Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

Jáfet gyermekei

Egotrip

János Jelenései szerint a végítélet előtt a rabságba vetett Sátán megszabadul és harcba hívja Góg és Magóg népét, akik a föld négy szegletén laknak. Mi lennénk netán Góg és Magóg fiai? Az alábbi (szövevényes) írás annak az új-régi történelemnek a (szövevényes) hátteréről szól, amelyik immár poraiból feltámadott a magyar iskolai oktatásban.

János Jelenéseinek említett passzusa (20.7-8) akkor született, amikor a világról alkotott kép már annyira kitágult, hogy újra kellett rajzolni a népek és nyelvek családfáját, amelyet hat évszázaddal korábban az Ószövetség tudósai öntöttek formába. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a világ népei Noé fiainak, azaz Shemnek, Hamnak és Jáfetnek a leszármazottai (Teremtés 10). Ha pedig az unokák száma 72, akkor pont ennyi népnek kell léteznie a földön – vélték a kor bölcsei. Shem és Ham fiai a zsidó világtól karnyújtásnyira éltek: Észak-Afrikában, a Közel-Keleten. Jáfet fiai viszont valahol a messzeségben laktak: Anatóliában, azaz a mai Törökország földjén, vagy azon túl, a Fekete-tenger partvidékén. A Teremtés könyvének szerkesztése idején a zsidók keveset tudtak a Fekete-tengeren túli világról, a görögök talán ennél kicsit többet. Az 5. században Hérodotosz maga is járt a Fekete-tenger mellékén. János Jelenéseinek könyve azonban jóval később, Krisztus századának a végén született. Épp akkor, amikor egy rómaivá lett, görög nyelven író zsidó, Josephus Flavius a történelem kezdeteiről és a zsidó nép történetéről írt egy fontos művet. Ennek a latin fordítása (Antiquitates Judaicae) határozta meg ugyanis az 5. századtól a keresztény civilizáció világképét.

Kicsoda hát Góg és Magóg? Góg az anatóliai Lüdia 7. században élt királya. Görög nevén Gügész, akinek a legenda szerint láthatatlanná tevő gyűrűje is volt. Ankarától ma is többórás autóútra van Sardis, a lüd főváros, a régi idők zsidó írástudói számára azonban ez már tényleg az ismerhető világ pereme volt. Az i. e. 3. századtól éltek Sardisban zsidók is. Sardis lüd neve Sfard. A zsidó földrajzi horizont tágulásával ez a név nyugat felé vette az útját: a Sfarad név később már Spanyolországra utalt (vö. szefárdi). A Magóg név eredetileg földrajzi név volt (akkád mat-Gog ’Góg országa’, vö. Ezékiel 38.2), amely már a korai zsidó hagyományban személynév lett: ő is Jáfet fia. Viszont a későbbi apokaliptikus irodalomban Góg és Magóg már a veszedelmes és távoli barbár népeket jelenti: ez a páros a félelem allegóriája. A Jelenések könyvében „a föld négy szegletén” (en tais tessarsin góniais tés gés), a világ végén lakik Góg és Magóg népe. A világ vége Josephus Flavius és a keresztény utókor számára a Fekete-tenger északi oldalától a Kaukázus fölötti sztyeppén át, a Kaszpi-tenger mellékén is túl az Aral-tóig elnyúló hatalmas térség – Szkítia.

Tolkien oxfordi professzor (A gyűrűk ura írója) egy 1963-as előadásában a keltákról mondta, de a szkítákra is igaz: a népek kutatói számára olyan ez a megnevezés, mint egy zsák, amelybe bármit beledughatunk, de bármit ki is ránthatunk belőle. A Kárpát-medencében is éltek szkíták, akik persze mások, mint Hérodotosznak a Fekete-tengertől északra élt királyi szkítái, vagy a keletebbre élő szarmaták és masszagéták. Amit a szkítákról tudni lehet, görög, perzsa és asszír forrásokból ered. A korai források a keresztény időszámítás előtti évezredre vonatkoznak, de számos, későbbi, lovas nomád sztyeppei népet is szkítának szokás nevezni, így az alánokat és a hunokat is. A szkíta/„szittya” népek régészeti anyaga mérhetetlenül gazdag, de keveset tudunk a szkíta népek közti kapcsolatokról és a szkíta nyelvekről.

