Eörsi István: Optipista (Nem ugyanaz)

  • 1999. december 23.

Egotrip

Babarczy Eszter Hálózatháború című cikkében (MaNcs, 1999. december 9.) megtisztítja a sandaságoktól és magasabb szellemi színvonalra emeli Hankiss Ágnes koncepcióját, mely szerint országunkban két "hálózat", két "rivális kultúra" harcol egymással: a zsidó és a magyar. Ez csak úgy értelmezhető, hogy a szocialista, liberális, kozmopolita "hálózat" zsidó, a "nemzeti oldal" pedig magyar. Az ilyen felosztás fölöttébb kedvez a zsidóknak, hiszen századunk egész polgári kultúráját - mondjuk Karinthy mellé Kosztolányit és Tóth Árpádot, sőt Babitsot és Adyt is - a zsidó hálózatba sorolja. Különösen Babarczy Eszter felfogásából következtethető ki ez, hiszen ő a zsidókérdést, Hankiss Ágnessel ellentétben, nem politikai, hanem kulturális problémának tekinti. Eszerint tehát Csurka joggal kurziválta zsidóvá Esterházyt és Gönczöt. Én viszont nem tekintem nem-zsidó származású barátaimat zsidóknak, még akkor sem, ha kedvelik Ginsberget, vagy ha a Szent Korona körüli humortalan cirkuszról ugyanolyan lesújtó a véleményük, mint nekem. (A királyságról alkotott nézeteimet ugyanis az "Itt a nyilam! Mibe lőjjem?", továbbá az "Akasszátok föl a királyokat!" szelleme alakította ki, vagyis egy Petőfi nevezetű költő szelleme, akit - noha a világszabadságért rajongott - szintén nem tekintek zsidónak.)

Babarczy Eszter Hálózatháború című cikkében (MaNcs, 1999. december 9.) megtisztítja a sandaságoktól és magasabb szellemi színvonalra emeli Hankiss Ágnes koncepcióját, mely szerint országunkban két "hálózat", két "rivális kultúra" harcol egymással: a zsidó és a magyar. Ez csak úgy értelmezhető, hogy a szocialista, liberális, kozmopolita "hálózat" zsidó, a "nemzeti oldal" pedig magyar. Az ilyen felosztás fölöttébb kedvez a zsidóknak, hiszen századunk egész polgári kultúráját - mondjuk Karinthy mellé Kosztolányit és Tóth Árpádot, sőt Babitsot és Adyt is - a zsidó hálózatba sorolja. Különösen Babarczy Eszter felfogásából következtethető ki ez, hiszen ő a zsidókérdést, Hankiss Ágnessel ellentétben, nem politikai, hanem kulturális problémának tekinti. Eszerint tehát Csurka joggal kurziválta zsidóvá Esterházyt és Gönczöt. Én viszont nem tekintem nem-zsidó származású barátaimat zsidóknak, még akkor sem, ha kedvelik Ginsberget, vagy ha a Szent Korona körüli humortalan cirkuszról ugyanolyan lesújtó a véleményük, mint nekem. (A királyságról alkotott nézeteimet ugyanis az "Itt a nyilam! Mibe lőjjem?", továbbá az "Akasszátok föl a királyokat!" szelleme alakította ki, vagyis egy Petőfi nevezetű költő szelleme, akit - noha a világszabadságért rajongott - szintén nem tekintek zsidónak.)

Azt sem gondolom, hogy a zsidókérdés nem politikai, hanem kulturális természetű, csak éppen politizálódott, és politikai eszközként kerül felhasználásra. Maga Babarczy Eszter is hangsúlyozza, hogy a "hálózatokat" a gazdasági rivalizálás fordítja egymás ellen. E kérdésnek szerintem hol politikai, hol gazdasági, hol pedig kulturális vonatkozása nyomul az előtérbe. Az antiszemitizmust nemcsak nálunk, a Babarczy Eszter által emlegetett szerencsétlen történelmi körülmények folytán szítja fel gyakran a politikai érdek, hanem mondjuk Franciaországban és Ausztriában is.

