Kovács Kristóf: 7, hó

  • 1996. június 6.

Egotrip

Végkifejlet
: mértékadó, bár jószerint ki által sem kérdezett vélemények szerint hamarosan bekövetkező föld- és szellemtörténeti esemény. Egyes megközelítések mikrorealista elemzések, mások apokaliptikus víziók segítségével igyekeznek előrevetíteni a várható bajokat, utóbbiakhoz gyakran elhárítási szabályzatot is mellékelve.

Az előrejelzések egyébként jobbára ellentmondanak egymásnak, kellő szakirodalmi elmélyültség híján pedig önmaguknak; a belőlük összefoglalható átlag azonban nagyjából hasonlóan írja le a v.-t, mint a számítógépes brosúrák a játékokat, például azt a méltán népszerűt, amelyben mértani alakzatok zuhannak alá monoton könyörtelenséggel, mialatt a képernyőn ízléses kivitelű háttérrajzok incselkednek a játékossal, aki mind mélyebbről pislákoló tekintettel figyelheti meg mindazokat a helyeket és helyzeteket, ahová, illetve amelyek közé talán lejuthatott volna, ha idejében sikerül visszazökkentenie magát a valóságba, amely elől a játék során dezertált. Ehelyett azonban kép villan kép után, az elméleti szakemberek szerint végtelen mennyiségű, bár az utolsón Isten arca fénylik fel állítólag, amint mosolyogva a játékos torka felé lódítja az eddigiektől első ízben eltérő mértani alakzatot. Más verziók szerint egy szép napon a Hold néven ismeretes égitest feledkezik meg majd feladatáról, és telt állapotának elérése után nem kezd el ismét csökkenni, ahogy a szokásjog alapján el lehetne várni tőle, hanem folytatja a növekedést, majd, miután elérte a duzzadás végső lehetséges határát, felfakad, és a járókelők fejére meteoritpor hull, amelyet előbbiek örömmel fogadnak, míg rá nem ébrednek, hogy utóbbi előbb-utóbb ellepi őket. Más, kevésbé megalapozottnak tűnő, valószínűleg éppen ezért inkább csak szájhagyomány vagy rémhír formájában terjengő változatok fura fehér por fölé hajló emberalakokkal példálóznak, amint, miközben papírcsövön át a f. f. p. felszippantásán szorgoskodnak, maguk is f. f. p.-rá válnak, majd kereskedelmi forgalomba kerülnek, hogy a higiéniát szolgálják, ám mindent, amihez ily módon hozzáérnek, ruhát, mosógépet, háziasszonyt, szintén f. f. p.-rá változtatnak. Beszélnek másról is, önmagukról szóló írásokból váratlanul kivillanó önbeteljesítő próféciákról, egyebekről: Mindezek a szóbeszédek azonban nem igazak, semmi sem igaz; ami a v. elkerülhetetlen bekövetkeztén persze semmit sem változtat.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.