Para

Kovács Imre: én

  • 1999. december 23.

Egotrip

Négy körül keveredtem ki a Pesti Est Caféból, de előtte a Tütü Tangóban már jókora bolhát tettem az elefánt fülébe. Az Isten is üvöltött bennem, és én voltam a hab a torkán. Jók ezek a számon kérhető, szellős, de rövid mondatok. Nem szoktam ilyeneket írni.

Négy körül keveredtem ki a Pesti Est Caféból, de előtte a Tütü Tangóban már jókora bolhát tettem az elefánt fülébe. Az Isten is üvöltött bennem, és én voltam a hab a torkán. Jók ezek a számon kérhető, szellős, de rövid mondatok. Nem szoktam ilyeneket írni.

A taxisofőr megkérdezte, hogy félek-e 2000-től, de én a műszerfalra tűzött fotóra mutattam, ami egy asszonyt ábrázolt és két gyermeket, és azt kérdeztem: tudja-e miért fehér a szemközti hegy csúcsa néha nyáron, és miért fekete néha télen is. Nem tudta, azóta is köröz az Oktogonon, és keresi a választ.

Reggel kilenckor keltem a kapucsengő hangjára, és azonnal belehánytam a fénybe. Iim barátnője érkezett meg, és arról beszélt, hogyan tanult meg citerázni. Feküdtem, és megpróbáltam nem gondolni semmire, csak a gondolataim szárnyaltak, mint egy rövid, de határozott csuklómozdulattal eldobott tükör. Nem voltam ellenfél, a tudatalattim tárgylemezei szerteszét a szobában, és csak arra vágytam, hogy lecseréljék a vérem. Bármire.

Iim arról beszélt, mintegy válaszképpen, hogy ő viszont cimbalmozott éjjel, míg azt nem mondták neki a cimbalmosok, hogy most már eleget cimbalmozott. Beszorult a húrok közé a pajszer. A bőgőt eldugták előle a raktárba, úgyhogy Bélizt ivott, majd hazajött, de a kulcs benne volt a zárban, úgyhogy fogott egy postást, és megkérte, rúgja be az ajtót, mert elromlott a zár. Kihallatszott a horkolásom, a postás pedig elmenekült.

Egyszer minden P. Mobil-koncertnek vége szakad.

Dél volt, amikor lementem a sarki videotékába, de azt mondták, nem lehetek tag, mert nem vagyok helyi lakos. Ki akartam venni a Honfoglalást, de elszabotálták a portugálok. Nem szeretik nézni, ahogy én nézem a Honfoglalást.

Estére hideg lett a kezem, csak tartottam, és bámultam a deres távkapcsolót. Valami kínai propagandafilmet adtak arról, hogy milyen hülyék a tibetiek. Példaként hozták fel annak a kolostornak a gyakorlatát, ahol egy évig hallgatni kell, aztán az év egyik napján lehet egyet, de csak egyet kérdezni a mestertől, aztán a válaszon lehet meditálni a következő évben. Kopasz fiú indult előre, aztán kérdezett: Mondd, mester, miért van az, hogy a szemközti hegy csúcsa néha nyáron is fehér, néha meg télen is fekete.

Átkapcsoltam a Dunaferr-Diósgyőrre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.