Minderről azonban hallgattam volna mélyen (mert a zsidókérdés már nem ingerel elméleti erőfeszítésre, amíg állami vezetők nem bajlódnak vele megint, a témában rejlő politikumot a kormányzati ügyintézés csatornáiba terelve), ha a cikk nem helyezkedett volna arra az álláspontra, hogy a zsidózás és az antiszemitázás egyaránt "tönkreteszi, balkanizálja, lealacsonyítja a magyar politikai kultúrát". Ez előkelő és nagyvonalú álláspont, mindazonáltal tarthatatlan és veszélyes is. Hadd bíbelődjem el egy kicsit vele.

1989-ben Csoóri Sándor azt állította, hogy aki a Magyar Demokrata Fórumot antiszemitizmussal vádolja, az éppúgy rágalmaz, mint aki a Szabad Demokraták Szövetségét zsidó pártnak nevezi. Ezt feleltem neki: "Nem vizsgálom a két állítás valóságtartalmát. Csak azt állapítom meg, hogy ha valaki egy nem-zsidót zsidónak minősít, akkor nem rágalmaz, hanem téved. Az >>antiszemitaAki a zsidósággal (vagy cigánysággal, homoszexualitással stb.) kapcsolatos fogalomkört diszkriminatív módon használja, az csakugyan lealacsonyítja a magyar politikai kultúrát. De aki leleplezi a diszkrimináció híveit, mégpedig cselekedeteiknek megfelelő súllyal, az igazságtevés vágyától vezérelve, az európai módon politizál. 1945-ben az európai demokráciák a fasizmus által hátrahagyott romhalmazon, a fasizmus iránt érzett megvetéstől áthatva épültek újjá. Létezik olyan egyenes hátú, demokratikus európai tradíció, Zola óta a zsidókérdés vonatkozásában is, mely erkölcsi erejét abból meríti, hogy néven nevezi a dolgokat. Az antiszemitázó csak akkor ítélhető el, ha nem-antiszemitát mocskol be vádaskodásával, vagy ha önös célokért mozgósítja indulatát. A zsidózó viszont mindenképp hátat fordít a demokratikus közmegegyezésnek, akárkit bélyegez meg így. Már az a puszta tény is tűrhetetlen, hogy értékelő pátoszba tunkolja egy embercsoport nevét. (Ez persze a filoszemitáktól sem fogadható el.) A zsidó terminus Babarczy Eszter szerint "a szitokszó és az etnikai címke között helyezkedik el a magyar nyelvben". Leíró szinten igaz ez, csakhogy szitokká az antiszemiták szóhasználata tette, és e szóhasználat, vagyis a terminus mai állapota elfogadhatatlan. Nem feltétlenül érdemli ki a létezés rangját mindaz, ami létezik. Ezért állítom, hogy a szó igazi jelentése értékmentes.

A zsidózás és antiszemitázás erkölcsi azonosítását Babarczy Eszter azzal készíti elő, hogy az antiszemitizmus ma nem a zsidók elpusztítását tűzi ki célul, hanem egy rivális elitcsoport hatalmát és befolyását korlátozná. Először is Auschwitz után nem létezhet olyan antiszemitizmus, amely megfeledkezik a saját lehetséges végkövetkezményeiről. Másodszor is gyerekként átéltem már, hogy a "rivális elitcsoport" milyen zökkenésmentesen tér át, mihelyt lehetősége nyílik erre, a másik "elitcsoport" hangulati-propagandisztikus diszkriminációjáról törvényes korlátozására, majd fizikai megsemmisítésére. Tapasztalataim ezen a téren olyan lenyűgözők, hogy kedvem volna egy nem túl jókedvű nevetésre, amiért még magyarázgatnom kell, hogy a zsidózás és az antiszemtázás nem ugyanaz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.