Pálya a magasban (A kétéltű ember 2.)

Egotrip

A kétéltű ember 2. Élet-halál kérdése lehet a szerelem, a háború, a barátság vagy akár a zene is, de a labdarúgás csak kivételes esetben. Ha mégis komolyra fordulnak a hírek: az angol csatár a sorscsapások nyomán alkoholistává válik és belehal, az öngólt vétő kolumbiai focistát lelövik, a példák akkor sem feltétlenül futballspecifikusak - az alkoholisták gyakran belehalnak, a kolumbiaiakat már a film közepén lelövik.

A kétéltű ember 2.

Élet-halál kérdése lehet a szerelem, a háború, a barátság vagy akár a zene is, de a labdarúgás csak kivételes esetben. Ha mégis komolyra fordulnak a hírek: az angol csatár a sorscsapások nyomán alkoholistává válik és belehal, az öngólt vétő kolumbiai focistát lelövik, a példák akkor sem feltétlenül futballspecifikusak - az alkoholisták gyakran belehalnak, a kolumbiaiakat már a film közepén lelövik. Az élet és halál problémáit általában közhelyekkel hessentjük el magunktól, nincs ez másként a labdarúgás esetében sem. A Liverpool egykori legendás menedzsere, Bill Shankly mondatait minden idétlen idézetkönyvben megtaláljuk, a pontosság kedvéért most az egyszer szó szerint közöljük: "Egyesek azt hiszik, hogy a futball élet és halál kérdése. Nagyon nem értek egyet ezzel a véleménnyel. Biztosíthatom önöket, hogy sokkal, de sokkal fontosabb ennél." A szövegkörnyezetéből kiragadott bonmot feljegyzése óta önálló életet él, már bele se gondol senki, valójában vicces-e, vagy sem. Vagy ahogyan Ishmael fogalmaz a Moby Dickben: "Én úgy vélem, derekasan félreértettük az Élet és Halál kérdését."

Voltak azonban olyan korok és országok, amelyekben az élet nem is állt másból, mint derekas félreértésből, és bármely cselekvési forma, a tétlen ácsorgástól a kemény fizikai erőfeszítésig élet-halál kérdésévé válhatott. A negyvenes évek Szovjetuniójában ebbe a spektrumba a labdarúgás is jócskán belefért; talán csak itt fordulhatott elő, hogy valakit a futball miatt ítéljenek halálra, és ugyancsak a futballnak köszönhesse életben maradását.

Nyikolaj Sztarosztyin három fivérével együtt korának legtehetségesebb játékosai közé tartozott - persze nemcsak futballban, de jégkorongban is... Nyikolaj, Andrej, Alekszandr, Pjotr - a legidősebb és a legfiatalabb között nyolc év különbség volt - együtt alkotta a harmincas évek közepén a Szpartak Moszkva gerincét. A "szövetkezetiek" akkoriban vadonatúj csapatnak számítottak, 1935-ös születésüknél olyan, ma már többé-kevésbé elfeledett cégek bábáskodtak, mint a Promkooperacija vagy a Komszomol. A csapat legnagyobb patrónusa a kommunisták ifjúsági szervezetének főtitkára, Alekszandr Kozarev volt, aki nagyszabású sportpolitikai elképzeléseiben gyakran támaszkodott a nagy kombinátor, Nyikolaj Sztarosztyin ötleteire. Egy franciaországi túrát követően - ahol a Dinamo- Szpartak vegyes 2-1-re kapott ki újév napján a Racingtól - Sztarosztyin és Kozarev együttgondolkodásából született meg a szovjet nemzeti bajnokság terve, benne a félig legalizált profizmussal, majd szintén 1936-ban minden idők egyik legfurcsább futballmeccsének gondolata.

