Para

Kovács Imre:Én

  • 2000. augusztus 3.

Egotrip

Megpróbálom önöknek, akik nincsenek kint a Szigeten, szavakba önteni (és képtelen vagyok eléggé hangsúlyozni az önteni szó jelentőségét), milyen odakünn, ahol szél susog a fák között, csöndesen és súlyosan folyik tova a Duna, a kazincbarcikai punkok pedig másfél mázsás öntöttvas káddal dobálják egymás csaját, csak úgy, barátságból.

Megpróbálom önöknek, akik nincsenek kint a Szigeten, szavakba önteni (és képtelen vagyok eléggé hangsúlyozni az önteni szó jelentőségét), milyen odakünn, ahol szél susog a fák között, csöndesen és súlyosan folyik tova a Duna, a kazincbarcikai punkok pedig másfél mázsás öntöttvas káddal dobálják egymás csaját, csak úgy, barátságból.

Különös, hogy mennyi zenekar van a világon, de még különösebb, hogy mindegyik zenéjére kiválóan lehet részegen menetelni, pedig szerintem egyik sem ebből az okból alakult (képzeljük csak el, amikor öt barát összeül abból a célból, hogy zenekart alapítson, aminek a zenéjére majd kiválóan lehet részegen menetelni! Brrr!). Ebből a szempontból egyébként nincs különbség a klasszikus, valamint az úgynevezett popzenekarok között, sőt hosszas kísérletezés után még az is bebizonyosodott, hogy Parti Nagy Lajos felolvasására is kiválóan lehet részegen menetelni.

Két menetelés között a szigetlakók ülnek, és nagyon hülyén néznek maguk elé, esetleg isznak, vagy megpróbálnak a velük szemben ülő holland diétásnővérrel szópókerezni, de ő kizárólag hrrrr-rel kezdődő szavakat ismer, különben is azért utazott el ilyen messzire, hogy kiheverje macskájának váratlan elvesztését, nem pedig azért, hogy részeg újpesti punkokkal szópókerezzen. Képzelhetik. Mire ezt elmagyarázza, már elment a nap.

Lehet sportolni is, én például bementem egy medencébe, ahol általában focizni szoktak, de most egy ember állt slaggal, és megpróbált legyet fogni, hiába mondtam, hogy a slag nem kapkod legyek után, szóval bementem, aztán elestem, és kijöttem, de a feleségem például tervezi, hogy majd leugrik egy ilyen baromi magas álványról, és gumit kötnek a lábára. Ennyit a sportról.

Vannak, akik befestik az arcukat, aztán úgy menetelnek részegen. Ezek hülyék. Meg vannak Krisna-tudatú hívők, akik nagyon helyesek, csak nem fekszenek le a pasijukkal, és ezt élvezik, meg zöldséggel töltött kis biszbaszokat hoznak, melyek finomak. Aztán vannak részeg lapszerkesztők, akik ilyen kis zöldségekkel töltött biszbaszokat fogadnak el Krisna-tudatú hívőktől, és diszkréten arcra esnek a beszélgetés bizonyos pontján.

Meg van CPg, ami nekem eddig a Sziget legnagyobb élménye volt, és korom ellenére ott ugráltam a színpad előtt, majd meneteltem egy kicsit részegen és boldogan.

Folytatás következik.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.