Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. június 21.

Egotrip

Menyét leszek, a hód túl messze van, ha már szőrös állat akarok lenni, de nem fent, inkább lent, ahol az aljnövényzetben, kicsit a halál előtt, egy kicsit a halál után kell megkeresni a mindennapi betevőt, ott akarok turkálni, kutakodni az avarban, megkeresni az igazit a rothadó mohában, ahol csak a legnagyobbak vesznek el, a kisebbek meg megmaradnak láthatatlanságuk okán, észre sem veszik őket, nemhogy megölnék, szabadíts meg a gonosztól, Uram. Aztán az egyszerű emlősök viszonylag összeállnak, viszonylag megkeresik a lejtőt, ahonnan csak egy irányba lehet, aztán az emlősök mozit csinálnak, szétbasszák a fennálló rendet, mintha levernének egy poharat.
Menyét leszek, a hód túl messze van, ha már szőrös állat akarok lenni, de nem fent, inkább lent, ahol az aljnövényzetben, kicsit a halál előtt, egy kicsit a halál után kell megkeresni a mindennapi betevőt, ott akarok turkálni, kutakodni az avarban, megkeresni az igazit a rothadó mohában, ahol csak a legnagyobbak vesznek el, a kisebbek meg megmaradnak láthatatlanságuk okán, észre sem veszik őket, nemhogy megölnék, szabadíts meg a gonosztól, Uram. Aztán az egyszerű emlősök viszonylag összeállnak, viszonylag megkeresik a lejtőt, ahonnan csak egy irányba lehet, aztán az emlősök mozit csinálnak, szétbasszák a fennálló rendet, mintha levernének egy poharat.

Az ismeretlen Campona sírja, ahogy előássák majd a senkik egy kedvezőbb pillanatban a frankó emlékeket, amikor végre történelem lesz ez a rettenetes mozzanat, amit végig kell élnünk, legalább nekünk, hogy hírmondó se maradjon, csak a kurvák, mint az emlékezés letéteményesei: ki volt ekkor odafent, és oda alul, ahol mosakodni, de nem, dehogy, inkább felejts, mint igen.

Aztán a kevésbé kedves egy kicsit közelebb hajol, fülembe súgni a bércápa napidíját, ahogy úszkálni látszik, de rengeteget fogyaszt, nekik pénzbe kerül, nekem puszta élvezet, rohadjál szét, állok a Tik-Tak előtt, és várom a végzetem, Malacka rákos és Micimackó túl van az életen, betegek mind, nincs szerelem, nincs semmi ahhoz fogható, csak a folyamatos jelen, meg az általános alany, meg a mosatlan ruhák a mosógép előtt, mint ahogy ezentúl mindig, ezentúl mindig kell válogatni piszkos ruhát, az egyik kéz a vödörben, a másik a tarkón, mint mindig, de nem lőnek, nem gyalulnak szét, csak hagynak állni, szemét szemükben az a lenéző félkacsintás, amitől beindul a hormonháztartás, és a legkedvesebb öleb is ölni akar, sakál, korcs, meg a szerelem, persze, hozd el a húgod, mutasd be neki a nevelőapád, most jó.

De nincs kétség, biztos a kezed, rátalálsz a forrásra, sőt felfedezed, fakad a kezedből víz, üdítő, gyönge harmat, rohadj meg - mondja -, rohadj meg, mert... A többit kitalálod, nincsenek kivételek és nincsenek határok, elátkoz, persze, hogy elátkoz, és nem segíthetsz, csak feldolgozod az átkot.

Aztán megáll előtted, és azt mondja (kérdezi): mit akarsz?

És nem válaszolsz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.