Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. augusztus 30.

Egotrip

- Kuss, vagy különben kiszedem a szemed! - hallatszott a szomszédos asztaltól, ami átlagos körülmények között nem is lenne meglepő, de most a Normafa melletti Rétes büfében ültünk, és a fenti felszólítás elengedője egy hatvan felé járó, világító kék szemű, fehér hajú hölgy, aki kezében egy hajkefével próbálta fegyelmezni negyvenes partnerét.
- Kuss, vagy különben kiszedem a szemed! - hallatszott a szomszédos asztaltól, ami átlagos körülmények között nem is lenne meglepő, de most a Normafa melletti Rétes büfében ültünk, és a fenti felszólítás elengedője egy hatvan felé járó, világító kék szemű, fehér hajú hölgy, aki kezében egy hajkefével próbálta fegyelmezni negyvenes partnerét.

A férfi arcán mély nyomokat hagyott a kannás borral folytatott egyenlőtlen küzdelem, de csak mosolygott a felszólításra, és elgondolkozva nézte az ősz hajszálakkal díszített szerszámot, amit láthatólag nem tartott elég veszedelmes fegyvernek ahhoz, hogy a hölgy beváltsa ígéretét.

- Megittál már tizenhat fröccsöt - folytatta a madárcsontú asszony -, sosem fogunk hazaérni.

- Maga meg mindjárt elrepül a kokótól, azt meg ki is lehet mutatni - válaszolt megfontoltan a debilitás összes jegyét felvonultató, rövidnadrágos partner, és kacagni próbált, de a feje nem volt erre alkalmas.

A hölgy megszeppenten körbenézett, és felhívta társa figyelmét arra, hogy mások is hallják, amit mond, de eközben jobban megfigyelhettem pupilláit, és bízvást állíthatom, hogy a fröccsöntő megállapítása nem volt elhamarkodott, az idős asszony semmiképpen sem indulhatott volna el egy pupillareflex-bajnokságon, még a szenior kategóriában sem.

Ilyenkor már boldogan várom, hogy milyen újabb helyi kiszólásokat gyűjthetek, és sunyin, füllel jegyzetelek, de a párbeszéd egy rövid időre félbeszakadt, mert az asszony idegesen forgatta hajkeféjét, és megpróbált úgy tenni, mintha egy teljesen normális országnak lenne teljesen normális polgára. Kis híján átzuhant a saját megdöbbenésén.

- Akarod, hogy megkeféljem a szemed? - kérdezte évődve, de teljesen értelmetlenül az embertől, akinek pozíciója ebben a pillanatban kétségessé vált, mert az anya-gyermek helyzet megdőlt, de a többit meg nem mertem elképzelni. A partner (most már maradjunk ennél) felállt, és elindul a rétespulthoz, ahol alkoholt is árultak.

- Nem vehetsz fröccsöt! - sziszegte utána a fürge anyóka, majd megelőzve a meglehetősen lassú, de igencsak baromarcú emberét, a csapos szemére vetette, hogy húsz forint haszon reményében családokat tesz tönkre.

Itt kezdett bennem elszakadni a lánc, és attól való félelmemben, hogy véget ér a jelenet, határozottan elindultam, hogy rendeljek egy liter bort a szerencsétlennek, de ekkor családom közbeszólt, és igen rideg szavakkal arra utasított, hogy kussoljak, mert kiszedi a szememet.

Nyár este volt, a levegő balzsamos, valahol épp sikkasztottak.

A páros szerényen eltántorgott a semmi felé.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.