Várhegyi Éva: Ekotrip

Exodus

Egotrip

Rükvercbe váltott a korábban szép iramban Magyarországra tartó tőke. Van persze oka rá, nem is egy. Már a három éve kirobbant hitelválság is óvatosságra intette a befektetőket, az abból sarjadzó államadósság-válságok pedig tovább rombolták a kockázatvállalási kedvet.

Ma már a korábban még direkt a kockázatkerülőknek ajánlott államkötvényeket is csak jókora kamatfelárral lehet eladni, hacsak nem bombabiztos fizetőképességű kormány bocsátotta ki őket. A magyar állam tízéves kötvényére novemberben már 8 százalék fölötti hozam mellett sem volt elég vevő, igaz, a befektetők már az egykor tutinak számító német állampapírokért is kevesellték a 2 százalékos hozamot.

A befektetők által elvárt kamatfelár akkora bizalmatlanságot tükröz Magyarországgal és kormányával szemben, ami mellett már nem csupán árkérdés a magyar gazdaság finanszírozása. Egy szinten túl a kockázati felár úgy megnöveli a törlesztési terhet, hogy kétségessé teszi a kölcsön visszafizetését. Végső soron ezt jelezte a "bóvli" hitelminősítői besorolás is: aki ilyen államnak kölcsönöz, számítania kell arra, hogy egyáltalán nem kapja vissza a pénzét.

Magyarország egyébként már október elején felkerült a legkockázatosabb adósok tízes toplistájára, mivel már akkor 31 százalékra taksálta az államcsőd öt éven belüli valószínűségét a pénzügyi befektetők tranzakcióiból kirajzolódó piaci értékítélet - és nem valamiféle ördögi összeesküvés, ahogy a kormányfő láttatni szeretné. Pedig tavasszal - a befektetők megnyugtatására belengetett Széll Kálmán Terv, illetve annak européer változata, a Magyarország strukturális reformprogramja - már lehozott minket erről a "szégyenlistáról", ahová a 2010 nyarán-őszén kibontakozó jogtipró, a befektetői biztonságot aláásó "erőpolitika" röpített föl.

Időközben kiderült azonban, hogy strukturális reformok helyett továbbra is ad hoc intézkedésekkel próbál stabilizálni a kormány, miközben a végtörlesztési törvénnyel és az Európai Bizottság távközlési cégek különadóját elmarasztaló ítéletének semmibevételével újfent fityiszt mutat a jogállamiságnak. Így nem kell összeesküvést látnia abban, hogy a hitelminősítők sorra a magyar állam finanszírozási kockázatának megugrását jelezték, s ugyanez a kockázat öltött testet az államcsőd valószínűségének további emelkedésében, valamint a pénzügyi befektetők kivonulásában, a magyar állampapírok eladásában.

A forint brutális és minden más valutával szemben megnyilvánuló leértékelődését előidéző tőkemenekülést külső és belső okok együttese idézte elő. Hiába magyarázza bizonyítványát a kormány az objektív körülményekkel (euróválság) és a hitelminősítők rosszindulatával ("Frőhlichnek pikkje van rám algebrából, arról nem tehetek"), most is áll, hogy a kormányzati hibák felerősítik a külső sokkokat. Ahogy a 2008-as krízisben, a mai euróövezeti adósságválságban is a legsérülékenyebbek között vagyunk. És miként a piacok akkor is "büntették" a hibás vagy erőtlen gazdaságpolitikai válaszokat, most is ezt teszik: a rossz adottságok (például nagyfokú devizaadósság) mellett a kormány improduktív, esetenként kontraproduktív politikája is taszítja a befektetőket.

A bankadóval és végtörlesztéssel kivéreztetett bankok tulajdonosai például máris visszavonulót fújtak. A működéshez szükséges tőkepótlásokra még hajlandók ugyan, de arra már nem, hogy a nyugat-európaiak megtakarításaival egészítsék ki a magyar vállalatok hitelezéséhez szükséges forrásokat. Főhetünk a saját levünkben, hiszen a honi megtakarítások nemcsak a gazdasági fellendüléshez, de még a helyben toporgáshoz sem elegendőek. Külföldi források nélkül tartós zsugorodásra számíthatunk, annak rémes társadalmi konzekvenciáival: növekvő munkanélküliséggel, szegénységgel, a közösségi kiadások apadásával, lepusztulással és letargiával.

