Sajó László: Öt és feles (Bornemáros tér)

  • 1998. február 5.

Egotrip

Előbb a vágány melletti pavilonok tűntek el, randák voltak, de. Meleg volt a pogácsa, a HÉV-en lehetett húzkodni belőle a könnyű tésztát, a virágbolt már korábban megszűnt, hetven forint volt a korona, sör. Esernyőéscipzáréscipőjavítóéselemcserekulcsmásoló, bádogosés, egyszemélyben, eltűnt. Simalángos, sajtostejfölös, hol van az?

Előbb a vágány melletti pavilonok tűntek el, randák voltak, de. Meleg volt a pogácsa, a HÉV-en lehetett húzkodni belőle a könnyű tésztát, a virágbolt már korábban megszűnt, hetven forint volt a korona, sör. Esernyőéscipzáréscipőjavítóéselemcserekulcsmásoló, bádogosés, egyszemélyben, eltűnt. Simalángos, sajtostejfölös, hol van az?

Mit akarok én itt, ószeres az óvilágból, ezekkel a rekvizítumokkal, hogyha nem kell senkinek.

Trafi, trafik, trafikok, lacikonyha, egytálétel, palacsinta.

Bódésor el, jobban látható a cifra palota, Dunaház. Ám a ház ura nem elégede meg ennyivel, kiküldé buldózereit a Duna felé is, lőn este és reggel, mit teremtett, a földdel egyenlő. Zöldséges. Büfé. Presszó. Borsodi. Bécsi. Kevert. A pizzázó, ha pizzázott, a Dunára nézett, lehetett látni, a vizet, hajóvontát, később karavánt - azóta már Mohácsnál. Több is vesze. Hagyjam a francba ezeket az ócska tákolmányokat, vigye a víz. Elsüllyedt világ roncsai, velünkroncsokkal, nézzem meg, ha már, a Titanicot a Csepelplázában is adják. Odáig nem süllyedek, dehogynem, még odábbig. (Kitérő, mellékvágány 1. A Dunaplázában voltam, még egy Duna, végre találtam egy helyet a lépcsőházban, jobbról plexi, balról beton, medence, korcsolyázni szoktak, most szerencsére üres, föntről ejtőernyős Mikulások hullottak alá, itt kéne gyorsan meginnom a csapolt sört, háttérben a jövő zenéje, közben beolvassák, Baja, Bácska, vegyek pár tonna villanykörtét, most olcsóbb, még jó lesz, már megyek, már megyek, cifra palota, kicsit vagyok én.)

Dunaház és Csepelpláza, nincs menekvés, a HÉV be van kerítve, csinálni kell valamit.

B. József, lám, odaláncolta magát az italpulthoz, vitték vele együtt. K. Elemér csak akkor hagyta el a bontásra ítélt helyiséget, amikor megfenyegették, beviszik a földszinti Mcdonald´sba, egész életében sült burgonyát ehet, sok sóval, fröccs használata tilos, nincs is. Rósejbni van, kérdezte, nem értették, soha meg. Elég. Nem tűrünk csendben. Találkozunk a Kádár-szobornál, tudjátok, amelyik pisil, kötény rajta, körötte hordók. Ez a borárusok tere volt, foglaljuk vissza! Miénk ittas tér. Továbbá követeljük, kárpótlásul legyen a HÉV-en büfékocsi. Hol összejövünk, beszélgetünk, minden öreg haver a Boráros tér és Szent Imre tér között. Szó szót követ. Nem ez a néma zötykölődés a senki földjén, jobbról roncsautó-, balról szemétlakótelep, középen a HÉV-közönség, újság! folyóirat! románarománc!, de legtöbbször csak úgy magunk elé, ablakmagunkba, a semmibe. És rá lehessen gyújtani! (Mellékvágány, kitérő 2. Egyszer, régen, még az oroszok is benn voltak, az egyikük, tiszt, nagy sapkájú, utazik a HÉV-en, pöfékel, nem a HÉV, rendesen. A magyarok ülnek, oda se bagóznak. Mintha ott se lenne, bevált stratégia. Nem szólok én se, magyar vagyok, velük tartok. De hát azért mégis, mégse. Mutogatom, ki van írva, a HÉV-kocsi is orosz, vagyis szovjet. Nekurittyolj, ha mi se, a kurva életbe, ebbe. Gondoltam. A tiszt, nagy darab, fölnehezedett, elnézésektől kísérve kiment a peronra, megértőn cigizett tovább. Mosolyogtunk benn, utaztunk együtt. Talán löktük volna ki a kocsiból, sose érjen Tökölre? Különben se nyílt az ajtó.) Hajlunk a kompromisszumra most is: ha nincs büfékocsi, legyen a peronon italpult, könyökölni hová, talponállunk, ezt a kis időt, ami hátra (előre) van, az út a végállomásig tizenkét perc, nincs sok időnk, az se a miénk, most már kibírjuk.

Ha tudunk inni. Mert azt tudunk. Ha nincs semmi, arra csúszik igazán.

Vagy nem tudjátok? Megállítjuk nyílt pályán a szerelvényt, elindulunk, át a szántóföldön, a Dunán, te Budafoknak, én Erzsébetnek, csak találunk egy helyet, mely a miénk, belenyugodhatunk végre, mely ápoló betakar.

Miénk itt a pláza.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.