Para

Kovács Imre: én

  • 2000. május 18.

Egotrip

Reggel négy a Kiss József utcában, madárcsicser a fügefáról, meg a szemközti boltos, amint lábára ejti a kenyeresládát, kis sóhaj reppen fel, aztán visszaolvad önnön gyertyájára a csönd. Az órára nézek, épp éjfélt mutat, áramszünet lehetett az éjjel, ilyenkor mindig pacsit adok az időnek, ráalszom, nekiálmodom magam a következő napnak, mell alá gyűröm a második párnát, míg az elsőre homlokom teszem, és próbálom kitalálni, mennyi az idő. Négy óra van.

Reggel négy a Kiss József utcában, madárcsicser a fügefáról, meg a szemközti boltos, amint lábára ejti a kenyeresládát, kis sóhaj reppen fel, aztán visszaolvad önnön gyertyájára a csönd. Az órára nézek, épp éjfélt mutat, áramszünet lehetett az éjjel, ilyenkor mindig pacsit adok az időnek, ráalszom, nekiálmodom magam a következő napnak, mell alá gyűröm a második párnát, míg az elsőre homlokom teszem, és próbálom kitalálni, mennyi az idő. Négy óra van.

Az ágy, a már megénekelt két négyzetméterével konflikt light, de túlteszem magam rajta, hagyom, hogy átmossanak az események, míg kinyitnak a kocsmák, ahol rákereshetek a jövőre: kabalabárd kukac hóbagoly. hu. Rövidnadrágot veszek, és elindulok a Nagy Körre: Kecske, Potyka, Eldorádó, Tök Jó, Napház, Kicsi, Otthon, Mély Torok és Egy Falat, Két Korty. Dinamikus semmittevés, érzem, hogy barnul a térdem bejárván a spirituális ingoványt, pedig csak a harmadik helyen vásárolok fröccsöt, akkor is hosszúlépést, rozét, mondjuk kettőt, de mi ez a valódihoz képest, igazat mondok.

Dolgom végezetlenül térek haza, és mint mindig ilyenkor, durcásan Fehér Bélát olvasok, majd megnézem A farm, ahol élünk első négy részét, kikockázva a legjobb részeket. Az a kedvencem, amikor Charles Ingails törött bordával zsákokat pakol, majd a munkáltató közömbösségén megütközött falu a segítségére siet. Meg az is nagyon jó, amikor egy jó pillanatában minden szembejövőt örökbe fogad.

Megnyugszom kicsinyt, lemegyek megint, de nem állom meg, hogy ne álljak meg a Szilágyi utcában, ahol a Mária Nosza zenekar próbálja éppen a Nem vagy rám hatással, Papp Endre, hiába pacsmagolsz című számot, aztán átkeverek a Napházba, ahol végre. Az asztalnál multikulturális kép fogad, az örmény, roma, zsidó körbe beülök, mint díszmagyar, sört rendelek és Unicumot, majd hitetlenkedve szemlélem az asztalon elhelyezett két zacskót, amin a felirat mézes jellegű süteményt hirdet, ami azért kereskedelmi teleshop formátumban is kicsit több a soknál.

Nem vagyok elkényeztetve, zacskóból is megiszom a sört.

Szabadságra engedtem a démonokat, hagyom, hogy szobrászok hízelegjenek, szobrászok, festők, vámosok. A vámosok azt mondják: vissza a természetbe. Na jó, legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.