László Géza: Visszajátszás

Hideg fej és forró szív

Egotrip

Miniszterelnökünk nemrég Matolcsy Györgyöt Ludwig Erhardhoz, az 1948 utáni német gazdasági csoda atyjához hasonlította, mondván, mindketten fantaszták voltak és sikeresek. A párhuzam tág teret nyit az asszociációknak, de egy különbség szinte kiveri a szemünket: míg a mostani magyar növekedési modell a politikus Orbán Viktor szellemi terméke, addig az egykori eredményes német gazdasági átalakulás koncepciója a szakemberé, Ludwig Erhardé.

A Visszajátszásban eddig a rossz gazdaságpolitikai döntéseket vizsgáltuk, tegyünk most kis kitérőt egy sikertörténet és annak megvalósítója kedvéért.

A németek talizmánja jókedvű, toleráns kereskedőcsaládban született 1897-ben. A fiú karmesternek készül, ám a háborúban súlyos sebesülést szerez, s ez pályamódosításra kényszeríti. Gazdasági tanulmányokba kezd; mestere az orvosból lett harmadik utas szociológus, Franz Oppenheimer, akinek érdeklődése középpontjában a földkérdés állt. Oppenheimer szerint a kizsákmányolás alapja a földhöz jutás korlátozása, emiatt van városi munkaerő-túlkínálat. A nagybirtok mindig erőszakra épül, és a modern állam e háborús viszonyokat védi. A földreformtól igazságosabb társadalmat, a munkaerő visszaáramlását, kiegyenlítődő béreket és szociális biztonságot várt. A 2010-es "egy koca, egy porta" kormánykoncepció és a korrekt földárverések terve akár tőle is származhatott volna. S Oppenheimer is ugyanolyan indulattal fogadná, mint Ángyán József, az önkény és a politikai magánérdekek érvényesülését a földek kiosztásánál, mert - Erhard szavaival - a társadalmi kérdésekhez "hideg fejjel és forró szívvel" közeledett. A mi politikusaink az ezredforduló óta ennek gyakran épp az ellenkezőjét hozzák.

Erhardot fiatal kutatóként az adatok, a fogyasztói magatartás és más gyakorlatias dolgok érdekelték. Ott találjuk a GfK piackutató három alapítója között. Nem volt politikai ellenálló, együtt élt a német birodalmi rendszerrel, de nem volt hajlandó belépni az NSDAP-be, pedig már negyven elmúlt. 1943-tól a háború utáni gazdasági helyreállítás tervén dolgozott. Ekkoriban született a később nagy karriert befutott szociális piacgazdaság kifejezés is. Bár a fogalom előzményeit megtaláljuk a német gazdaságelméletben, van, aki szerint azért lett "szociális" a piacgazdaság, hogy az újjáépítés terve emészthető legyen a náciknak. E kifejezésben a politikusokat mindig is a homályos kettősség, az állam és a piac alkalomhoz illő mixelésének lehetősége vonzotta. Ez azonban teljes félreértés. Erhard szerint a piaci verseny kiterjesztése, az állami újraelosztás csökkentése egyre több embert von be a vállalkozásokba, így lesz munkájuk és vagyonuk, így nő a fogyasztás és javul a szociális helyzet is. Nála nincs maszatolás, széles körű piaci verseny kell, és kész. "A gondoskodó állam - rögeszme" - írta. A versenyt szigorúan szabályozó, de nem osztogató államot akart: "Ahogy a futballban a bíró, az állam sem vehet részt a játékban."

1945 után a bajor kormány tagja, majd a brit-amerikai zóna gazdasági minisztere lesz. Az amerikaiakkal együtt, titokban készítik elő 1948. június 20-ára a valutareformot, de Erhard rátesz egy lapáttal, és a parlamenttel csöndben elfogadtat egy jelentős ár- és piacliberalizációs törvényt. Amikor Clay amerikai tábornok magához rendeli Erhardot és számon kéri rajta, hogyan merte az érvényes szabályokat megváltoztatni, állítólag ezt feleli: "Én nem megváltoztattam, én éppen megszüntettem azokat."