A szovjet ifjúság színe-virága minden évben a Vörös téren gyülekezett a testkultúra napja alkalmából, hogy esztétikusnak gondolt mozdulatsorok bemutatásával kápráztassa el a dísztribün válogatott közönségét. A nagy terror első évében Sztarosztyin javaslata nyomán a labdarúgók is bemutatkozhattak. Eredetileg a két moszkvai rivális, a Dinamo és a Szpartak közti összecsapást terveztek, végül a belügyiek nem vállalták a meccset, így az önkéntesek által kiterített hatalmas zöld szőnyegre a Szpartak két csapata lépett. Mivel valamennyien tudták, hogy Sztálin nem igazán nagy barátja a futballnak, a pályán irányító Sztarosztyin és a Lenin-mauzóleum tetején, a diktátor mellett álló Kozarev, arra az esetre, ha a "Nagy Vezér" unná az eseményeket, titkos jelben állapodtak meg, hogy azzal rögtön félbeszakíthassák a meccset. Nagy meglepetésre azonban Sztálin olyannyira belefeledkezett a játékba, hogy a mérkőzés végül az előzetesen megbeszélt 30 helyett 43 percig tartott.

Sztálinnal ellentétben a szintén rettegett Lavrentyij Berija igazi futballrajongó volt. Grúziában töltött ifjúsága idején maga is játszott, sőt egy mérkőzésen még Nyikolaj Sztarosztyin ellen is fellépett - kevés sikerrel. Berija, aki 1938-ban, állambiztonsági népbiztossá történt kinevezésével egy időben az egykor még Dzerzsinszkij által alapított Dinamo Moszkva tiszteletbeli elnöke is lett, nem nézte jó szemmel a riválisok sikereit. Míg 1936-ban még a Dinamo nyerte a bajnokságot, '37-ben, '38-ban és '39-ben már a közönségkedvenc Szpartak győzött. A presztízsveszteséget nehezen tűrő Berija 1938-ban letartóztatta Kozarevet, egy évvel később pedig megpróbálkozott a rendkívül népszerű Sztarosztyin fivérek elleni vádemeléssel is, de Molotov nem írta alá az elfogatási parancsot. 1942-re azonban megváltoztak a körülmények és az erőviszonyok. A vád: merényletkísérlet Sztálin ellen. Az NKVD szerint Nyikolaj Sztarosztyin és társai a Lenin-mauzóleum tetejéről integető diktátor meggyilkolását tervezték - a főbűnös az akkor már kivégzett Kozarev -, de emellett még a burzsoá sport terjesztése is számlájukra írható. Bizonyítékot végül csak ez utóbbira találtak, így Nyikolaj Sztarosztyint - valamint öccseit és több csapattársukat - tíz év munkatáborra ítélték. Először a sarkkörön túlra szállították, aztán a Távol-Keletre, a kínai határhoz. Azonban élet-halál urai, a táborparancsnokok - valamennyi bősz futballrajongó - mindenütt rábízták csapatuk, a helyi Dinamo edzését. Sztarosztyin így privilegizált helyzetben, száműzetésben élte túl a Gulag első éveit.

Egy éjjel aztán, valamikor 1948-ban, valahol egy szibériai táborban furcsa mondatra ébredt: "Gyere gyorsan, Sztálin van a vonalban." Hamarosan kiderült, hogy régi ismerőse, Sztálin fia, Vaszilij kínál számára menekülési útvonalat: Moszkvába rendelte Sztarosztyint, hogy vegye át a légierő csapatának irányítását. Berija, ifjabb Sztálin gyűlölt ellensége ezt nem hagyhatta annyiban; azonnal akciót indított, hogy visszajuttassa a lágerbe a még mindig ünnepelt egykori játékost. Így Sztarosztyin hiába költözött be egy időre Vaszilij Sztálin dácsájába, hiába őrizték minden lépését, egy óvatlan pillanatban Berija titkosrendőrei elfogták, és ismét száműzték. A Kaukázusba, majd Uljanovszkba került edzőnek, később Kazahsztánba irányították, ahol végül Alma-Atában, a helyi futball- és jégkorongcsapat irányítójaként működött, nagy sikerrel. Sztálin halála és Berija kivégzése után a kiváló tréner kiszabadult és visszatért a futballhoz, amelytől valójában soha el sem szakadt.

Az ötvenes években Sztarosztyin a szovjet válogatott szövetségi kapitánya lett, majd visszakerült a Szpartakhoz, amelyhez egészen haláláig hű maradt. Csodálatos módon mindhárom testvére is túlélte a tízévnyi kényszermunka megpróbáltatásait, amelyekről Andrej Sztarosztyin 1973-ban - Brezsnyev idején - megjelent emlékirataiban kissé visszafogottan ennyit írt: "Az életnek ára volt."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.