Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. február 5.

Egotrip

Jó ideje nem válogatom meg a társaságomat, szinte bárkivel leülök bárhova, talán az egyetlen kritérium, hogy asztaltársam olyan legyen, akit még nem raboltak el az ufók, mert akkor óhatatlanul félrecsúszik a beszélgetés, vak és beláthatatlan irányba fordul minden, olyasmikről kell beszélgetni, hogy szerinted igaza van-e annak az amatőr kémikusnak, aki másnaposan minden kedden fel tudja idézni a 49 dimenziós kocka kiterített alaprajzát, vagy igaza van-e annak az idős sajóbábonyi hölgynek, aki karfiollal lemodellezte az atom viselkedését a hipertérben, mert azt látta az X-aktákban, hogy aki mer, az előbb-utóbb zseblámpákat lóbál egy idegesítően díszletszerű alagútban, viszont értelmetlenül és céltalanul megmenekül az őt üldöző borzalmas digitális trükktől. (Hacsak a sorozatszerkesztő könnyen kiszámítható érdekeit nem tekintjük sorsnak.)

Jó ideje nem válogatom meg a társaságomat, szinte bárkivel leülök bárhova, talán az egyetlen kritérium, hogy asztaltársam olyan legyen, akit még nem raboltak el az ufók, mert akkor óhatatlanul félrecsúszik a beszélgetés, vak és beláthatatlan irányba fordul minden, olyasmikről kell beszélgetni, hogy szerinted igaza van-e annak az amatőr kémikusnak, aki másnaposan minden kedden fel tudja idézni a 49 dimenziós kocka kiterített alaprajzát, vagy igaza van-e annak az idős sajóbábonyi hölgynek, aki karfiollal lemodellezte az atom viselkedését a hipertérben, mert azt látta az X-aktákban, hogy aki mer, az előbb-utóbb zseblámpákat lóbál egy idegesítően díszletszerű alagútban, viszont értelmetlenül és céltalanul megmenekül az őt üldöző borzalmas digitális trükktől. (Hacsak a sorozatszerkesztő könnyen kiszámítható érdekeit nem tekintjük sorsnak.)

Ilyenkor rossz, fel kell állni, és valami - egyébként védhetetlen - kifogással kimenteni magamat, aztán a megszokott taxival haza Iimhez, aki nem ápol, bár eltakar.

Ezek az éjszakák rettenetesek, indokolatlanul korán kelek, és értelmetlenül későn fekszem, a kettő között pedig nincs semmi, talán csak a szobanövények szortírozása a fürdőszobából beáradó - és bízvást gyérnek nevezhető - fényben, mert mozdulni nemigen merek a mellettem alvó Iim miatt, aki még korábban kel, mint én, és az ágy mellett heverő szekercével reagál az általa túlzottnak ítélt zajokra, úgyhogy csak fekszem bénán a hátamon, és gondolkozom, hogy a gondjaimra bízott flóra kapott-e elég vizet. Néha baromi óvatosan felkelek, és kiosonok a konyhába, ahol megértő kenyér- és sajtdarabokkal vigasztalódom, esetleg leiszom az uborkáról a levet, aztán megint az ágy keskeny, de rendezett sávja következik, amit rettenetesen óvatos belefekvés által megközelítek. Fekszem kicsit, vesém köré tekerem a takarót, homlokomba gyűröm a párnát. Ilyenkor rendszerint már reggel van, legalábbis a szemközti digitális kijelzésű óra ezt mutatja, reggel 6 vagy 7 óra, néha elindul a lift a lépcsőházban, néha megáll, ilyenkor érdemes kiállni az ablakba, és megnézni a szemközti közértet, a még nálam is álmosabb eladókkal, ahogy bámulnak ki a még sötét utcára, ahol az eladásra szánt répa pihen.

Idill az őserdőben.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.