Legát Tibor: Pop

Egotrip

1980-ban, amikor Bonzo meghalt, az ország legjobb dobosa egyet még párbajozott Balogh "Szivacs" Jenõvel az Ifiparkban. Utána csúzlival kilõtte az ORI-székház egyik ablakát, átment a Muskátliba, kért két konyakot, és megcsókolta Beamter Bubi kezét. Végül egy intézetis csajjal, két üveg cseresznyével és a Zep-kettõvel felszerelkezve kivitette magát taxival a Hazai Fésûsfonóba, és bezárkózott az ifjúsági klubba, ahol a banda próbált.

A csajt megbaszta, seggbe baszta, leszopatta, feltétlenül ebben a sorrendben, majd adott neki ötszáz forintot, ami nagy pénz volt akkoriban, és elküldte a francba. Néhány órán át még szólt a rock, leginkább a Moby Dick (Led Zeppelin II, 1969), a rendészek hamar megelégelték. Az ország legjobb dobosa többszöri felszólításra sem "halkította le a rádiót", ezért rátörték az ajtót, de miután döbbenten tapasztalták, hogy a hangoskodó csupán egy Budapesti Honvéd feliratú atlétatrikót visel - alul semmit -, óhatatlanul megtorpantak. Ezt a pillanatot használta ki az ország legjobb dobosa. Támadásba lendült. Az elsõ rendésznek a szemét nyomta ki dobverõjével, a másodikhoz hozzávágta a tûzoltó készüléket, a harmadikkal megetetett egy "Szpartakiád" márkájú szovjet medicinlabdát, az éjjeli-õrt pedig megdobta az öntöttvas vécélehúzóval, amikor futni kez-dett a telefonhoz, hogy kihívja az uerhát. Az ország legjobb dobosát akkor látták utoljára. Azóta csak híre van, csupa állítólag.

Állítólag a Bakonyban, egy fa törzsében él, tövist és bogyót eszik, külsõre éppolyan, mint a remete a Rider-tarotban. Csak teliholdkor merészkedik elõ az odújából, lámpását a magasba emeli, és azt mormolja: "Bonzo." Odabent, a kis asztalkán John Bonham bekeretezett képe megmozdul, a gondosan kikészített kenyér és bor elfogy, majd beszámol egy hang, egy-kéét-egy-két-há-négy. Az ég dörögni, a Mária-szobor könnyezni kezd, összesereglenek az állatok, az igébõl ritmus kerekedik, ösztönös, mégis klaszszikus, primitív, de a legbonyolultabb. Persze a dal ugyanaz marad, az ország legjobb dobosának, ahogy Bonzónak is, teljesen kimaradt az elmúlt huszonöt év, az egyiknek csak a patak csobogása meg a róka sikolya, ahogy csontját töri a csapda, a másiknak talán harsonák, talán a pöttyös angyalok riadt neszezése a kályha körül: bármikor betoppanhat a fõnök, és számot kér.

Én a helyében biztosan nem a Moby Dicket választanám.

Az ország legjobb dobosa viszont engem választott, ne kérdezzétek, miért. Amikor becsuktam a szemem, és elzsibbadtam Swastika Girlstõl (Fripp & Eno: No Pussyfooting, 1973), megindult a film a homlokom belsõ vásznán.

De elõbb a szokásos õrület.

Kék színû cseppköveken másztam a magasba, de nem értem el a csúcsig, begyömöszöltem magam egy szûk hasadékba, majd' megfulladtam. Ott fiókává változtam, anyám csõrébõl téptem ki az ezüstös gilisztát, de szél kerekedett, és kizuhantam a fészekbõl egy sötét alagútba, aminek a végében aranygolyóbis lángolt. Szárnyam összevissza csapkodott, és mire meg-találtam a helyes mozdulatot, de-nevér lettem, gombszemû, apró vámpír. Kerültem a fényt, meghúzódtam az eresz alatt, pihegtem, de egy vakítóan kék szemû, szakállas férfi leemelt, és a zsákjába tett. Mintha kétszáz évvel korábban történt volna. Láttam a férfit, ahogy vállán a zsákkal belépett a kapun. Elõbb az istálló felé vette az irányt. Ott elõvett a zsákjából, óvatosan felrakott a gerendára, majd bement a házba, ahol már várt rá egy nõ. Szerelmeskedni kezdtek, mindent láttam belõlük. A férfi hátranézett, találkozott a tekintetünk, erre abbahagyta a mozgást. Lekecmergett az ágyról, kijött értem az istállóba, rongyba csomagolt, magával vitt a házba, az ágyhoz, és egy hirtelen mozdulattal beletett a nõbe. A látomás mindig itt ért véget, de most nem, most folytatódott. Én voltam a nõ, menekülõre fogtam, csak az erdõ mélyén estem össze, éppen a lámpás ember elõtt. És akkor az ország legjobb dobosa aprólékosan elmagyarázta, valóságosan hogyan találom meg, mikor indul a busz, hol szálljak le, melyik ösvényt válasszam. Csak annyit kért, legyek pontos, és vigyek sok zenét. Mielõtt eltûnt volna, még megkérdezte, a Gyula visszament a Mobilba?

A fa odvában kényelmesen elférünk ketten is. Két órája csak bámuljuk egymást, nem hiszi, amit Plantrõl és Page-rõl mondok, nem hiszi Lennont és Harrisont, azt meg végképp nem, hogy tíz éve járt itt a Stones, tavaly McCartney meg mindenki, aki él és mozog. Csak akkor mosolyodik el, amikor a Szõranya Szabadságot Svájcnak címû száma (demo, 1998) forog a diszkmenben. A jókedvért cserébe megosztja velem, hogyan kell Bonzót megidézni a jeles napokon.

- Mindenekelõtt gondosan össze kell gyûjteni minden emléket. Látod, itt van az összes lemez, egy dobverõ, egy poszter, egy üveg vodka, nem, két üveg. A idézetre két héten át készülök, lefekvés elõtt, egy halottas gyertya fénye mellett emlékezem rá, az asztalra helyezem a képét, néma csendben ülök elõtte egy órát. És így járok el tizenhárom napig. A tizennegyediken már kora reggeltõl úgy készülõdöm, mint valami ünnepre, fehér abroszt, két terítéket teszek az asztalra, török egy darab kenyeret a tányérjába, kis bort a poharába, gyertyát gyújtok, majd felizzítom a ciprusfából megrakott tüzet, tömjént szórok rá. Utána hétszer kiáltom a Bonzo nevet, imádkozáskor megpróbálok azonosulni vele, dobolni kezdek, mint állat, miközben gondolatban szólítgatom. Amikor már nem bírom tovább a tempót, ismét a nevét mondom, de most már halkan, és csak háromszor. Akkor megérkezik, és kezdõdhet a show!

- És ha nem érkezik meg?

- Akkor a rendészek jönnek.

Az ország legjobb dobosa egy tükröt tart elém, de nem látok benne semmit. Már éppen megijednék, de elfintorodik, és legyint egyet:

- Öregem, ha neked sem, akkor mégis kinek?

Hamisan cseng a hangja, és akkor már biztosan tudom, unatkozik, ezért hívat magához olyanokat, mint én. Akik elmondhatják mindenkinek, állítólag.

De két héttel késõbb egy kereskedelmi tévé "magazinmûsorában" õ maga bukkan fel. Körbemutat a tisztáson, arról panaszkodik, kevés a nyugdíj, nem vezetik be a gázt, a villanyt. Hogy fél a sötétben, hangokat hall. Mintha ütnének, mondja egyenest a kamerának, aztán sírni kezd.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.