Vágvölgyi B. András: Elektrosokk

  • 1996. május 23.

Egotrip

Kedvenc magazinom, a digitális forradalom zászlóshajója, a Wired című San Franciscó-i lap közöl havonta listát arról, hogy mi az, amit wirednek (bedrótozottnak, coolnak), és mi az, amit tirednek (fáradtnak) tartanak. (Lapunk hasábjain Nyírô András tökélte el magát, hogy ezt a szittya homályban is meghonosítja, drótos és fótos magyarításban.) Az áprilisi számban fáradtnak jelölték Prágát, és felvillanyozottnak Budapestet. Tavaly Cambridge-ben (Massachussetts állam, USA) találkoztam egy hölggyel, bizonyos Esther Dysonnal, aki a digitálforradalmár szakma Pravdájának, a Release 1.0-nak a tulajdonosa és mindenese, néhány jól menô számítógépes vállalkozás haszonélvezôje, ôt kérdeztem: digitálforradalmilag mit tart érdekesnek Kelet-Európában. Esther Dyson - a Vanity Fair magazin szerint az új világrend kialakítói közül globalice ô a 47.; az 1. Rupert Murdoch multimédiacézár - szerint Oroszország mindenképpen érdekes, nemcsak forradalmi hagyományai, de fôként tiszteletre méltó méretei miatt. Dyson asszony szerint aztán érdekes Magyarország is, lepôdj meg e helyt, ó, Nyájas Olvasó!, igen: relatív fejlettsége okán.

Vágvölgyi B. András

Kedvenc magazinom, a digitális forradalom zászlóshajója, a Wired című San Franciscó-i lap közöl havonta listát arról, hogy mi az, amit wirednek (bedrótozottnak, coolnak), és mi az, amit tirednek (fáradtnak) tartanak. (Lapunk hasábjain Nyírô András tökélte el magát, hogy ezt a szittya homályban is meghonosítja, drótos és fótos magyarításban.) Az áprilisi számban fáradtnak jelölték Prágát, és felvillanyozottnak Budapestet. Tavaly Cambridge-ben (Massachussetts állam, USA) találkoztam egy hölggyel, bizonyos Esther Dysonnal, aki a digitálforradalmár szakma Pravdájának, a Release 1.0-nak a tulajdonosa és mindenese, néhány jól menô számítógépes vállalkozás haszonélvezôje, ôt kérdeztem: digitálforradalmilag mit tart érdekesnek Kelet-Európában. Esther Dyson - a Vanity Fair magazin szerint az új világrend kialakítói közül globalice ô a 47.; az 1. Rupert Murdoch multimédiacézár - szerint Oroszország mindenképpen érdekes, nemcsak forradalmi hagyományai, de fôként tiszteletre méltó méretei miatt. Dyson asszony szerint aztán érdekes Magyarország is, lepôdj meg e helyt, ó, Nyájas Olvasó!, igen: relatív fejlettsége okán.

Hogy ez mit jelent, az megérne jóval többet, mint amit ez a gyenge kétflekknyi terjedelem megenged, és távol álljon tôlem a gondolata is annak, hogy - afféle, most divatos pinkó-szoclib. újságíróként - én ezt az elmúlt rezsimet bármilyen szempontból mentegessem, de a magyar számítógépes kultúra kialakulása a kádárizmus idejére esett, és ha jobbra sikerült, mint egyéb régióbeli országok számítógépes kultúrájának a kifejlôdése, akkor az abban az idôben fejlôdött így. A dolog ott kezdôdött (lásd részletezve: Farkas János-Szakadát István [szerk.]: Csúcstechnológiák - döntési csúcsok. Kiadja: MTA Politikai Tudományok Intézete-MTA Társadalmi Konfliktusok Kutató Intézete, 1992; Tamás Pál [szerk.]: BITkorszak. Fejezetek a magyar számítástechnika történetébôl. Kiadás: ua.), hogy a KGST Egységes Számítástechnikai Rendszer fedônevű programjában az akkori magyar technoapparátcsikok el tudták érni azt, hogy Magyarország a miniszámítógépek kutatásával és fejlesztésével vett részt a Comecon-hagymázban. Ha ez nem így lett volna, akkor lehet, még ma is Urál-II típusú nagygépekre próbálnánk felcsempészni a gyereknek a Nintendót. Hogy ez nem így lett, abban nagy szerepe volt annak, hogy a magyar számítástechnika már a hetvenes évek végén átállt az IBM-kompatibilitásra. Aztán jött a buherálás, a COCOM-lista tiltásainak öntevékeny-barkácsolós módon való kicselezése, késôbb a gmk-kapitalizmus és kisszövetkezeti burzsujosodás a hardver-szoftver iparban. A vámkedvezmények a számítógépekre, majd az éber vámhatóság sikolyaként a 25 ezres szabály (csak a 25 ezer forintos értékhatár alatti számítógépek, illetve alkatrészek lettek vámmentesek), amire már csak azért is emlékszem, mert ´87-ben, bécsi száműzetésem idején, magam is elszállásoltam pressgassei garzonomban egy komplett magyar hardvermaffiát, akik pontos meghatározások alapján dekonstruálták szanaszéjjel a hardvert 25 ezer alatti darabokra. Ami mindenesetre lényeges: a 80-as évek PC-robbanásában Magyarország tudott valamire támaszkodni és kis fáziskéséssel követni, a személyi számítógépek elterjedtsége így lett a legmagasabb a régióban. És ez még akkor sem kevés, ha a gépek többségén egyelôre csak a Tetris fut!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.