asszír Gimmiru) szintén a sztyeppéről érkezett. Ők a kimmerek (Odüsszeia 11.14), akiket a fantáziadús utókor persze egy sor más népcsoportnak is megfeleltetett. Josephus Flavius az anatóliai keltákkal, azaz a galatákkal azonosítja őket (Pál apostol levelet is intézett a galatai közösséghez). De lehet, hogy ők a germán cimberek, akikkel Marius római légiói harcoltak (van egy hasonló nevű dél-tiroli német nyelvjárás is). Az is lehet, hogy nem is germánok, hanem kelták, hiszen a velszieknek (akik kelták) a saját, belső megnevezésük cymri.

Gómer fiának, Ashkenáznak a története is a földrajzi világ tágulásával magyarázható. A régi zsidó világban Ashkenáz még a Fekete-tenger menti szkítákra utalt (asszír nevük Ashkuza vagy Ishkuza). Homérosznál viszont az Aszkaniosz személynév (Iliász 2.862) a frígekkel, egy anatóliai néppel kapcsolódik össze. Különös, hogy a héber Ashkenáz szó már igen korán Lotaringia és a Rajna-vidék városaira utal (Worms, Mainz, Köln, Trier), ahol a római kor óta éltek zsidó közösségek. Az Ashkenáz név a vándorútja végén Németország egészét jelentette.

A magyarság mitikus története az európai hagyományba illeszkedik. Anonymus Gestája 1200 körül keletkezett, és egész passzusokat vett át nyugati krónikákból (pl. Regino prümi apáttól). Anonymus első fejezete szerint Szkítia, azaz Dentü-mogyer (?) első fejedelme Jáfet fia, Magóg volt. Anonymus szerint a magyar szó Magóg nevéből ered. Magóg szerinte Attila hun fejedelem és Álmos vezér őse is. A szittya-hun-magyar kapcsolat feltevése ekkor már általános a nyugati forrásokban. Egy másik krónika, Kézai Simon 1280-as években írott műve szerint Jáfet leszármazottja Menroth (azaz Nimród, az Úr ellen lázadó király), akinek a fiai, azaz Hunor és Magor a hunok, illetve a magyarok ősei. Krónikásaink biztos hagyatkoztak a szájhagyományra is, de néha szó szerint másolták a nyugati forrásaikat. A Kálti Márknak tulajdonított, 14. századi Képes Krónika sok passzusa Nicolaus de Lyra (megh. 1349) szövegét másolja. Nem tudjuk, hogy mi volt része a korabeli magyar köztudatnak, illetve mi volt átvétel a nyugati forrásokból. Például a csodaszarvas-legenda és Attila hármas koporsóba temetésének a motívuma már Jordanes 6. században keletkezett, gót krónikájában is megvan (Getica 123-124/xxiv; 256/xlix).

A krónikák és a szájhagyomány, úgy tűnik, együtt formálta a népek családfájának mitikus hagyományát. Arno Borst hatkötetes műve (Der Turmbau von Babel, 1957–63) ennek a hagyománynak a remek kultúrtörténeti elemzése. Megjegyzem, az én gyerekkoromat mítoszok és mesék aranyozták be, és a kulturális énemnek nem számít, hogy az „igazi” trójaiak aligha beszélhettek görögül, vagy hogy Akhilleusz pajzsára (Iliász 18.544-608) nem férhettek rá az ég csillagai és az óceán, a menyegzőt ünneplő vendégek, az agorán perlekedők, a csatát vívó seregek és a rengő búzamezők. A régi kor emberei nem húztak éles határvonalat a történelmi tények és a mítoszok közé, hiszen végül is mindkettő a kultúrájuk része volt. De azért többé-kevésbé tudták, hol húzódik a határ, és néha talán összekacsintottak. Igen… Semmi baj nincs azzal, ha egy mai történésznek szittya tudata van. Feltéve persze, hogy időnként tud kacsintani.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.