Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. január 28.

Egotrip

Abban azért benne van az egész magyar sors, amikor végigbiciklizem a Kerepesi úton a Keleti pályaudvartól az Örs vezér teréig, sőt igazából a Népszínház utcától a Fehér útig, szóval előbb egy kis zegzugos szoció, aztán egyenesen végig a semmi mentén, hogy végül megint legyen pár kanyar.

Abban azért benne van az egész magyar sors, amikor végigbiciklizem a Kerepesi úton a Keleti pályaudvartól az Örs vezér teréig, sőt igazából a Népszínház utcától a Fehér útig, szóval előbb egy kis zegzugos szoció, aztán egyenesen végig a semmi mentén, hogy végül megint legyen pár kanyar.

A Keleti pályaudvar ótvaros sárga tömbjét elhagyva, óhatatlanul az Ügetőt kell bámulni egy darabig, az Ügető meg bezárt, ami, hát, több mint kihívás. Az még csak járja ilyenkor, hogy félig fagyott sár van az úton, de hogy ugyanez a matéria takarja a falakat, és ruha helyett ezt hordják a pótos IFA-k sofőrjei, akik hosszas küzdelem után megelőznek valamelyik gyönge emelkedőn, azért ez egy kicsit próbára teszi eddig elfojtott szuicid hajlamaimat.

Olyan az egész, mint egy lelassított ámokfutás egy elhanyagolt iszapbirkózó csarnokban, még szerencse, hogy balra felbukkan a Népstadion, megannyi siker színhelye. Akár egy tetves rom, amit ahelyett hogy felépítettek volna, lefújtak szürkével. Az egész komplexum árasztja a dögszagot, még a Készenléti Rendőrség viszonylag egyben lévő tömbje sem dob fel, inkább elkezdek sorolni, hogy ne kelljen jobbra kanyarodnom a Wartburgokkal és Daciákkal, mert arra biztos valami még szörnyűbb következne, de nem, megyek egyenesen, hogy elérjem azt a pontot, amikor végre kibukkan a felszínre a metró, hát, mondhatom, rég kacagtam ennyit, de legalább fel lehet hajtani a járdára, el a Pillangó utcai megálló mellett, ahol végre a sarat felváltja a nedves por, és karvastagságú gyökerek keresztezik az utat, hogy nagyjából négyméterenként elharapjam a nyelvemet.

Az Örs vezér tere ehhez képest a színek kavalkádja, van a szürkén kívül még fekete meg valami világosbarnás árnyalat, hogy jobb kedvük legyen a munkába indulóknak.

Órák óta az első kanyar, jobbra a Fehér úton, itt már nem is latyak van, de kifejezetten fáradt olaj hömpölyög az úttesten, amin egyébként olyan gépjárművek járnak, amilyenek nincsenek is, és színük a fentebb említett összes árnyalat üde keveréke.

A Finommechanikai Művek szép, felviszem a kerékpárt az első emeletre, és nekitámasztom az olajzöld folyosó olajsárga csíkjának.

Aztán hazafelé ugyanez, csak az ellenkező irányba.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.