Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. február 5.

Egotrip

Jó ideje nem válogatom meg a társaságomat, szinte bárkivel leülök bárhova, talán az egyetlen kritérium, hogy asztaltársam olyan legyen, akit még nem raboltak el az ufók, mert akkor óhatatlanul félrecsúszik a beszélgetés, vak és beláthatatlan irányba fordul minden, olyasmikről kell beszélgetni, hogy szerinted igaza van-e annak az amatőr kémikusnak, aki másnaposan minden kedden fel tudja idézni a 49 dimenziós kocka kiterített alaprajzát, vagy igaza van-e annak az idős sajóbábonyi hölgynek, aki karfiollal lemodellezte az atom viselkedését a hipertérben, mert azt látta az X-aktákban, hogy aki mer, az előbb-utóbb zseblámpákat lóbál egy idegesítően díszletszerű alagútban, viszont értelmetlenül és céltalanul megmenekül az őt üldöző borzalmas digitális trükktől. (Hacsak a sorozatszerkesztő könnyen kiszámítható érdekeit nem tekintjük sorsnak.)

Jó ideje nem válogatom meg a társaságomat, szinte bárkivel leülök bárhova, talán az egyetlen kritérium, hogy asztaltársam olyan legyen, akit még nem raboltak el az ufók, mert akkor óhatatlanul félrecsúszik a beszélgetés, vak és beláthatatlan irányba fordul minden, olyasmikről kell beszélgetni, hogy szerinted igaza van-e annak az amatőr kémikusnak, aki másnaposan minden kedden fel tudja idézni a 49 dimenziós kocka kiterített alaprajzát, vagy igaza van-e annak az idős sajóbábonyi hölgynek, aki karfiollal lemodellezte az atom viselkedését a hipertérben, mert azt látta az X-aktákban, hogy aki mer, az előbb-utóbb zseblámpákat lóbál egy idegesítően díszletszerű alagútban, viszont értelmetlenül és céltalanul megmenekül az őt üldöző borzalmas digitális trükktől. (Hacsak a sorozatszerkesztő könnyen kiszámítható érdekeit nem tekintjük sorsnak.)

Ilyenkor rossz, fel kell állni, és valami - egyébként védhetetlen - kifogással kimenteni magamat, aztán a megszokott taxival haza Iimhez, aki nem ápol, bár eltakar.

Ezek az éjszakák rettenetesek, indokolatlanul korán kelek, és értelmetlenül későn fekszem, a kettő között pedig nincs semmi, talán csak a szobanövények szortírozása a fürdőszobából beáradó - és bízvást gyérnek nevezhető - fényben, mert mozdulni nemigen merek a mellettem alvó Iim miatt, aki még korábban kel, mint én, és az ágy mellett heverő szekercével reagál az általa túlzottnak ítélt zajokra, úgyhogy csak fekszem bénán a hátamon, és gondolkozom, hogy a gondjaimra bízott flóra kapott-e elég vizet. Néha baromi óvatosan felkelek, és kiosonok a konyhába, ahol megértő kenyér- és sajtdarabokkal vigasztalódom, esetleg leiszom az uborkáról a levet, aztán megint az ágy keskeny, de rendezett sávja következik, amit rettenetesen óvatos belefekvés által megközelítek. Fekszem kicsit, vesém köré tekerem a takarót, homlokomba gyűröm a párnát. Ilyenkor rendszerint már reggel van, legalábbis a szemközti digitális kijelzésű óra ezt mutatja, reggel 6 vagy 7 óra, néha elindul a lift a lépcsőházban, néha megáll, ilyenkor érdemes kiállni az ablakba, és megnézni a szemközti közértet, a még nálam is álmosabb eladókkal, ahogy bámulnak ki a még sötét utcára, ahol az eladásra szánt répa pihen.

Idill az őserdőben.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.