Legát Tibor: Pop

  • 2002. november 21.

Egotrip

Vendégségbe hívott ***, a véres tollú kritikus, az észosztó, az állandó ügyeletes. A mértékadó. A mértéktelen. A kiadóban azt mondták, vegyem megtiszteltetésnek.
Vendégségbe hívott ***, a véres tollú kritikus, az észosztó, az állandó ügyeletes. A mértékadó. A mértéktelen. A kiadóban azt mondták, vegyem megtiszteltetésnek.

Nehogy már pontos legyek.

Egy kávézóban húzom az időt, zümmög a rádió, Koncz Zsuzsa énekli, kertész leszek, fát nevelek (Kertész leszek, 1975) - pár héttel ezelőtt a régi lemez váratlanul az eladási listák élére tört. Három napig tartott a csoda, aztán kiderült, félreértés volt.

Ha már elpusztul a világ, mézes vodkát rendelek, egy kicsit és egy nagyot. Kockás flanelling van rajtam, agyonmosott farmer, motoroscsizma, és hogy a boy next door hatás még jobban érvényesüljön, kidobok az asztalra egy csomag Lucky Strike-ot meg a Zippómat. Az anyám se ismerne rám. De az a velem egykorú, bőrdzsekis sertésmáj, aki eddig a pincérnőnek tette a szépet, annál inkább.

- Hööö, Legátkám, hogy nézel ki, bazmeg!? Hová lett a rock?

Ledobja magát az asztalomhoz, megkérdi, mit iszom, játssza a bennfentest, régi dalokból idéz.

- ´68 sosem hozott lázba, de ha berontok egy nyilvánosházba, a hatvankilenctől még beindulok... Az milyen állat volt, apám!

De még milyen.

Valaki mesélte, hogy 1969-ben, egy Kex-koncerten egyebek mellett Bródy János is megjelent. Vegyülni próbált, ólálkodni, azt hitte, sikerrel jár. Legalább akkorával, mint a Táncdalfesztiválon. De hirtelen csend lett, harapni való, és megszakadt a dal, ahogy akkoriban a szívek. A zenészek az erősítőkre készített sörökhöz cammogtak, az a sarokban álló öltönyös férfi pedig - aki Bródyhoz hasonlóan megpróbált feltűnés nélkül viselkedni - jegyzetfüzetet húzott elő a belső zsebéből.

- Mi van, Tini, zenéért jöttél vagy szövegért? - szólt le a színpadról Baksa, a közönség majd megzabálta, milyen aranyos. Mindenki jót nevetett, mert azt hitték, ez csak egy vicc, ebben nincsen "mélység", pedig.

A pasas felemeli a hangját, megrángat. Hallotta, hogy egyszer - kilencvenben vagy kilencvenkettőben - lepisáltam a közönséget, az milyen volt!

Mielőtt elmennék, még megkérdi, hová lett a régi hév.

Éppen negyedórát kések, *** rég nem látott ismerősként üdvözöl, puha tenyere szinte belesüpped a vállamba, ahogy veregetni próbálja.

- Nos, ifjú barátom, zenéért jöttél vagy szövegért?

A tágas lakásban tanítványok serege, dohányfüst, antik bútorok. *** felesége süteményestálat dug az orrom alá, dermedt kekszekkel. A Beatles Abbey Road albuma (1969) duruzsol, a falról egy Vasarely-festmény készül lemászni.

- Látom, countryboyban nyomod, mint Bruce Springsteen! Lejön öreg, nekem lejön!

Beszélik, hogy ***-nak még mindig a Syrius és az LGT a mérce, mégis komolyan veszik. Noha megjelenése nincs, a fekvése annál jobb, ráadásul minden igyekezetével azon van, hogy meglepje a barátait. Ha egyáltalán vannak ilyenek.

Engem például a barátjának nevez, és ahogy fogynak a vodkák, egyre gyakrabban.

- Én bírtam a régebbi, nyersebb dolgaidat is, de ez a mostani! Ez majdnem tökéletes. Lejön, amit akarsz, kurvára lejön még a magamfajta vén faszoknak is. Különösen a finom kis utalások a régi, nagy dolgokra. Jefferson Airplane, Dylan, Lou Reed, tudod.

A tanítványok bólogatnak, és engem bámulnak, *** viszont egyszer sem néz rám. Igazán őszintének csak akkor látom, amikor arról beszél, hogy a hetvenes évek közepén egy dzsessz-rock együttesben akkordgitározott.

- Egy kis Mahavishnu, egy kis Blood Sweat And Tears, egy kis Weather Report. Rég volt, el se hinnétek, milyen régen!

Borzasztóan érzem magam, mintha szétfolynának a falak, mégis arra gondolok, mennyivel jobb novemberben, péntek este egy ilyen alakot tanulmányozni, beleinni a vodkájába és megenni a döglött kekszét, mint megszokásból kurvát baszni, mosolyogni valami jópofa rendezvényen, vagy ahogyan a legtöbbször az utóbbi időben, otthon kergetni a démonokat. Amúgy a lemezgyűjteménye valóban lenyűgöző: az összes Van der Graaf Generator, az összes Mott The Hoople, az összes Roxy Music, az összes Eno - méghozzá japán kiadásban -, de vannak korai Pink Floyd- és Bowie-kislemezek is, hogy csak a kedvemre valókat említsem.

- Ha hozol kazettát, átmásolhatok párat. Ötven forint egy perc.

Nem tudom, komolyan mondja-e, de azt hiszem, igen. Egyre részegebb lesz, és egyre többet emleget "üzlet"-et. Aztán elalszik a fotelban.

Most valóban olyan, mint a híre.

A felesége kísér ki, azt mondja, régen hallott már olyan jó magyar lemezt, mint ez a mostani.

- Benne van a lelked, kihallatszik. Hidd el, nincs is ennél fontosabb. Az ő lelke az írásaiban van. Ezért szeretem.

Pár nappal később szólnak, olvastam-e, mit írt rólam ***.

A kritika egy igen szimpatikus fiatalemberről szól, akiről a szerző ugyan még soha az életben nem hallott, de új lemezének a címe annyira felkeltette az érdeklődését, hogy sürgősen beszerezte, és ha már beszerezte, meg is hallgatta. *** ezután részletesen megemlékezik arról, mi minden jutott az eszébe erről a címről. A Jefferson Airplane-től indul, de Syd Barrettet, Lou Reedet és Bob Dylant, sőt még szegény Mick Ronsont is előkaparja, hogy végül a Drazsé Expressz nevű performanszegyüttesnél kössön ki, ami állítólag tényező volt huszonöt évvel ezelőtt a pesti éjszakában. Sokáig úgy fest, a cikk csupán erőfitogtatás, semmi több, de nem, azt már nem. Az utolsó bekezdés valóban rólam szól, pontosabban arról, hogy szeretetre méltó, ám tehetségtelen vagyok, aki ráadásul lop, ahogyan ő írja: merít.

Vajon miért?

Leteszem az újságot, és belenézek a tükörbe. Fáradt vagyok, egyre használtabb, mégis százszor szebb és fiatalabb, mint amilyen *** lehetett valaha is. Amikor még akkordgitározott. Laza kis dzsessz-rockot.

Holnap fölhívom, hogy másolja át az első Pink Floyd-kislemezt. Baráti alapon, percenként negyvenötért.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”