Kádár Tamás: Reklámocska

  • 1996. november 21.

Egotrip

Mielőtt túlságosan belemelegednék a sorozatba, gyorsan tisztázzuk, kik is a reklámszakemberek. Nehéz kérdés, mivel a legutóbbi időkig ilyen képzés gyakorlatilag nem volt. Ami most van, arról sem sokat tudok, mindenesetre az is csak az egyik oldal embereit képzi. Merthogy egy reklámügynökség alapvetően két részből áll: az alkotókból (kreatívok) és az ügyfélkapcsolat-tartókból (accountok). (A médiára most nem térek ki.) Az accountok (a szó eredeti jelentése könyvelő vagy valami ilyesmi) általában a közgázról vagy a külker-főiskoláról kerülnek ki, de tulajdonképpen bármi is a végzettségük, a gyakorlatban tanulják meg a dolgot.

Mielőtt túlságosan belemelegednék a sorozatba, gyorsan tisztázzuk, kik is a reklámszakemberek. Nehéz kérdés, mivel a legutóbbi időkig ilyen képzés gyakorlatilag nem volt. Ami most van, arról sem sokat tudok, mindenesetre az is csak az egyik oldal embereit képzi. Merthogy egy reklámügynökség alapvetően két részből áll: az alkotókból (kreatívok) és az ügyfélkapcsolat-tartókból (accountok). (A médiára most nem térek ki.) Az accountok (a szó eredeti jelentése könyvelő vagy valami ilyesmi) általában a közgázról vagy a külker-főiskoláról kerülnek ki, de tulajdonképpen bármi is a végzettségük, a gyakorlatban tanulják meg a dolgot.

A kreatívok ennél vegyesebb csapat. A reklámgrafikusok természetesen legtöbbször az iparról vagy a képzőről jönnek, de szövegírókat és kreatív igazgatókat sehol nem képeznek. Ez persze roppant izgalmas és roppant veszélyes. Izgalmas, mert nagyon különböző emberek általában különböző reklámokat találnak ki. És veszélyes, mert - képzés híján - itt mindenki önjelölt. Tehát hogyan lesz valaki szövegíró (copywriter)? Az egyik leggyakoribb eset, hogy mész az utcán, és találkozol egy régi barátoddal, aki a) egy reklámügynökségen dolgozik, és sokkal jobb zakóban van, mint egyetemista korotokban volt; b) ismer valakit, aki egy reklámügynökségen dolgozik, és baromi sok pénzt keres. (Ebben az esetben a régi barát zakója indifferens.) Miután megtudtad, hogy egy szlogenért mennyit kaszált az illető, úgy döntesz, te is szövegíró leszel, és hirdetés útján végül bekerülsz egy ügynökségre, ahol két meglepetés fog érni: a) a szlogeneket nem darabonként fizetik; b) elég sokat kell termelni belőlük. És ez még korántsem minden. Mert a szövegírók egyáltalán nem csak szöveget írnak. Először is kapnak egy feladatot. Mondjuk az ementáli sajt vesztett népszerűségéből a gyerekek körében, ami nem jó, tehát az ementáli sajtot népszerűsíteni kell stb. Ilyenkor még elmondják a termék előnyeit (sokszor a hátrányait is, ami legalább annyira fontos) meg a célt, és a kreatívok munkába lendülnek. Ez annyit jelent, hogy minél többen összeülnek, és lökik az ötleteket, hogy elinduljon valami. Ez egy nagyon fontos momentum, mert ilyenkor derül ki a kreatívról egyrészt hogy jó-e, másrészt hogy hatékony-e. (Akkor hatékony valaki, ha képi és szövegötletben együtt gondolkozik, nem erősködik csak a saját ötlete mellett és nem akarja mindenáron beletenni egy kedvenc poénját a reklámba, ha nem illik bele.) És persze ebben a szakaszban merül föl először a felelősség kérdése is. Mert mindenért, amit egy jó kreatív kiad a kezéből, felelősséget is kell vállalnia. Nem elég, hogy valami baromi frappáns meg vicces, meg kemény meg korszerű, el is kell adnia a terméket. Feltéve, ha a termék jó.

Tényleg, mi van, ha szart kell eladni?

Hát ugye, éppen ettől fél a legtöbb ember, és sokan ezért utálják a reklámokat - merthogy azok a reklámosok minden szart eladnak. Az szerencsére elég ritkán fordul elő, hogy tényleg szart kelljen eladnunk, hiszen valamiben mindig jobb egy dolog, mint a másik - legrosszabb esetben legalább olcsóbb (vagy drágább). Ha mégis előfordulna (hadd legyen az alábbi rész feltételes módban), a következő történhetne:

1. Közlöd, hogy ilyen szarral nem vagy hajlandó foglalkozni. Ezzel gyakorlatilag lezársz egy fejezetet az életedben. (Más ügynökségre persze még átmehetsz.)

2. Mindenáron keresel valami kapaszkodót, és elhiteted magaddal (magatokkal), hogy nem annyira szar az a szar.

De vissza a sajthoz. Végül elkészül a kampány, és beválik a cini-cini kisegér, minden lukba belefér szlogen, minden gyerek gyűjti az egérfigurákat, eszi a sajtot, te pedig...

Te pedig már csinálod a következő csokireklámot.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.