Kálmán C. György: Magánvalóság

  • 2002. január 24.

Egotrip

Ne ijedjenek meg, kedves olvasóim, nem rólam van szó (köszönöm, megvagyok, kisebb alvászavaraim vannak, néha bosszankodom a közlekedésen, tegnap fájt a fejem), csak a kormányról; és a drámai itt nem föltétlenül tragikust jelent, a komédia és a tragikomédia is bőven belefér.

Korunk drámai hősei

A helyzet drámai.

Ne ijedjenek meg, kedves olvasóim, nem rólam van szó (köszönöm, megvagyok, kisebb alvászavaraim vannak, néha bosszankodom a közlekedésen, tegnap fájt a fejem), csak a kormányról; és a drámai itt nem föltétlenül tragikust jelent, a komédia és a tragikomédia is bőven belefér.

´si szituáció az a drámairodalomban, hogy a hős mást és mást mond két ellenérdekelt félnek, s egyszer ezek hárman összetalálkoznak: ilyenkor ügyesen kell forgatnia a szót a hősnek, hogy kikeveredjen a kínos helyzetből, színt valljon, vagy mindkettőt megnyugtassa. Tragikus a helyzet, ha a hős elszántan és bátran elkötelezi magát, s így egyiket magára haragítja; de legtöbbször komikus, mert a nézők mulatnak a (sikerült vagy sikerületlen) retorikai mutatványokon, a hős kínoskodásán, a félreértések és félreérthetőségek ilyenkor felfakadó bőséges forrásán. Szánjuk is, meg kárörvendünk is; ha a hőst már korábban szívünkbe zártuk, és vesztét érezzük, vagy ha fontos ügyet látunk a szerencsétlenkedés miatt elveszni, akkor meg a tragikomédia felé billen a szituáció.

Volt idő, hogy kormányunk a szabadító opera gáncstalan lovagját játszotta (tenor), volt, hogy a mindent elsimító bölcset (király, atya, főpap - basszus), hisztérikus asszonyszemélyt (szoprán), drámai szendét (mezzo). Volt cselszövő és szelíd kórus, a földművelésügy és vidékfejlesztés területén bemutatkozott buffó szerepben. Nem csoda, hogy az a kormány, amely számos szerepet végigpróbált már, ezúttal belemanőverezte magát ebbe a drámai toposzba, s így pályafutása vége felé szeretné kipróbálni magát új feladatokban, szerepkörökben is.

Ez a szituáció számos szereplehetőséget kínál, említsünk csak kettőt. Az egyik a balga szolga (a zanni) maszkja, azé, aki meggondolatlanul kimond mindent, ami eszébe jut, aztán nem győz magyarázkodni, és még el is verik. Egy no name MDF-képviselő (az a Németh Zsolt, amelyik nem államtitkár) elkottyintotta magát, hogy könnyebben megy át a teve a tű fokán, mint hazánkba a román vendégmunkás - de meghallotta ezt a függöny mögött leselkedő bősz Nastase, lett is magyarázkodás, bizonygatás, a zanni csak úgy csapkodta saját engedetlen száját. Dőltünk a kacagástól, megint jól játszott a kormányzó elit, vissza, vissza.

A másik a tudálékos, sokbeszédű dottore szerepköre, játszta a neves fővárosi vendégművész, dr. Mikola, méltán vastapsot csalva ki az értő publikumból. A dottore rendszerint jogi és orvosi nyelven valami igen hosszú katyvaszt szokott elővezetni, amivel mindkét felet kellőképpen megnyugtatja, lévén hogy egy idő múlva senki nem mer visszakérdezni, s így tudatlanságát felfedni. Mikola dr. arról beszélt, hogy ha hagymapucolók kellenek majd a Jani bácsinak, akkor lesz itt meghirdetés utáni harmincnapos várakozás, orvosi vizsgálatok határon innen és túl, mindenki makkegészséges lesz, munkára, harcra kész és fitt, lesz kötelező tüdőszűrés, körömellenőrzés (mossál nyakat, fiam, nincs másik zoknid?), példás tb-befizetések, talán még munkavédelmi oktatás is (magyar nyelven, utána szóbeli és írásbeli vizsga). Rend lesz és egészség, mert az a fő, a dottore dühösen és felháborodva förmed az értetlenkedőkre, odavágja nagy, poros könyvét, és morgolódva elviharzik.

Majd megszakadtunk.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.