Para

Kovács Imre: Énteriőr

  • 1999. szeptember 16.

Egotrip

Kedves Hazám, polgár lépjen nyitott szemedre, azért fordulok most hozzád, mert valakinek előbb-utóbb be kell üvegeznie a lépcsőházablakot, mivel ilyentájt lehűl a levegő, és a máskor oly kellemes légmozgás valamikor november magasságában huzattá lényegül, a huzat pedig nem áll meg a lépcsőházban, hanem a bejárati ajtó alatt továbbjön, egészen a szobáig, ahol sorban lehullajtják levelüket miatta a fikuszok, nem beszélve arról, hogy én alszom kívül, pont a huzat útjában, és télen minden reggel elgémberedik a külső részem. Persze lehetne szigetelni az ajtót és az ablakot is, de azt megoldom magam is, általában egy összetekert pokróccal, amit behelyezek a két ablakszárny közé, de a lépcsőház már tényleg nem az én dolgom, meg nem is értek hozzá, de hajlandó vagyok felesben kifizetni, ha másképp nem megy.

Kedves Hazám, polgár lépjen nyitott szemedre, azért fordulok most hozzád, mert valakinek előbb-utóbb be kell üvegeznie a lépcsőházablakot, mivel ilyentájt lehűl a levegő, és a máskor oly kellemes légmozgás valamikor november magasságában huzattá lényegül, a huzat pedig nem áll meg a lépcsőházban, hanem a bejárati ajtó alatt továbbjön, egészen a szobáig, ahol sorban lehullajtják levelüket miatta a fikuszok, nem beszélve arról, hogy én alszom kívül, pont a huzat útjában, és télen minden reggel elgémberedik a külső részem. Persze lehetne szigetelni az ajtót és az ablakot is, de azt megoldom magam is, általában egy összetekert pokróccal, amit behelyezek a két ablakszárny közé, de a lépcsőház már tényleg nem az én dolgom, meg nem is értek hozzá, de hajlandó vagyok felesben kifizetni, ha másképp nem megy.

Nem zavarnám természetesen ilyen csekélységgel rögtön a Hazámat, ha nem tudnám, hogy a gondok gyökerét ott kell keresni, ott, az első betört ablaknál, így, ha baj van, egyenesen hozzá fordulok, nehogy azt mondja, a háta mögött intézkedek, szóval egyik reggel csengetnek, kimegyek, hát ott áll a Haza, hóna alatt egy táblaüveggel, és kérdezi, melyik is az az ablak, én meg mutatom, hogy ott a lépcsőfordulóban, a lift mellett, ´ meg levágja a megfelelő méretű üveget, és gittrágás közben mesél a családjáról meg arról, hogy tulajdonképpen tök jól van, én meg kérdezem, hogy is kellene ´t szeretni, az-e a buli, ha arra emlékeztetjük, amikor meglehetősen koszosan és minden bizonnyal részegen elfoglaltuk őt, vagy inkább más dicső pillanataira emlékszik szívesen, esetleg azt bírja-e, amikor a méretét feszegetjük, de csak hümmög, mert tele van a szája gittel meg ezekkel a kis szögekkel, amit a keretbe kell beverni, hogy ne essen ki az üveg, úgyhogy inkább elhallgatok, és nézem hátulról, ahogy ügyködik, figyelem a nyakán kígyózó ereket, a svájci- sapka alól kivillanó kopasz foltot és a csapzott ősz tincseket, meg ahogy a kitérdelt mackónadrágja rátekeredik vékony bokájára, miközben a helyére illeszti az utolsó gittcsíkot, aztán feláll, mondja, hogy rendben, és hogy kösz, de nem tartozom semmivel, csak nagyon megszomjazott.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.