Jáfet másik fiának, Gómernek a népe (asszír Gimmiru) szintén a sztyeppéről érkezett. Ők a kimmerek (Odüsszeia 11.14), akiket a fantáziadús utókor persze egy sor más népcsoportnak is megfeleltetett. Josephus Flavius az anatóliai keltákkal, azaz a galatákkal azonosítja őket (Pál apostol levelet is intézett a galatai közösséghez). De lehet, hogy ők a germán cimberek, akikkel Marius római légiói harcoltak (van egy hasonló nevű dél-tiroli német nyelvjárás is). Az is lehet, hogy nem is germánok, hanem kelták, hiszen a velszieknek (akik kelták) a saját, belső megnevezésük cymri.

Gómer fiának, Ashkenáznak a története is a földrajzi világ tágulásával magyarázható. A régi zsidó világban Ashkenáz még a Fekete-tenger menti szkítákra utalt (asszír nevük Ashkuza vagy Ishkuza). Homérosznál viszont az Aszkaniosz személynév (Iliász 2.862) a frígekkel, egy anatóliai néppel kapcsolódik össze. Különös, hogy a héber Ashkenáz szó már igen korán Lotaringia és a Rajna-vidék városaira utal (Worms, Mainz, Köln, Trier), ahol a római kor óta éltek zsidó közösségek. Az Ashkenáz név a vándorútja végén Németország egészét jelentette.

A magyarság mitikus története az európai hagyományba illeszkedik. Anonymus Gestája 1200 körül keletkezett, és egész passzusokat vett át nyugati krónikákból (pl. Regino prümi apáttól). Anonymus első fejezete szerint Szkítia, azaz Dentü-mogyer (?) első fejedelme Jáfet fia, Magóg volt. Anonymus szerint a magyar szó Magóg nevéből ered. Magóg szerinte Attila hun fejedelem és Álmos vezér őse is. A szittya-hun-magyar kapcsolat feltevése ekkor már általános a nyugati forrásokban. Egy másik krónika, Kézai Simon 1280-as években írott műve szerint Jáfet leszármazottja Menroth (azaz Nimród, az Úr ellen lázadó király), akinek a fiai, azaz Hunor és Magor a hunok, illetve a magyarok ősei. Krónikásaink biztos hagyatkoztak a szájhagyományra is, de néha szó szerint másolták a nyugati forrásaikat. A Kálti Márknak tulajdonított, 14. századi Képes Krónika sok passzusa Nicolaus de Lyra (megh. 1349) szövegét másolja. Nem tudjuk, hogy mi volt része a korabeli magyar köztudatnak, illetve mi volt átvétel a nyugati forrásokból. Például a csodaszarvas-legenda és Attila hármas koporsóba temetésének a motívuma már Jordanes 6. században keletkezett, gót krónikájában is megvan (Getica 123-124/xxiv; 256/xlix).

A krónikák és a szájhagyomány, úgy tűnik, együtt formálta a népek családfájának mitikus hagyományát. Arno Borst hatkötetes műve (Der Turmbau von Babel, 1957–63) ennek a hagyománynak a remek kultúrtörténeti elemzése. Megjegyzem, az én gyerekkoromat mítoszok és mesék aranyozták be, és a kulturális énemnek nem számít, hogy az „igazi” trójaiak aligha beszélhettek görögül, vagy hogy Akhilleusz pajzsára (Iliász 18.544-608) nem férhettek rá az ég csillagai és az óceán, a menyegzőt ünneplő vendégek, az agorán perlekedők, a csatát vívó seregek és a rengő búzamezők. A régi kor emberei nem húztak éles határvonalat a történelmi tények és a mítoszok közé, hiszen végül is mindkettő a kultúrájuk része volt. De azért többé-kevésbé tudták, hol húzódik a határ, és néha talán összekacsintottak. Igen… Semmi baj nincs azzal, ha egy mai történésznek szittya tudata van. Feltéve persze, hogy időnként tud kacsintani.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.