Vágvölgyi B. András: Elektrosokk

  • 1996. május 23.

Egotrip

Kedvenc magazinom, a digitális forradalom zászlóshajója, a Wired című San Franciscó-i lap közöl havonta listát arról, hogy mi az, amit wirednek (bedrótozottnak, coolnak), és mi az, amit tirednek (fáradtnak) tartanak. (Lapunk hasábjain Nyírô András tökélte el magát, hogy ezt a szittya homályban is meghonosítja, drótos és fótos magyarításban.) Az áprilisi számban fáradtnak jelölték Prágát, és felvillanyozottnak Budapestet. Tavaly Cambridge-ben (Massachussetts állam, USA) találkoztam egy hölggyel, bizonyos Esther Dysonnal, aki a digitálforradalmár szakma Pravdájának, a Release 1.0-nak a tulajdonosa és mindenese, néhány jól menô számítógépes vállalkozás haszonélvezôje, ôt kérdeztem: digitálforradalmilag mit tart érdekesnek Kelet-Európában. Esther Dyson - a Vanity Fair magazin szerint az új világrend kialakítói közül globalice ô a 47.; az 1. Rupert Murdoch multimédiacézár - szerint Oroszország mindenképpen érdekes, nemcsak forradalmi hagyományai, de fôként tiszteletre méltó méretei miatt. Dyson asszony szerint aztán érdekes Magyarország is, lepôdj meg e helyt, ó, Nyájas Olvasó!, igen: relatív fejlettsége okán.

Vágvölgyi B. András

Kedvenc magazinom, a digitális forradalom zászlóshajója, a Wired című San Franciscó-i lap közöl havonta listát arról, hogy mi az, amit wirednek (bedrótozottnak, coolnak), és mi az, amit tirednek (fáradtnak) tartanak. (Lapunk hasábjain Nyírô András tökélte el magát, hogy ezt a szittya homályban is meghonosítja, drótos és fótos magyarításban.) Az áprilisi számban fáradtnak jelölték Prágát, és felvillanyozottnak Budapestet. Tavaly Cambridge-ben (Massachussetts állam, USA) találkoztam egy hölggyel, bizonyos Esther Dysonnal, aki a digitálforradalmár szakma Pravdájának, a Release 1.0-nak a tulajdonosa és mindenese, néhány jól menô számítógépes vállalkozás haszonélvezôje, ôt kérdeztem: digitálforradalmilag mit tart érdekesnek Kelet-Európában. Esther Dyson - a Vanity Fair magazin szerint az új világrend kialakítói közül globalice ô a 47.; az 1. Rupert Murdoch multimédiacézár - szerint Oroszország mindenképpen érdekes, nemcsak forradalmi hagyományai, de fôként tiszteletre méltó méretei miatt. Dyson asszony szerint aztán érdekes Magyarország is, lepôdj meg e helyt, ó, Nyájas Olvasó!, igen: relatív fejlettsége okán.

Hogy ez mit jelent, az megérne jóval többet, mint amit ez a gyenge kétflekknyi terjedelem megenged, és távol álljon tôlem a gondolata is annak, hogy - afféle, most divatos pinkó-szoclib. újságíróként - én ezt az elmúlt rezsimet bármilyen szempontból mentegessem, de a magyar számítógépes kultúra kialakulása a kádárizmus idejére esett, és ha jobbra sikerült, mint egyéb régióbeli országok számítógépes kultúrájának a kifejlôdése, akkor az abban az idôben fejlôdött így. A dolog ott kezdôdött (lásd részletezve: Farkas János-Szakadát István [szerk.]: Csúcstechnológiák - döntési csúcsok. Kiadja: MTA Politikai Tudományok Intézete-MTA Társadalmi Konfliktusok Kutató Intézete, 1992; Tamás Pál [szerk.]: BITkorszak. Fejezetek a magyar számítástechnika történetébôl. Kiadás: ua.), hogy a KGST Egységes Számítástechnikai Rendszer fedônevű programjában az akkori magyar technoapparátcsikok el tudták érni azt, hogy Magyarország a miniszámítógépek kutatásával és fejlesztésével vett részt a Comecon-hagymázban. Ha ez nem így lett volna, akkor lehet, még ma is Urál-II típusú nagygépekre próbálnánk felcsempészni a gyereknek a Nintendót. Hogy ez nem így lett, abban nagy szerepe volt annak, hogy a magyar számítástechnika már a hetvenes évek végén átállt az IBM-kompatibilitásra. Aztán jött a buherálás, a COCOM-lista tiltásainak öntevékeny-barkácsolós módon való kicselezése, késôbb a gmk-kapitalizmus és kisszövetkezeti burzsujosodás a hardver-szoftver iparban. A vámkedvezmények a számítógépekre, majd az éber vámhatóság sikolyaként a 25 ezres szabály (csak a 25 ezer forintos értékhatár alatti számítógépek, illetve alkatrészek lettek vámmentesek), amire már csak azért is emlékszem, mert ´87-ben, bécsi száműzetésem idején, magam is elszállásoltam pressgassei garzonomban egy komplett magyar hardvermaffiát, akik pontos meghatározások alapján dekonstruálták szanaszéjjel a hardvert 25 ezer alatti darabokra. Ami mindenesetre lényeges: a 80-as évek PC-robbanásában Magyarország tudott valamire támaszkodni és kis fáziskéséssel követni, a személyi számítógépek elterjedtsége így lett a legmagasabb a régióban. És ez még akkor sem kevés, ha a gépek többségén egyelôre csak a Tetris fut!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.