Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2002. december 19.

Egotrip

Sajtóhírek szerint az MTV hír- és programigazgatója, Rudi Zoltán feljegyzést kért az Éjjeli menedékhely című műsor főszerkesztőjétől, Siklósi Beatrixtól; mint emlékezetes, ez volt az a műsor, amelyben egy író és egy költő közönség előtt, khm, meglehetősen sajátos módon nyilatkozott a friss Nobel-díjas Kertész Imréről. Rudi Zoltán többek között arra kért választ, hogy a főszerkesztő hogyan gondolja a műsorban a másik fél meghallgatását.

A másik fél

Sajtóhírek szerint az MTV hír- és programigazgatója, Rudi Zoltán feljegyzést kért az Éjjeli menedékhely című műsor főszerkesztőjétől, Siklósi Beatrixtól; mint emlékezetes, ez volt az a műsor, amelyben egy író és egy költő közönség előtt, khm, meglehetősen sajátos módon nyilatkozott a friss Nobel-díjas Kertész Imréről. Rudi Zoltán többek között arra kért választ, hogy a főszerkesztő hogyan gondolja a műsorban a másik fél meghallgatását.

Hoppá. Erre a kérdésre bármelyikünk alaposan zavarba jönne. Vizsgáljuk meg mindenekelőtt a kérdést teoretikusan: a fehérrel szemben a fekete volna a másik fél - de a pirossal szemben a zöld, a sárga, a fekete vagy a fehér? A tyúkkal szemben a tojás? Miért nem az orrszarvú vagy a gőzmozdony? Mindig egyértelmű-e vajon, hogy mi a "másik fél", s ha ügyesen találjuk meg és mutatjuk be, akkor vajon minden problémára megoldást találunk?

Nézzük mindezt konkrétabban. A műsor résztvevői szerint Kertész nem érdemelte meg a Nobel-díjat. Akkor a "másik fél" a Nobel-díj-bizottság volna? Vagy a felterjesztők? Vagy bárki azok közül, akik szerint azért csak megérdemelte? Kit kell meghívni az antiszemita mellé? Ki a "másik fél" az antiszemitához képest? Aki nem antiszemita? A filoszemita? A zsidó? Vagy a dél-kínai parasztasszony, aki azt sem tudja, mi az az antiszemitizmus? És ki volna a "másik fél" azzal a műsorvezetővel szemben, aki saját bevallása szerint két nap alatt olvasta el Kertész műveit? Az, aki egyáltalán nem olvasta? (´k képviseltették magukat.) Vagy azok, akik valamivel több időt szántak rá? Akik többször olvasták? Ki volna a megfelelő ellensúly azokkal szemben, akik egyáltalán nem olvasták Kertészt? Van egyáltalán itt értelme a "másik fél" elvének?

A tudatlanság és tudás (vagy mondjuk finomabban: ismeret és ismerethiány) kettőssége nem szimmetrikus. Itt nincs egyik vagy másik oldal. Ha így volna, ezentúl minden csillagász szakértő mellé meg kellene hívni a stúdióba valakit, akinek fogalma sincs a csillagászatról, így tisztességes a vita, rajta, győzzék meg egymást. Továbbá az európai, normális, kulturált viselkedés és az útszéli, gyűlölködő hangnem sem számít "két félnek". Ilyen alapon - és isten ments, hogy embertársaimat holmi állatokhoz hasonlítsam - a természetfilmekben is, a közszolgálatiság szellemében, a vakarózó, loncsos szőrű, maga alá piszkító, agresszív majom mellé mindig be kellene vágni egy gondozott, csendesen szunyókáló házimacskát.

A "két fél" elve valami olyasmi, amit úgy tizenkét éve minden magyar médiaszakember jól megtanult, és azóta folyamatosan szajkózza; azt hiszi, hogy ez és csak ez a kiegyensúlyozottság és a közszolgálat biztosítéka. Nagyjából ez az egyetlen elv, amit mindenki ismer, és amit mindenki előrángat. Az Éjjeli menedékhely arra példa, hogy ezzel - ezzel önmagában - bizony nem sokra megyünk. Mintha azért valami más baj is volna.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.