Para

Kovács Imre: Én

  • 1996. június 6.

Egotrip

Az ember nagyon jól idomítható, mégis makacs fajta, például nem megy át a piroson, de azért lelép a járdáról, hogy ezzel is jelezze önállóságát. A fentiekre a legszebb példát a tatai tó partján láttam néhány éve, amikor a lakosság jelentős hányada a parton dagonyázott strandolást imitálva, csak éppen a vízbe nem merészkedtek be, mivel az annyira fertőzött volt, hogy a kacsáknak már hiányzott a fejük a sok lebukástól. A helyzet azóta jelentősen javult, ha jól tudom, lebetonozták az egészet.

Az ember nagyon jól idomítható, mégis makacs fajta, például nem megy át a piroson, de azért lelép a járdáról, hogy ezzel is jelezze önállóságát. A fentiekre a legszebb példát a tatai tó partján láttam néhány éve, amikor a lakosság jelentős hányada a parton dagonyázott strandolást imitálva, csak éppen a vízbe nem merészkedtek be, mivel az annyira fertőzött volt, hogy a kacsáknak már hiányzott a fejük a sok lebukástól. A helyzet azóta jelentősen javult, ha jól tudom, lebetonozták az egészet.

A pszichológiai nyár első napja idén szerencsére szombatra esett, a Pók utcai lakótelep szorgos lakói egymást taszigálva loholtak a Duna-partig, hogy aztán ott jól leheveredjenek a hetvencentis fűsávba, és biztonságos távolságban a folyótól, hekket egyenek zsírpapírból, reménykedve abban, hogy a halakat valahol máshol fogták, miközben serdületlen gyermekeik használt óvszerekkel püfölik egymást a mólón. A parton figyelmeztető táblák: Egyszer sem léphetsz ugyanabba a folyóba.

Visszafogott gasztronómiai nyomulás, pulykasteak túrós csuszával, kárpáti borzaska és almás krokett, majd a Fruzsina büfében palancsinta, egyébként meglepően jó (Nánási útnál, jobbra rögtön a Lőpormalom utca után).

A közeli közösségi irtáson közbenzajlik a Duna Fesztivál, minden lövés 50 forint, viszont bármire lehet célozni, körhinta, szabadidőruha-vásár, törökméz és könyvheti sátor. A színpadon - esküszöm - Karda Beáta énekel, még csak nem is teljes playback, az ő saját hangja szól, éppen a Vaya Con Dios egyik - minden bizonnyal Tandori Dezső által magyarra fordított - számát próbálja előadni, miközben mellette három kiskorú örül. Ágaskodik bennem a maternális incesztor, hat töltényt vételezek az erősen baltaarcú fegyvermestertől.

Az egyik asztaltól visszafojtott veszekedés hangjai hallatszanak, nehézkesen tompított indulatszavak, majd a végső csapás: lekéstem miattad a lepényevő versenyt, te mocsok. A levegőben ilyen nyárfaizék lebegnek, eltömítik az orromat, izzadok, mint egy ló, úgyhogy az Aladdin és a 40 skodalámpa produkcióját már nincs erőm megvárni, pedig bizonyára infernális. A tévében a Magyarország-Olaszország 0-1, a HBO-n a Hegylakó folytat iszonytató küzdelmet a hülye dramaturggal, hogy az egymás után vetített képek filmmé álljanak össze, én meg egész népemet fogom.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.