Kovács Kristóf: 7, hó

  • 1996. május 23.

Egotrip

BEK-döntô
: társadalmi és sportesemény, amelyrôl általában lemarad az ember. Ebben tehát nem sokban különbözik más eseményektôl és általában magától az élettôl, viszont a B.-d.-t fôleg azért bassza el az ember, mert hosszú ideig úgy tesz, mint akinek á, nem is fontos, aztán az utolsó pillanatban eszmél, kezd szervezni, persze csak szôrmentén. Arra, hogy kimondja, hogy figyelj, rég láttalak, neked már úgyis mindegy, meg szeretném nézni nálad a B-d.-t, mindenesetre továbbra sem viszi a lélek, tehát kerülô utakon, körmönfont körmondatokban szondázza a retyerutyát meg akit még lehet: volt feleséget a gyerekkel való találkozás ürügyül felhozott indokával szédítget, meg-megáll a Keravill-kirakatok elôtt, a márkakereskedôkéirôl nem is beszélve (bár azok elôtt csak röptiben, mialatt kissé szégyenkezô, pre-rajtakapott arckifejezéssel rágyújt, mintha azt a látszatot akarná kelteni, hogy csak ezért állt meg), szóval eltölti az idôt, amíg csak a B.-d. le- és a rágyújtás során elpackázott villamos el nem megy nélküle.

Ezen nem rendül meg különösebben, indignálódottságát, ha van, nem fejti ki, csak a körmét rágja a szokásosnál kissé intenzívebben, és a tekintete ilyenkor valami egészen különleges, még tôle is szokatlan borúra derül.

Maga a B.-d. mint esemény ehhez képest többnyire nem annyira lényeges, legalábbis az a néhány eset, amikor az ember véletlenül látja, semmilyen: ül az ember idegenben, ahol semmi dolga, és ez még a jobbik eset, van olyan is, hogy járt már ott, ahol most a tévé megy, könnyű szellemmel szült ígéretek emléke támad rá minden zugolyból, akár egy falka púpos és vízfejű zabi; a képernyô viszont izzadt hómunkásokra emlékeztetô emberek kavalkádjának bizonyul, a szem gyönyörködtetését egyedül a partjelzôk trikójának évrôl évre megújuló designja szolgálja. Különben nem egyéb biztonsági intézkedések tetszôleges halmazánál, focit jobbára nem is mutatnak, csak reklámokat meg rendôröket. Elôbbiek jobbára elérhetetlennek tűnô italmárkákkal frusztrálják az elôfizetôt, utóbbiak pedig a paranoiáját edzik neki, kényelmetlen fészkelôdésre kényszerítik, és arra, hogy felismerje: másutt már teljesen átláthatatlan, egyetlen fekete műanyag lapból kivágott rendôröket gyártanak, elôbb vagy utóbb itt is bevezetik, aztán lesz nemulass.

És ez egészen addig így lesz, amíg el nem jutnak a végpontig, a tökéletességig: az italmárkák persze akkor is elérhetetlenek lesznek, de legalább arra rájönnek majd, hogy sokkal olcsóbb formája a közrend biztosításának minden jegyet megvenni és szabadnapos rendôröknek szétosztani, hadd legyen egy jó napjuk a fiúknak. Akkor viszont valószínűleg az lesz, hogy a rendôrök verekszenek össze, elvégre azok is emberek, érzelmeik vannak, meg családjuk, drukkolnak csapatoknak, van verekednivalójuk tehát, és akkor persze a rendôrséget sem lehet kihívni hozzájuk, a mozgósítható erôk kint vannak és verekszenek. Másnap meg mennek szolgálatba, másnaposan, böhöm nagy monoklikkal a szemük alatt, ráadásul a feleségük is kiverte a huppot odahaza, úgyhogy fel vannak baszódva rendesen, és jaj a lakosságnak, elsôsorban azoknak, akik az egészért felelôsek, és akik ezekben az órákban a nyakukba húzott fejjel baktatnak haza - gyalog: használt autójuk rendszerint ilyenkor mondja fel a szolgálatot - az idegen képernyôn végigkísért B.-d. után.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.