Ne higgyük el Orbánéknak, hogy az euróövezeti válság az egyetlen oka a pénzkiáramlásnak és a bankhitelezés csökkenésének. Ha így volna, térségünk többi országaiban is hasonló lenne a helyzet. Erről viszont szó sincs: a mi valutánk roggyant meg legjobban, és nálunk zuhantak legnagyobbat a bankok külföldi forrásai. Csak nálunk csökkennek töretlenül a vállalati hitelek és a beruházások, miközben másutt már felívelő szakaszba kerültek. A tőke, ha kell, a kétharmados többséget is leszavazza - bár sajnos ezt is a háromharmad szenvedi meg.

A pénztőke kivonulása mellett a cégeket működtető közvetlen külföldi tőkebefektetések diszkrét visszahúzódása is megfigyelhető. Eleinte csak a maga természetes módján indult be a folyamat: a pénzüket a jó megtérülés reményében befektető tulajdonosok a vállalkozás termőre fordulásával mind több nyereséget vonnak ki a cégből. A válság aztán tovább erodálta a profit visszaforgatásának korábbi szép gyakorlatát: míg 2001-2008 között a megtermelt nyereség 45 százalékát (évente átlagosan 2 milliárd eurót) újra befektették a külföldi tulajdonosok, és csak a többit vették ki osztalékként, addig az utolsó két évben már a teljes profitot hazavitték. És akkor még nem beszéltünk a magyarok külföldi tőkebefektetéseiről, aminek volumene közelíti a beáramlót.

Nem bizonyítható, de feltételezhető, hogy ahol sorozatosan sérül a jogbiztonság, onnan a befektetők könnyebb szívvel vonják ki a tőkét. Ami végzetes lehet: Pitti Zoltán számításai szerint az elmúlt évtizedben Magyarországon a növekedést kétharmad részben a tőkemennyiség bővülése, egyharmad részben pedig a termelékenység emelkedése eredményezte. Ez éppen annyit tesz, hogy külföldi tőke nélkül nem megy. Nemhogy egyedül, de az egykori növekedéskutatóval, Matolcsy Györggyel sem, hiába állt elő legújabb opusával, a Magyar növekedési tervvel.

Az Orbán-Matolcsy-tandem amúgy nagy találékonyságról tett tanúbizonyságot azzal, hogy a szolgáltató szektorunk multijait csicskáztatja különadókkal, végtörlesztéssel, plázastoppal, beszólásokkal. E cégek tulajdonosai még a válság alatt is hoztak ide tőkét, nem is keveset. Az MNB adatai szerint 2008 ősze és 2011 nyara között a pénzügyi szektorba bő kétmilliárd, a kereskedelembe majd' egymilliárd, de még a távközlésbe is 360 millió eurónyi tőkét fektettek be a külföldi tulajdonosok, míg a kormányfő által "értékteremtőnek" titulált és ezért preferált feldolgozóiparból éppenséggel kifelé áramlott a működő tőke (400 millió euró értékben).

De a magyar gazdaságba legjobban beágyazódott szolgáltató szektorokban működő tőkét sem köthetik örökre ide, még ha nehezebben mozdul is, mint a gyárakat üzemeltetőké vagy pláne a pénzügyi befektetőké. Kevésbé látványosan, de innen is megindul az exodus, ha a kormány nem állítja helyre sürgősen a jogbiztonságot, s nem hagy fel az országot tartós recesszióba taszító, egyaránt tőke- és munkaellenes politikájával. Most, az IMF-tárgyalások adta lélegzetvételnyi idő talán még ad egy utolsó esélyt arra, hogy megtegye a szükséges fordulatot.

Ha erre képtelen, akkor nem marad más hátra, mint kitenni a táblát a befektetőknek: Kérjük, az utolsó oltsa le a villanyt!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.