Kálmán C. György: Magánvalóság (Intertextus)

  • 2000. november 9.

Egotrip

Első fokú, nem jogerős ítéletet hozott a minap a bíróság Rapcsák András ügyében. A termetes hódmezővásárhelyi polgármester vitatja az elmarasztaló döntést, a maga kedélyesen agresszív módján nagyjából lehülyézi a bíróságot, és egészen biztosra veszi, hogy az ítéletet meg fogják változtatni, meg fogják semmisíteni, fecnikre tépik, és a helyi folyóvízbe szórják, őtőle az egész világ, élén a tek. bírósággal, térden állva fog bocsánatért esdekelni, mindenki sírni fog, hamut hint a fejére, és ruháját szaggatja majd, hiszen csakis Rapcsák Andrásnak lehet igaza ebben az ügyben.

Intertextualitás

Első fokú, nem jogerős ítéletet hozott a minap a bíróság Rapcsák András ügyében. A termetes hódmezővásárhelyi polgármester vitatja az elmarasztaló döntést, a maga kedélyesen agresszív módján nagyjából lehülyézi a bíróságot, és egészen biztosra veszi, hogy az ítéletet meg fogják változtatni, meg fogják semmisíteni, fecnikre tépik, és a helyi folyóvízbe szórják, őtőle az egész világ, élén a tek. bírósággal, térden állva fog bocsánatért esdekelni, mindenki sírni fog, hamut hint a fejére, és ruháját szaggatja majd, hiszen csakis Rapcsák Andrásnak lehet igaza ebben az ügyben.

Hogy pontosan mi az ügy, az nem is fontos. Sokkal érdekesebb, miért gondolja Rapcsák az ítéletet teljességgel megalapozatlannak és gyermekesen összetákoltnak. Számtalan érve van persze, de az egyik ezek közül különösen figyelemreméltó: hogy tudniillik az ítélet egy-két mondata szó szerint megismétli a vádindítvány szövegét.

Nem értek a joghoz, de van énnekem rendes szakmám, megmagyarázom tehát úgy, ahogy én tudom.

Az intertextualitás (szövegköziség) annak belátását jelenti, hogy szövegeink nem maguktól (és nem is tőlünk) azok, amik, hanem korábbi, más szövegektől függnek, azokkal tartanak kapcsolatot: szavaink megvoltak már, mielőtt kimondtuk volna őket, mondatszerkezeteink, metaforáink többsége csakúgy. Mindig korábbi szövegekre válaszolunk, mindig átveszünk ezt-azt korábbi, már elhangzott vagy leírt szövegekből. Idézünk, utalunk, célzunk, rájátszunk, átírunk, újramondunk, kiforgatunk, ismétlünk. Távolinak tetsző szövegek lépnek egymással furcsa kapcsolatokba. Soha nem lehetünk teljesen eredetiek, mindig felfejthetők azok a szólamok, amelyekből szövegünket szőjük. Köthetnénk az intertextualitást a posztmodernhez - de hát mindig is, minden emberi kommunikációban benne rejlik, az ismétlés és a változtatás minden beszédben és írásban benne van. Megszólalásaink (és írásaink) korunkba és társadalmunkba vannak beleszőve, ezek maguk is későbbi, más szövegek alapanyagaivá válnak. A megyei bíróság ítéletének szövege tehát (a szó szerinti ismétlés révén) elég nyilvánvalóan az intertextualitás jegyében fogant, magától értetődően kiaknázta az intertextualitás lehetőségeit.

Rapcsák András viszont igazi forradalmár. Ki akar törni a szövegek szüntelen körforgásából, túl akar lépni a folytonos ismétlésen, a régebbi szövegekre történő ráhagyatkozáson. A modern kor gyermeke ő, az eredetiség, az újdonság és a copyright kultuszáé; ha mondasz valamit, mondj mást, újat, meglepőt - hangzik e kor parancsa -, ne lopj, ne végy át semmit sem kortársaidtól, sem elődeidtől, le a múzeumokkal és le Puskinnal, a szabad akarat, a korlátlan elme szeszélyes, eddig sohasem látott játéka a legszebb; még ha látszólag értelem nélküli is, ha halandzsának tetszik is, ha a nyárspolgárok megdöbbenve fogadják is - sőt annál inkább. Ez a kor minden átvételt, imitációt, újraírást és utalást gyanakodva fogad: az intertextualitás legföljebb ironikus lehet, a múltat kérdőre vonó gesztus része, az elhatárolódás és a gúnykacaj terepe.

Ebből a nézőpontból a bírósági ítélet a szövegalkotásnak valami igen alacsonyrendű, ha nem épp tisztességtelen formájának tetszhet. Nyilvánvalóan tökéletesen fantáziátlan, a kreatív életmegnyilvánulások minimumával sem rendelkező emberekről van szó, akik szolgai módon másolnak, egyszerűen lenyúlják egy korábbi szöveg részeit, legalább annyira szánalmasak, mint amennyire gyönge jelleműek.

Rapcsák avantgardista. El lehet gondolkozni azon, hogy érvelése mennyiben testesíti meg vagy képezi le a kormányzati ideológiát. Hogy vajon van-e köze Torgyán hihetetlen, önteremtő szózuhatagaihoz, amelyek sajátos viszonyban állnak azzal a tárggyal, amellyel kapcsolatban elhangzanak. Vagy az olyan meglepő értelmezésekhez, amelyeknek intertextusukhoz, az értelmezett szöveghez, vajmi kevés közük van (megfigyelési bizottság, országjelentések stb.). Vagy, távolabbról, a határozott irányítás, a központosítás, a felszámolás-újrakezdés manővereihez, az építés kultuszához, a belső ellenség, a visszahúzó erők képéhez. Jó, persze, dehogyis, bocs. Csak reszelgetem itt a körmöm, és hülyeségeket beszélek.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.