Az intézkedés gyors sikert hoz, a polcokon megjelennek végre az ügyeskedők eltitkolt készletei. A német márka és a független professzor liberalizációs koncepciója annyira sikeres, hogy Adenauert is meggyőzi. Kormányában ő lesz a gazdasági miniszter. A sokkterápia és a fizetési mérleg hiánya miatt viszont rövid időn belül pénzügyi válságba süllyed Németország. A munkanélküliség 10 százalék fölé emelkedik, az élelmiszer-ellátás akadozik. A politikusok szíve elgyengül, Adenauer is gyorsan kiszeret Erhardból, és az amerikaiak is a központi irányítás visszaállítását szorgalmazzák. A professzor kitart, finoman, de állhatatosan dacol a kancellár véleményével (ilyesmire Matolcsynál valahogy nem emlékszem), nyilvános szereplésekkel igyekszik híveket szerezni a liberalizáció folytatásának. Pedig ekkor még nem népszerű, 1950-ben a megkérdezettek csak 14 százaléka tartja jó politikusnak, 49 százalékuk elutasítja. De segít a szerencse is: a nemzetközi gazdasági fellendülés és a koreai válság sokat javít az exportlehetőségeken. Megindul a Marshall-terv végrehajtása is. S miután a szabályozásban nem léptek vissza, hiteles maradt a gazdaságpolitika - ilyenkor a szerencse is többet terem. Az igazi csoda csak ezután következik, az 50-es években Németország töretlen, exportvezérelt növekedése messze felülmúlta az európai országokét. Ez a társadalmi feszültségek csökkentéséhez is elég erőforrást biztosított.

Erhard legalább akkora optimista volt, mint Churchill. Hamar rájött: a gyakorlatban sokkal olcsóbb a gazdasági szereplőket szavakkal, nem pedig kockázatos beavatkozásokkal ösztönözni. Ebben segítette, hogy nem volt fantaszta, nem nirvánamegoldásokat keresett, hanem a jól bevált piaci mechanizmusok beindításán dolgozott egy túlközpontosított és korrumpálódott gazdaságban. Ebben volt merész és kreatív. Szavainak hamar hitele lett, és ő pontosan tudta, hogy e nélkül az optimista szöveg nem más, csak nevetséges "lelki masszázs". Miközben mi nap mind nap a magyar csodáról hallunk, ő kerülte a német csoda kifejezést. Érthető, hiszen számára az volt a csoda, amikor 1918-ban a műtétek után mégis megmaradt a karja. Rövidebb lett, de megmaradt. Az üres beszéd mellett a másik erős gazdaságpolitikai kábítószernek az inflációt tartotta - ebben Orbán, Matolcsy és Járai 2001 körül még eminens követői voltak.

Erhard utálta az irigységet, a hidegszívű politikai cinizmust és a járadéklesést. Amikor a háború után még a konzervatív politikusok is - akárcsak mai magyar utódaik - a piacgazdaság haláláról vizionáltak, ő kitartott a verseny szükségessége mellett. Hideg fejjel és forró szívvel. A trafikügyre hajazó exkluzív iparági pozíciók létrehozását megvetette. A privilégiumok osztogatásával szerinte "visszazuhanunk a rendi társadalomba", amire a "középosztály iránti aggodalom sem lehet indok". S ahogy először az amerikaiak nyitottsága, majd Adenauer ingadozó, de bölcsen kitartó politikai bizalma, később már a megérdemelt népszerűség is segítette. Első politikai vereségét csak 1957-ben szenvedte el, amikor a versenyszabályozási törvény gyengébbre sikeredett, mint ahogy ő azt elképzelte. Épp azok az érdekcsoportok akadályozták a háttérben, amelyek az ő gazdaságpolitikáján gazdagodtak meg. Később kancellárként is kitartott az elképzelései mellett, de a növekedés lassulni látszott, új szelek fújdogáltak a gazdaságban és a politikában. Erhard nem lett szélkakas, 1966-ban, amikor a liberális képviselők kihátráltak szigorú költségvetési javaslata mögül, lemondott, és ezután már nem vállalt jelentős pozíciókat. A munkáját elvégezte, az ígéreteit teljesítette. Kiváló ember volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.