Ekotrip (Reszkessetek, macskák!)

Egotrip

Reszkessetek, macskák! A váratlanul az üldöző szerepébe bújó Jerryt manapság nem az egykori ifjú és vehemens SZDSZ játssza, mint a párt 1990-es kampányklipjében, hanem a mind szigorúbb arcot öltő versenytanács, amely úgy csap le időnként a renitens piaci szereplőkre, mint a sorsa ellen fellázadt kisegér a meglepett Tomra.

Reszkessetek, macskák!

A váratlanul az üldöző szerepébe bújó Jerryt manapság nem az egykori ifjú és vehemens SZDSZ játssza, mint a párt 1990-es kampányklipjében, hanem a mind szigorúbb arcot öltő versenytanács, amely úgy csap le időnként a renitens piaci szereplőkre, mint a sorsa ellen fellázadt kisegér a meglepett Tomra. Az éppen tízéves Gazdasági Versenyhivatal legfrissebb statisztikájából kiderül, hogy a hatóság 2006-ban már 11 milliárd forintot meghaladó bírságot szabott ki 83 ügyben a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény megsértése miatt. A legfájóbb ütéseket a kartellezők kapták (négy ügyben összesen 8,5 milliárd bírság), de a fogyasztók megtévesztőire is komoly csapásokat mért tavaly a verseny őre: a megelőző évek százmilliós bírságai 1,8 milliárd forintra nőttek (igaz, az összegen 61 cég osztozott).

A bírság mértékében az áttörést az építőipari vállalatok versenykorlátozó összejátszásáért kiszabott milliárdos tételek jelentették 2004-ben: akkor öt cégnek együttesen hétmilliárd forintot kellett fizetnie, amire már nem lehetett egyszerűen legyinteni. Nem beszélve arról, hogy a milliárdos büntetések a sajtó és a közvélemény ingerküszöbét is átlépik, márpedig feltételezhető, hogy a nagyobb nyilvánosság megnöveli a büntetések elrettentő erejét. A fehérgalléros bűnöket nem erős felindultságból, netán pszichés zavarodottságban követik el, hanem hideg fejjel végzett gazdasági kalkulációk alapján, ami valószínűsíti, hogy a megelőző elrettentésnek is nagyobb szerepe lehet.

Ma még nem lehet felmérni, hogy a bírságokban is megmutatkozó szigor hatása mikor csökkenti a gazdasági szereplők késztetését arra, hogy erőfölényükkel visszaéljenek, a versenyt korlátozó megállapodásokat kössenek (kartell), netán tisztességtelen eszközökkel próbálják befolyásolni a fogyasztókat. Mert a versenyhivatal működésének ez volna a legfőbb értelme (némi pátosszal: a "küldetése"), miként elmarasztaló döntéseinek és súlyosbodó bírságainak a hatásfokát is ezen lehetne lemérni. Ilyen megállapítást meggyőző empirikus elemzésre alapozva ma még nem lehet tenni, de a sokasodó versenytanácsi eljárások és a szigorú fellépések magatartás-formáló erejét már jelzik a piaci szereplők egyes megnyilvánulásai.

Legutóbb a gyógyszerpiac liberalizációjának mellékzöngéivel foglalkozó tévévitában láthattuk, hogy egy kartellgyanút megfogalmazó beadvány a versenyhatóság képviselőjének szemráncolásával megtetézve mekkora indulatokat tud kelteni az érintettekben (ATV, Friderikusz most, január 24.). A kereskedők szövetsége azért fordult panasszal a versenyhatósághoz, mert bizonyos jelek alapján úgy ítélte meg: a gyógyszerészkamara nyomást gyakorol a gyártókra annak érdekében, hogy ne forgalmazzák termékeiket a patikákon kívül. Pedig a normálkereskedelemben árusítható termékkör is tekintélyes piacot jelent, amelyen eddig a patikák kiváltságos helyzetet élvezhettek. Annak fényében, hogy mekkora erőbedobással és milyen eszközökkel küzdött a patikuskamara a piacnyitás megakadályozásáért, nem volna meglepő, ha beigazolódna a kereskedői szövetség gyanúja. Mert hiszen a gyógyszerészkamara korábban is nyúlt törvénybe talán nem ütköző, de meglehetősen etikátlan eszközhöz, amikor kezdeményezte, hogy a piacliberalizálást ellenző nyilatkozatukhoz a patikusok saját - sok kis településen, ritkán lakott körzetben kiszolgáltatott helyzetben lévő - vásárlóiktól gyűjtsenek aláírást. (A nem kiszolgáltatott vevőktől nehezen várhatták volna el, hogy önös érdekük ellenében a patikusokkal legyenek szolidárisak.)

