Para

Kovács Imre: Én

  • 1999. január 28.

Egotrip

Abban azért benne van az egész magyar sors, amikor végigbiciklizem a Kerepesi úton a Keleti pályaudvartól az Örs vezér teréig, sőt igazából a Népszínház utcától a Fehér útig, szóval előbb egy kis zegzugos szoció, aztán egyenesen végig a semmi mentén, hogy végül megint legyen pár kanyar.

Abban azért benne van az egész magyar sors, amikor végigbiciklizem a Kerepesi úton a Keleti pályaudvartól az Örs vezér teréig, sőt igazából a Népszínház utcától a Fehér útig, szóval előbb egy kis zegzugos szoció, aztán egyenesen végig a semmi mentén, hogy végül megint legyen pár kanyar.

A Keleti pályaudvar ótvaros sárga tömbjét elhagyva, óhatatlanul az Ügetőt kell bámulni egy darabig, az Ügető meg bezárt, ami, hát, több mint kihívás. Az még csak járja ilyenkor, hogy félig fagyott sár van az úton, de hogy ugyanez a matéria takarja a falakat, és ruha helyett ezt hordják a pótos IFA-k sofőrjei, akik hosszas küzdelem után megelőznek valamelyik gyönge emelkedőn, azért ez egy kicsit próbára teszi eddig elfojtott szuicid hajlamaimat.

Olyan az egész, mint egy lelassított ámokfutás egy elhanyagolt iszapbirkózó csarnokban, még szerencse, hogy balra felbukkan a Népstadion, megannyi siker színhelye. Akár egy tetves rom, amit ahelyett hogy felépítettek volna, lefújtak szürkével. Az egész komplexum árasztja a dögszagot, még a Készenléti Rendőrség viszonylag egyben lévő tömbje sem dob fel, inkább elkezdek sorolni, hogy ne kelljen jobbra kanyarodnom a Wartburgokkal és Daciákkal, mert arra biztos valami még szörnyűbb következne, de nem, megyek egyenesen, hogy elérjem azt a pontot, amikor végre kibukkan a felszínre a metró, hát, mondhatom, rég kacagtam ennyit, de legalább fel lehet hajtani a járdára, el a Pillangó utcai megálló mellett, ahol végre a sarat felváltja a nedves por, és karvastagságú gyökerek keresztezik az utat, hogy nagyjából négyméterenként elharapjam a nyelvemet.

Az Örs vezér tere ehhez képest a színek kavalkádja, van a szürkén kívül még fekete meg valami világosbarnás árnyalat, hogy jobb kedvük legyen a munkába indulóknak.

Órák óta az első kanyar, jobbra a Fehér úton, itt már nem is latyak van, de kifejezetten fáradt olaj hömpölyög az úttesten, amin egyébként olyan gépjárművek járnak, amilyenek nincsenek is, és színük a fentebb említett összes árnyalat üde keveréke.

A Finommechanikai Művek szép, felviszem a kerékpárt az első emeletre, és nekitámasztom az olajzöld folyosó olajsárga csíkjának.

Aztán hazafelé ugyanez, csak az ellenkező irányba.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.