Eörsi István: OptiPista (Szürkítési törekvések)

  • 1998. október 15.

Egotrip

A kéthavonta megjelenő Cigányfúró idei, ötödik évfolyamának június- augusztusi száma összevonva látott napvilágot. Igaz: a két hónapot kibővítették hárommá, de a műveket egy-két mondatra zsugorították, hogy a kiadvány magvassá tömörödve elférjen egy lapon (két oldalon). Ezzel ez a kiváló folyóirat hosszas betegeskedés után átlépett a delírium állapotába. Kórtörténetének aprólékos feldolgozásához hiányosak az ismereteim. A betegség legfőbb oka az, hogy a Horn-kormány kisebbségi ügyekért felelős politikai államtitkára, Tabajdi Csaba megvonta támogatását a laptól, arra hivatkozva, hogy nem tisztára cigányújság, mert állandó munkatársai között nem cigányok is találhatók. A Nemzeti Kulturális Alap viszont azért nem segítette a Cigányfúrót, mert ez cigánylap, így tehát támogatására nem ő hivatott, hanem a nemzeti kisebbségek ügyeivel foglalatoskodó hivatal. A lap főszerkesztője, Balogh Attila költő viszont éppen azt tűzte ki célul, hogy fellazítsa a roma kultúra gettójellegét, tehát azért büntették kétfelől is, mert nagyvonalúan, távlatokban gondolkodik. A lap helyzetét tovább rontotta, hogy Balogh - akiből cigányságának, szegénységének és gyerekkorától hurcolt betegségének hármas megaláztatása gőggel határos érzékenységet fejlesztett ki - teljes mértékben alkalmatlan a taktikázásra, és gerinctörésnek tekintené már azt is, ha valamely hatalmasságról táplált lesújtó véleményét társadalmilag elfogadott nyelven artikulálná. 1996 szeptemberében levelet írt Tabajdi Csabának (és ezt közzé is tette lapja októberi számában): "Mély megvetéssel üdvözlöm Önt, abból az alkalomból, hogy csicskása, vazallusa, marionettfigurája, Farkas Flórián, az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat elnöke az Ön feneke alól kilopta a közpénzt." Higgadtan méltóságteljes válaszában Tabajdi kifejtette, hogy Farkas a Horn-kormány hivatalba lépése előtt kapott utoljára pénzügyi támogatást, ami azt jelenti, ha jól értem, hogy közpénzlopás céljából nem az ő fenekéhez kellett közelednie. Az ügy azonban csak a nyilvánosság előtt zárult le ezzel a csörtével, a színfalak mögött tovább folyt a játszma, immár meglehetősen egyoldalúan. Tabajdi egyszerűen nem adott több pénzt, noha ismerte a Nemzeti Kulturális Alap elutasító válaszának indokát. Ezt a szokását átvették a jelenlegi kormány kisebbségi ügyekben illetékes tisztviselői is, nyilván mert ők sem számíthatnak simulékonyabb szellemiségű Cigányfúróra.

A kéthavonta megjelenő Cigányfúró idei, ötödik évfolyamának június- augusztusi száma összevonva látott napvilágot. Igaz: a két hónapot kibővítették hárommá, de a műveket egy-két mondatra zsugorították, hogy a kiadvány magvassá tömörödve elférjen egy lapon (két oldalon). Ezzel ez a kiváló folyóirat hosszas betegeskedés után átlépett a delírium állapotába. Kórtörténetének aprólékos feldolgozásához hiányosak az ismereteim. A betegség legfőbb oka az, hogy a Horn-kormány kisebbségi ügyekért felelős politikai államtitkára, Tabajdi Csaba megvonta támogatását a laptól, arra hivatkozva, hogy nem tisztára cigányújság, mert állandó munkatársai között nem cigányok is találhatók. A Nemzeti Kulturális Alap viszont azért nem segítette a Cigányfúrót, mert ez cigánylap, így tehát támogatására nem ő hivatott, hanem a nemzeti kisebbségek ügyeivel foglalatoskodó hivatal. A lap főszerkesztője, Balogh Attila költő viszont éppen azt tűzte ki célul, hogy fellazítsa a roma kultúra gettójellegét, tehát azért büntették kétfelől is, mert nagyvonalúan, távlatokban gondolkodik. A lap helyzetét tovább rontotta, hogy Balogh - akiből cigányságának, szegénységének és gyerekkorától hurcolt betegségének hármas megaláztatása gőggel határos érzékenységet fejlesztett ki - teljes mértékben alkalmatlan a taktikázásra, és gerinctörésnek tekintené már azt is, ha valamely hatalmasságról táplált lesújtó véleményét társadalmilag elfogadott nyelven artikulálná. 1996 szeptemberében levelet írt Tabajdi Csabának (és ezt közzé is tette lapja októberi számában): "Mély megvetéssel üdvözlöm Önt, abból az alkalomból, hogy csicskása, vazallusa, marionettfigurája, Farkas Flórián, az Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat elnöke az Ön feneke alól kilopta a közpénzt." Higgadtan méltóságteljes válaszában Tabajdi kifejtette, hogy Farkas a Horn-kormány hivatalba lépése előtt kapott utoljára pénzügyi támogatást, ami azt jelenti, ha jól értem, hogy közpénzlopás céljából nem az ő fenekéhez kellett közelednie. Az ügy azonban csak a nyilvánosság előtt zárult le ezzel a csörtével, a színfalak mögött tovább folyt a játszma, immár meglehetősen egyoldalúan. Tabajdi egyszerűen nem adott több pénzt, noha ismerte a Nemzeti Kulturális Alap elutasító válaszának indokát. Ezt a szokását átvették a jelenlegi kormány kisebbségi ügyekben illetékes tisztviselői is, nyilván mert ők sem számíthatnak simulékonyabb szellemiségű Cigányfúróra.

