Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2002. november 21.

Egotrip

Sanyi bizalmatlanul méregette magát a kéményseprő-egyenruhában, de a Sün büfé közönsége elismerően hümmögött, ami csak részben szólt annak, hogy először látták Sanyit összeillő ruhadarabokban a tovaröppenő negyven év alatt, amit a pultnak támaszkodva töltöttek, ideszámítva csecsemőéveit és az első áldozását is, ami részegség miatt végül is elmaradt.
Sanyi bizalmatlanul méregette magát a kéményseprő-egyenruhában, de a Sün büfé közönsége elismerően hümmögött, ami csak részben szólt annak, hogy először látták Sanyit összeillő ruhadarabokban a tovaröppenő negyven év alatt, amit a pultnak támaszkodva töltöttek, ideszámítva csecsemőéveit és az első áldozását is, ami részegség miatt végül is elmaradt.

Dán, a valódi kéményseprő csak arra kérte, hogy amíg ő beteg, látogassa végig a körzetét, mert ilyenkor, ünnepek előtt szívesen adnak valamit a kéményseprőnek az emberek, aztán majd este risztelnek, paralelben lesznek, ahogy Dán mondta, és nagyon meggyőző tudott lenni.

Nem kell seperni, hangsúlyozta, csak becsöngetni mindenhova, és ellenőrzés címén meginni és megenni, amit adnak, aztán továbbmenni, ötre kész is lesz.

Negyvenhét ház volt a körzetben, de Sanyi, az alkalmi kéményseprő már a harmadiknál olyan részeg volt, hogy gurítani próbálta az összetekert kefét.

Ha azt mondom, hogy az ellenőrzés folyamán már nem lett józanabb, akkor egy barátságos és nagyvonalú isten kezével hajlítgatom a történet drótjait, és már mindjárt magam felé, amerre kezem is hajlik.

Valahol a körzet közepén Sanyi hiába csöngetett, nem volt otthon senki, úgyhogy ment volna tovább, amikor megérkezett a család, feltűnően vasárnapi ebédhez öltözve. A kéményseprőknél tulajdonképpen szériatartozék a részegség, úgyhogy nem lepődtek meg, csak arra kérték Sanyit, hogy mivel szelelési problémák adódtak, menjen már fel a padlásra, és orvosolja azt, addig töltenek neki valamit.

A fehér öltönyös családfő egy darabig hallgatta a tetőtérből érkező zajokat, aztán elindult fölfelé, mert ilyet még nem hallott.

A kéményseprő kefe lelkét hatméternyi acéldrót alkotja, ami hajlamos a kiegyenesedésre, viszont a kémény nyílása alacsonyan van, becserkészéséhez először meg kell törni a drót ellenállását. Sanyi már negyedórája harcolt a dróttal, többször földre került, közben a ki-kitörő kefe egyesével dobta le a cserepeket a tetőről.

Döntetlenre állt a küzdelem, amikor a családfő a lépcső tetejére ért, Sanyi maga alá szorította a kefe nagy részét, és éppen hajlítani akarta a fejet, amikor a padlás csapóajtaja felnyílt, és megérkezett a tulajdonos.

Egy hempergő kéményseprőt látott addig a néhány másodpercig, amíg mellen nem találta a kivágódó kefe.

Egyetlen fekete ökölcsapás.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.