A versenytörvény megsértésének gyanújával bepanaszolt patikusoknak és gyógyszergyártóknak ma már lehet okuk az idegességre, hiszen alig egy hónappal ezelőtt került sor a verseny-hivatal tízéves történelmének második legnagyobb összegű, csaknem hétmilliárd forintos (még nem jogerős) büntetésére, amelyet a két piacvezető autóbiztosítóra és a márkakereskedők szövetségére rótt ki a hatóság. A versenytanács szerint ugyanis a javítói óradíjakról szóló megállapodások korlátozzák a versenyt, s kiváltképp igaz ez akkor, ha a biztosítók magasabb óradíjjal jutalmazzák a nekik üzletet hozó szervizeket.

Bár a márkaszervizek és biztosítók ügye sok tekintetben eltér a patikusok és gyógyszergyártók ellen megfogalmazott kiskereskedői panasztól, az autóssztoriban hozott határozat a gyógyszereshez is nyújt némi támpontot azzal, hogy kimondja: "A versenyjogi tilalom alá nemcsak a formális határozat vagy ajánlás formáját öltő szervezeti aktusok tartoznak, hanem minden olyan megnyilvánulás jogsértőnek minősül, amely (függetlenül tényleges hatásától) olyan szándékot tükröz, hogy összehangolva a tagok piaci magatartását, korlátozza a gazdasági versenyt." Vagyis ha a versenytanácsi eljárás során igazolódik az a vélekedés, hogy a gyógyszerészkamara elnöke a gyógyszergyárak értékesítési politikáját befolyásoló kijelentést tett, akkor elvileg abban az esetben is elmarasztalható, ha mindez pusztába kiáltott szó maradt.

De akkor is nyeregben érezhetné magát a kereskedők szövetsége, ha igazolni tudná azt a (másik) gyanúját, hogy a patikusok egyeztetik a nem támogatott gyógyszerek fogyasztói árát. Az ilyen összejátszó magatartást is szigorúan bünteti a versenyhivatal. Tavaly novemberben például 120 millió forintos bírságot szabott ki tojáspiaci kartellezésért a tojástermelők szövetségére, amely - úgymond, a termelők érdekében - évek óta közöl tagjaival ajánlott tojásárat. (A kiszabott bírság csak azért nem lett magasabb, mert a hatóság figyelembe vette, hogy az áruházláncok erős alkupozíciója és az import térhódítása miatt a tojáskartell nem ért el jelentős piaci hatást.)

A versenyhatóság szigora azt a látszatot kelti, mintha a magántulajdon uralta piacgazdaság kisebb szabadsággal járna, mint a korábbi államszocialista. Pedig ha jól belegondolunk, érthetővé válik, hogy liberális piacgazdaságban nagyobb szükség van az erőfölénnyel való visszaéléssel és a tisztességtelen magatartással szembeni hatósági fellépésre, mint a letűnt tervgazdaságban, ahol eleve hatóságilag volt megszabva szinte minden, a piacra lépéstől kezdve a termelői együttműködéseken keresztül az árakig. A piaci szabadság nem azt jelenti, hogy a gazdasági szereplők tetszőleges eszközöket igénybe véve gyűrhetik le versenytársaikat, és azt sem, hogy kreativitásuknak szabad folyást engedve téveszthetik meg a fogyasztókat. A piaci verseny főszereplője - elvben legalábbis - a fogyasztó; és ha ezt nem mindig érzékeljük is, az állami piacvédelem célja éppen az, hogy ez a gyakorlatban is mindinkább így legyen. Ezért próbál a versenyhivatal-Jerry fölébe kerekedni a mégoly hatalmas cégóriás-Tomoknak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.