Legát Tibor: Pop

Egotrip

1980-ban, amikor Bonzo meghalt, az ország legjobb dobosa egyet még párbajozott Balogh "Szivacs" Jenõvel az Ifiparkban. Utána csúzlival kilõtte az ORI-székház egyik ablakát, átment a Muskátliba, kért két konyakot, és megcsókolta Beamter Bubi kezét. Végül egy intézetis csajjal, két üveg cseresznyével és a Zep-kettõvel felszerelkezve kivitette magát taxival a Hazai Fésûsfonóba, és bezárkózott az ifjúsági klubba, ahol a banda próbált.

A csajt megbaszta, seggbe baszta, leszopatta, feltétlenül ebben a sorrendben, majd adott neki ötszáz forintot, ami nagy pénz volt akkoriban, és elküldte a francba. Néhány órán át még szólt a rock, leginkább a Moby Dick (Led Zeppelin II, 1969), a rendészek hamar megelégelték. Az ország legjobb dobosa többszöri felszólításra sem "halkította le a rádiót", ezért rátörték az ajtót, de miután döbbenten tapasztalták, hogy a hangoskodó csupán egy Budapesti Honvéd feliratú atlétatrikót visel - alul semmit -, óhatatlanul megtorpantak. Ezt a pillanatot használta ki az ország legjobb dobosa. Támadásba lendült. Az elsõ rendésznek a szemét nyomta ki dobverõjével, a másodikhoz hozzávágta a tûzoltó készüléket, a harmadikkal megetetett egy "Szpartakiád" márkájú szovjet medicinlabdát, az éjjeli-õrt pedig megdobta az öntöttvas vécélehúzóval, amikor futni kez-dett a telefonhoz, hogy kihívja az uerhát. Az ország legjobb dobosát akkor látták utoljára. Azóta csak híre van, csupa állítólag.

Állítólag a Bakonyban, egy fa törzsében él, tövist és bogyót eszik, külsõre éppolyan, mint a remete a Rider-tarotban. Csak teliholdkor merészkedik elõ az odújából, lámpását a magasba emeli, és azt mormolja: "Bonzo." Odabent, a kis asztalkán John Bonham bekeretezett képe megmozdul, a gondosan kikészített kenyér és bor elfogy, majd beszámol egy hang, egy-kéét-egy-két-há-négy. Az ég dörögni, a Mária-szobor könnyezni kezd, összesereglenek az állatok, az igébõl ritmus kerekedik, ösztönös, mégis klaszszikus, primitív, de a legbonyolultabb. Persze a dal ugyanaz marad, az ország legjobb dobosának, ahogy Bonzónak is, teljesen kimaradt az elmúlt huszonöt év, az egyiknek csak a patak csobogása meg a róka sikolya, ahogy csontját töri a csapda, a másiknak talán harsonák, talán a pöttyös angyalok riadt neszezése a kályha körül: bármikor betoppanhat a fõnök, és számot kér.

Én a helyében biztosan nem a Moby Dicket választanám.

Az ország legjobb dobosa viszont engem választott, ne kérdezzétek, miért. Amikor becsuktam a szemem, és elzsibbadtam Swastika Girlstõl (Fripp & Eno: No Pussyfooting, 1973), megindult a film a homlokom belsõ vásznán.

De elõbb a szokásos õrület.

Kék színû cseppköveken másztam a magasba, de nem értem el a csúcsig, begyömöszöltem magam egy szûk hasadékba, majd' megfulladtam. Ott fiókává változtam, anyám csõrébõl téptem ki az ezüstös gilisztát, de szél kerekedett, és kizuhantam a fészekbõl egy sötét alagútba, aminek a végében aranygolyóbis lángolt. Szárnyam összevissza csapkodott, és mire meg-találtam a helyes mozdulatot, de-nevér lettem, gombszemû, apró vámpír. Kerültem a fényt, meghúzódtam az eresz alatt, pihegtem, de egy vakítóan kék szemû, szakállas férfi leemelt, és a zsákjába tett. Mintha kétszáz évvel korábban történt volna. Láttam a férfit, ahogy vállán a zsákkal belépett a kapun. Elõbb az istálló felé vette az irányt. Ott elõvett a zsákjából, óvatosan felrakott a gerendára, majd bement a házba, ahol már várt rá egy nõ. Szerelmeskedni kezdtek, mindent láttam belõlük. A férfi hátranézett, találkozott a tekintetünk, erre abbahagyta a mozgást. Lekecmergett az ágyról, kijött értem az istállóba, rongyba csomagolt, magával vitt a házba, az ágyhoz, és egy hirtelen mozdulattal beletett a nõbe. A látomás mindig itt ért véget, de most nem, most folytatódott. Én voltam a nõ, menekülõre fogtam, csak az erdõ mélyén estem össze, éppen a lámpás ember elõtt. És akkor az ország legjobb dobosa aprólékosan elmagyarázta, valóságosan hogyan találom meg, mikor indul a busz, hol szálljak le, melyik ösvényt válasszam. Csak annyit kért, legyek pontos, és vigyek sok zenét. Mielõtt eltûnt volna, még megkérdezte, a Gyula visszament a Mobilba?

A fa odvában kényelmesen elférünk ketten is. Két órája csak bámuljuk egymást, nem hiszi, amit Plantrõl és Page-rõl mondok, nem hiszi Lennont és Harrisont, azt meg végképp nem, hogy tíz éve járt itt a Stones, tavaly McCartney meg mindenki, aki él és mozog. Csak akkor mosolyodik el, amikor a Szõranya Szabadságot Svájcnak címû száma (demo, 1998) forog a diszkmenben. A jókedvért cserébe megosztja velem, hogyan kell Bonzót megidézni a jeles napokon.

- Mindenekelõtt gondosan össze kell gyûjteni minden emléket. Látod, itt van az összes lemez, egy dobverõ, egy poszter, egy üveg vodka, nem, két üveg. A idézetre két héten át készülök, lefekvés elõtt, egy halottas gyertya fénye mellett emlékezem rá, az asztalra helyezem a képét, néma csendben ülök elõtte egy órát. És így járok el tizenhárom napig. A tizennegyediken már kora reggeltõl úgy készülõdöm, mint valami ünnepre, fehér abroszt, két terítéket teszek az asztalra, török egy darab kenyeret a tányérjába, kis bort a poharába, gyertyát gyújtok, majd felizzítom a ciprusfából megrakott tüzet, tömjént szórok rá. Utána hétszer kiáltom a Bonzo nevet, imádkozáskor megpróbálok azonosulni vele, dobolni kezdek, mint állat, miközben gondolatban szólítgatom. Amikor már nem bírom tovább a tempót, ismét a nevét mondom, de most már halkan, és csak háromszor. Akkor megérkezik, és kezdõdhet a show!

- És ha nem érkezik meg?

- Akkor a rendészek jönnek.

Az ország legjobb dobosa egy tükröt tart elém, de nem látok benne semmit. Már éppen megijednék, de elfintorodik, és legyint egyet:

- Öregem, ha neked sem, akkor mégis kinek?

Hamisan cseng a hangja, és akkor már biztosan tudom, unatkozik, ezért hívat magához olyanokat, mint én. Akik elmondhatják mindenkinek, állítólag.

De két héttel késõbb egy kereskedelmi tévé "magazinmûsorában" õ maga bukkan fel. Körbemutat a tisztáson, arról panaszkodik, kevés a nyugdíj, nem vezetik be a gázt, a villanyt. Hogy fél a sötétben, hangokat hall. Mintha ütnének, mondja egyenest a kamerának, aztán sírni kezd.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.