Para

Kovács Imre: Én

  • 2000. november 9.

Egotrip

Mi, vidéki punkok úgy jártunk Szegedre annak idején, mintha Londonba mennénk, a közeli jugoszláv határ miatt Belgrádból bejött a zene, a Szegedi Ifjúsági Napok alatt a város megengedte, hogy a parkokban aludjanak a hálózsákosok, és nagyszerű Dinnyés József-koncertek, Nagy Bandó András-előadások váltogatták egymást a szabadtéren.
Mi, vidéki punkok úgy jártunk Szegedre annak idején, mintha Londonba mennénk, a közeli jugoszláv határ miatt Belgrádból bejött a zene, a Szegedi Ifjúsági Napok alatt a város megengedte, hogy a parkokban aludjanak a hálózsákosok, és nagyszerű Dinnyés József-koncertek, Nagy Bandó András-előadások váltogatták egymást a szabadtéren.

Mi persze nem ezért mentünk.

Aztán egyszer a rakparton koncertet tartottak, és - ha jól emlékszem, az Első Emelet előtt - fellépett egy budapesti punkzenekar. Persze nem a helyi CPg, akik akkor már talán fizikailag sem lettek volna erre képesek, lévén börtönben, hanem egy Modell´s nevezetű, akikről sohasem hallottam, de hát Miskolcon a Hattyú halála is csak a hetvenes évek elején derült ki, úgyhogy ez nem jelentett semmit.

A Modell´s húzós punkrockot játszott szimbolikus szövegekkel körülbelül négy szám erejéig, mert akkor a szólógitáros-énekes gyűlölöm a basszusgitárosunkat, mert egy alkoholista állat! felkiáltással levonult.

Később el-elmentünk egymás mellett Kilián Jánossal, a basszusgitárossal, találkoztunk a Retrográd Zörejek próbáján, ahol fakezű dobosként vétettem észre magam, majd a Fekete Yukban, VHK-meneteléseken, és legvégül a médialekvárban, ahol előbb-utóbb mindenki találkozik. Barátok is lettünk, ha egyáltalán az ember szerezhet barátokat harminc fölött, ha egyáltalán az ember szerezhet barátokat, üldögéltünk a Bor-Bor-Gyorsban, és azon kísérleteztünk, amink volt: magunkon.

A legutóbbi telefonbeszélgetésünk alkalmával másnapos voltam, türelmetlen és bunkó, ahogy már szoktam, csak fél füllel figyeltem arra, amit mondott magáról, igazság szerint mentem volna már inni, zuhanyozni vagy aludni, rohadtul nem emlékszem, épp mi lett volna fontosabb, mint az a beszélgetés, persze semmi, milyen könnyű ilyenkor kurva okosnak lenni, mondom is magamnak mindennap: gratulálok, Imre, milyen kurva okos vagy, és most már le sem ihatom magam, gondolom közben, aztán rájövök, hogy megint magamat sajnálom, sorsod Borsod, ugye, narcisztikus barom, és közben nő a córesz, bepótolhatatlan ígéretek vagy csak egyszerűen elbaszott, helyrehozhatatlan tettek, illetve nem-tettek dolgában, és nincs az a gyertyás, temetőtúrás vezeklés, az a fél liter Unicum, ami használna.

Bocs, hogy magamról írtam megint, de másról nem tudok.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)