Para

Para-Kovács Imre: Én-teriőr

  • Para-Kovács Imre
  • 1996. május 23.

Egotrip

Van azért ennek a lomha ezredvégnek valami szürreális bája.

Van azért ennek a lomha ezredvégnek valami szürreális bája, fôleg itt, ebben a geológiai abszurdként emlegetett Kárpát-kelepcében, amit ezeregyszáz éve lakik lefelé a magyari nép. Máshol is történnek állítólag dolgok, de ezt a kásás kilátástalanságot a dolgok felszínén még egyik általam meglátogatott országban sem sikerült megtapasztalnom, csak itt van a humornak egy olyan, de olyan rettenetes utóíze, amitôl reflexszerűen indul a csukló felé a zsilettpengét szorongató kéz, miközben nevetni kellene, teli szájjal kacagni ezen világ sötétségén, ahol megtörténhet, hogy valaki a totális elvonásban besétál a BKV egyik kies végállomására, és közli a közlekedési vállalatunkra oly jellemzô kalitkában székelô alkalmazottakkal, hogy ô itt szeretne dolgozni. Alkalmazott riadt, ahogy illendô, de nem üt, csak közli, hogy jelenleg nincs betöltetlen állás. Barátunk kicsit fellélegzik, mondja, hogy jó, akkor nem fog dolgozni, csak üldögél itt, és nézi, amint a békávésok serénykednek. Az ópiátok gonosz szerek, az elvonásuk nem kevésbé, leginkább arra emlékeztet a pillanat, mintha kórházi veszélyes hulladékból kellene szabadidôruhát kreálni idôegység alatt. A BKV alkalmazottainak azonban az elvonás felismerése hiányzik a tananyagukból, ezért szakértôhöz fordulnak, aki hosszasan próbálja rávenni hôsünket a kerületi ôrszobán, hogy azonnal vallja be, miért is akart ô BKV-s dolgozó lenni.

Semmit sem lehetett kiszedni belôle, hallgatott, mint Nyikita, míg hosszas telefonálgatás után végre átkísérték a János kórházba. Most már jó.

A helyzet persze filmre kínálkozik, fôszerepben Kováts Adél, forgalmista Dörner György, ellenôrök Koncz Gábor és Újlaky Dénes, az egésznek van valami utánozhatatlanul bumfordi, ám vicces légköre, és persze nem kábítószer-elvonás, hanem csak idegkimerültség vagy szociális összeroppanás, rendôrség helyett jöhetne mondjuk egy jóvágású pszichológushallgató (Bán János), majd az egymásra találás a Tündér-hegy lankáin. De nem, nem marad az egészbôl semmi, csak ez a szösszenet és a BKV-alkalmazottak klasszikus hagyományok szerint színezett történetei a tátott szájjal hallgató BKV-s gyerekek okulására.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.