Para

Kovács Imre: Én

  • 1996. június 6.

Egotrip

Az ember nagyon jól idomítható, mégis makacs fajta, például nem megy át a piroson, de azért lelép a járdáról, hogy ezzel is jelezze önállóságát. A fentiekre a legszebb példát a tatai tó partján láttam néhány éve, amikor a lakosság jelentős hányada a parton dagonyázott strandolást imitálva, csak éppen a vízbe nem merészkedtek be, mivel az annyira fertőzött volt, hogy a kacsáknak már hiányzott a fejük a sok lebukástól. A helyzet azóta jelentősen javult, ha jól tudom, lebetonozták az egészet.

Az ember nagyon jól idomítható, mégis makacs fajta, például nem megy át a piroson, de azért lelép a járdáról, hogy ezzel is jelezze önállóságát. A fentiekre a legszebb példát a tatai tó partján láttam néhány éve, amikor a lakosság jelentős hányada a parton dagonyázott strandolást imitálva, csak éppen a vízbe nem merészkedtek be, mivel az annyira fertőzött volt, hogy a kacsáknak már hiányzott a fejük a sok lebukástól. A helyzet azóta jelentősen javult, ha jól tudom, lebetonozták az egészet.

A pszichológiai nyár első napja idén szerencsére szombatra esett, a Pók utcai lakótelep szorgos lakói egymást taszigálva loholtak a Duna-partig, hogy aztán ott jól leheveredjenek a hetvencentis fűsávba, és biztonságos távolságban a folyótól, hekket egyenek zsírpapírból, reménykedve abban, hogy a halakat valahol máshol fogták, miközben serdületlen gyermekeik használt óvszerekkel püfölik egymást a mólón. A parton figyelmeztető táblák: Egyszer sem léphetsz ugyanabba a folyóba.

Visszafogott gasztronómiai nyomulás, pulykasteak túrós csuszával, kárpáti borzaska és almás krokett, majd a Fruzsina büfében palancsinta, egyébként meglepően jó (Nánási útnál, jobbra rögtön a Lőpormalom utca után).

A közeli közösségi irtáson közbenzajlik a Duna Fesztivál, minden lövés 50 forint, viszont bármire lehet célozni, körhinta, szabadidőruha-vásár, törökméz és könyvheti sátor. A színpadon - esküszöm - Karda Beáta énekel, még csak nem is teljes playback, az ő saját hangja szól, éppen a Vaya Con Dios egyik - minden bizonnyal Tandori Dezső által magyarra fordított - számát próbálja előadni, miközben mellette három kiskorú örül. Ágaskodik bennem a maternális incesztor, hat töltényt vételezek az erősen baltaarcú fegyvermestertől.

Az egyik asztaltól visszafojtott veszekedés hangjai hallatszanak, nehézkesen tompított indulatszavak, majd a végső csapás: lekéstem miattad a lepényevő versenyt, te mocsok. A levegőben ilyen nyárfaizék lebegnek, eltömítik az orromat, izzadok, mint egy ló, úgyhogy az Aladdin és a 40 skodalámpa produkcióját már nincs erőm megvárni, pedig bizonyára infernális. A tévében a Magyarország-Olaszország 0-1, a HBO-n a Hegylakó folytat iszonytató küzdelmet a hülye dramaturggal, hogy az egymás után vetített képek filmmé álljanak össze, én meg egész népemet fogom.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.