Fáj nekem, hogy végveszélyben ez a folyóirat, és nem csak azért, mert Petri Györggyel együtt főmunkatársa voltam, tehát egyik oka vagy ürügye Tabajdi döntésének. Szabad nyomdatermék volt, pontosabban most is az, hiszen jogilag létezik még. Olyan újság, amelynek - noha nem foglalkozott kommunistaellenes propagandával - egyetlen sorát sem lehetett volna elképzelni a Kádár-korszakban. A tabukat még csak arra sem méltatta, hogy döntögesse őket. Ezenkívül valamennyi számában volt néhány igazán jó írás és grafika. Minden kormánynak kellemetlen volt, de nem nagyon, hiszen csak olyan rétegekhez jutott el, melyeknek nincs jelentékeny társadalmi befolyásuk. Tönkretételét ennek ellenére közérdeknek tekintheti minden olyan társadalmi erő, mely szociális vagy nemzeti szempontból kívánatosnak tartja a kulturális kínálatnak és az ebben rejlő alternatíva-potenciálnak a szürkítését.

Hosszú életem során a Cigányfúrón kívül még egy lapnak voltam pár évig a főmunkatársa. Most alighanem ezt a lapot - a Magyar Narancsot -is megfojtják. Ha üldözési mániám volna, amire persze semmi okom, akkor azt hinném, hogy a jelenlegi kormányzat azokra a sajtóorgánumokra támad, amelyekben ilyen előkelő pozícióm volt. Ez a feltételezés növelné önérzetemet. Csakhogy nincs alapja, sajnos. A jelenlegi kormánypotentátok már az én főmunkatársi tündöklésem előtt is utálták a Narancsot. Kidurrant a lufi című 1994-es cikkében, mely a Magyar Hírlapban jelent meg, Vágvölgyi András idézte a jelenlegi miniszterelnök egyik 1992. június 10-én írott levelét, melyben azt javasolta pártja választmányának, hogy írásban követelje a Magyar Narancs Fideszre utaló nevének megváltoztatását. Az indoklás legfontosabb mondata így hangzik: "Röviden, a Fidesztől elszabadult a Magyar Narancs, ami beláthatatlan politikai veszélyeket rejt magában." Most, hogy hatalomra került a Fidesz, Orbánék első kulturális tettei közé tartozik, hogy kiküszöbölik, mégpedig jogilag kifogástalan formában, ezt a beláthatatlan politikai veszélyt.

Csakhogy nem a Postabank feladata, hogy fenntartson egy sajtóbirodalmat. És ha már kormányzati irányítás alá kerülve eltökéli, hogy felszámolja ezt, akkor először (és feltehetően utoljára) miért ne azokat fossza meg létezésüktől, vagy a létezésüket lehetővé tevő támogatástól, amelyek kritikusak a kormánnyal szemben? És a jelenlegi helyzetben miért ne tartsanak attól a potenciális befektetők, hogy a Fidesz valamelyik Simpergere vagy Gansicskája majd megszorongatja őket ott, ahol a legérzékenyebbek, ha megpróbálnák átsegíteni a Narancsot a válság időszakán? Hiszen köztudomású, hogy a Simpergeréket leleplező Népszabadságot már meg is szállták az APEH szorgos kutatói. A pártállam központból vezényelt cenzurális diktatúrája végleg a múlté, a nemzeti-konzervatív yuppie-gengsztertempó viszont ragyogó jövő elé néz. Ebből teljesen hiányzik az a szemérmes, puha aljasság, mely Aczélékat jellemezte utolsó tizenöt évükben. Nyíltan, brutálisan, fenyegetően aljasak: így akarnak félelmet kelteni és egy füst alatt imponálni is. Velem együtt tudják, mivel van minőségérzékük, hogy mekkora értéket próbálnak megsemmisíteni most: fiatal publicisták és újságírók önálló műhelyét, mely elsőnek honosította meg nálunk a hagyományos kritikai szellem és az avantgárd játékosság ötvözetét. Nézzék el nekem a Narancs szerkesztői, hogy az ő lapjukban tudatom mindazokkal, akik erről nem értesültek még: igazi polgári újságírás ez, valódi nemzeti érték. A magukat "polgárinak" becéző "nemzeti" erők ezért akarják átharapni a torkát. Szürkítési célzattal. Olyan sajtóra vágynak, mely kórusban ismételgeti a Postabank által tovább támogatott deficites lap vezérpublicistájának dögunalmasan ismételgetett bejelentését, egyetlen hiteles mondatát, azt, hogy "én nem tudom".

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.