Kádár Tamás: Reklámocska

  • 1996. december 19.

Egotrip

A december általában elég húzós hónap a reklámosok életében. Vagy talán inkább a fogyasztókéban. Mert mi legkésőbb november közepén-végén csatasorba állítjuk a lila, kék, néha esetleg piros Mikulásokat, beindítjuk az akciók akcióját, legyártjuk a karácsonyi üdvözlőlapokat, szóróajándékokat. Általában hideg fejjel, néha érzelemtől könnybe lábadt szemmel dolgozzuk ki a stratégiát, miért is lesz olyan jó az embereknek, ha a mi ügyfelünk termékét teszik ki a kiscsizmába vagy a karácsonyfa alá.

A december általában elég húzós hónap a reklámosok életében. Vagy talán inkább a fogyasztókéban. Mert mi legkésőbb november közepén-végén csatasorba állítjuk a lila, kék, néha esetleg piros Mikulásokat, beindítjuk az akciók akcióját, legyártjuk a karácsonyi üdvözlőlapokat, szóróajándékokat. Általában hideg fejjel, néha érzelemtől könnybe lábadt szemmel dolgozzuk ki a stratégiát, miért is lesz olyan jó az embereknek, ha a mi ügyfelünk termékét teszik ki a kiscsizmába vagy a karácsonyfa alá.

Szóval december ötödikéről hatodikára virradó éjszaka egy Mikulás (esetleg Télapó) nevű alak kezdi az egész őrületet. Miklós püspök, a negyedik századi előzmény már rég feledésbe merült. Azalatt a bizonyos negyven év alatt ugyanis valóságos háború dúlt a piros ruhás ideológiai hovatartozását illetően, aminek személyiségromboló vagy inkább -hasító következményeit elsősorban a vallás ingoványába süppedt óvodások érezhették. Mint például én. Szerencsére az óvodai Télapónak általában kilógott a kék köpeny fekete gombos kézelője a piros kabát alól, és ez az intő jel megakadályozott abban, hogy egyházi méltóságként viszonyuljak hozzá. Aztán valahogy megnőttünk, és amikor már-már azt hittük, mindent tudunk, jött a rendszerváltás.

És ezzel a nyakunkba szakadtak egy csomó különböző kultúra Mikulás- és karácsonyi szokásai, de ezzel még megbirkóztunk volna. Lassan így vagy úgy rájöttünk, hogy az angolszász gyerekeknek a Santa Claus hozza december 25-én az ajándékokat, azt már korábban is tudtuk, hogy az orosz Gyedmaróz mindent összefoglal 31-én. És tanultunk és tanultunk.

Csakhogy egymás után jöttek a multinacionális cégek, és ezzel nálunk is megkezdődött Mikulás és Kisjézus kommercializálódása. Jó pár éve a kék imázsba öltözött IBM (illetve a cég reklámügynöksége) kék Mikulásokkal lepett meg mindenkit. Ez akkor jó ötletnek tűnt, mert senki nem számított arra, hogy ez csak a kezdet. Ma már szinte minden komoly cégnek van cégszerű, cégszínű saját Mikulása. A vállalati Télapó-ünnepségekről mit sem tudó gyerekek csak kapkodják a fejüket, a szülők meg vagy fölveszik a kesztyűt és utolsó csepp vérükig küzdenek a pirosért, december 6-ért és a karácsony nyugalmáért, vagy föladják.

Valahogy mégis kikecmergünk a Mikulásból, és rástartolunk a karácsonyra. Én tulajdonképpen évről évre örömmel lepődöm meg azon, hogy ügyfeleink és mi, reklámosok valami furcsa szeméremmel kihagyjuk a Kisjézust mint korlátlan piaci lehetőséget, és csak arra koncentrálunk, hogy karácsony előtt mindenki mindenkit megtaláljon valami árengedménnyel, ajándékkal vagy újdonsággal.

Pedig a jászolban fekvő Gyermek és szülei például simán beszélgethetnének a barlang komfortjának javításáról egy gázkonvektorral. Vagy bármiről. Tele lehetne nyomni a tévét szentcsaládos sztorikkal, óriásplakátokon szemlélhetnénk a betlehemi csillagot, szárnyas szendvicsemberek osztogathatnák a karácsonyi kuponokat. Precíz és kemény médiatervek születnének a célcsoport megtalálására. Bruno Ganz meg gondosan kitépegetné a tollakat szárnyából, és a szoborról leugorva befejezné emberlétét, mielőtt elkezdte volna.

De nem így történt, és nem történik így. Rengeteg lehetőséget hagyunk kihasználatlanul, mi, reklámosok, és ez így van jól.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.