Legát Tibor: Pop

Egotrip

1980-ban, amikor Bonzo meghalt, az ország legjobb dobosa egyet még párbajozott Balogh "Szivacs" Jenõvel az Ifiparkban. Utána csúzlival kilõtte az ORI-székház egyik ablakát, átment a Muskátliba, kért két konyakot, és megcsókolta Beamter Bubi kezét. Végül egy intézetis csajjal, két üveg cseresznyével és a Zep-kettõvel felszerelkezve kivitette magát taxival a Hazai Fésûsfonóba, és bezárkózott az ifjúsági klubba, ahol a banda próbált.

A csajt megbaszta, seggbe baszta, leszopatta, feltétlenül ebben a sorrendben, majd adott neki ötszáz forintot, ami nagy pénz volt akkoriban, és elküldte a francba. Néhány órán át még szólt a rock, leginkább a Moby Dick (Led Zeppelin II, 1969), a rendészek hamar megelégelték. Az ország legjobb dobosa többszöri felszólításra sem "halkította le a rádiót", ezért rátörték az ajtót, de miután döbbenten tapasztalták, hogy a hangoskodó csupán egy Budapesti Honvéd feliratú atlétatrikót visel - alul semmit -, óhatatlanul megtorpantak. Ezt a pillanatot használta ki az ország legjobb dobosa. Támadásba lendült. Az elsõ rendésznek a szemét nyomta ki dobverõjével, a másodikhoz hozzávágta a tûzoltó készüléket, a harmadikkal megetetett egy "Szpartakiád" márkájú szovjet medicinlabdát, az éjjeli-õrt pedig megdobta az öntöttvas vécélehúzóval, amikor futni kez-dett a telefonhoz, hogy kihívja az uerhát. Az ország legjobb dobosát akkor látták utoljára. Azóta csak híre van, csupa állítólag.

Állítólag a Bakonyban, egy fa törzsében él, tövist és bogyót eszik, külsõre éppolyan, mint a remete a Rider-tarotban. Csak teliholdkor merészkedik elõ az odújából, lámpását a magasba emeli, és azt mormolja: "Bonzo." Odabent, a kis asztalkán John Bonham bekeretezett képe megmozdul, a gondosan kikészített kenyér és bor elfogy, majd beszámol egy hang, egy-kéét-egy-két-há-négy. Az ég dörögni, a Mária-szobor könnyezni kezd, összesereglenek az állatok, az igébõl ritmus kerekedik, ösztönös, mégis klaszszikus, primitív, de a legbonyolultabb. Persze a dal ugyanaz marad, az ország legjobb dobosának, ahogy Bonzónak is, teljesen kimaradt az elmúlt huszonöt év, az egyiknek csak a patak csobogása meg a róka sikolya, ahogy csontját töri a csapda, a másiknak talán harsonák, talán a pöttyös angyalok riadt neszezése a kályha körül: bármikor betoppanhat a fõnök, és számot kér.

Én a helyében biztosan nem a Moby Dicket választanám.

Az ország legjobb dobosa viszont engem választott, ne kérdezzétek, miért. Amikor becsuktam a szemem, és elzsibbadtam Swastika Girlstõl (Fripp & Eno: No Pussyfooting, 1973), megindult a film a homlokom belsõ vásznán.

De elõbb a szokásos õrület.

Kék színû cseppköveken másztam a magasba, de nem értem el a csúcsig, begyömöszöltem magam egy szûk hasadékba, majd' megfulladtam. Ott fiókává változtam, anyám csõrébõl téptem ki az ezüstös gilisztát, de szél kerekedett, és kizuhantam a fészekbõl egy sötét alagútba, aminek a végében aranygolyóbis lángolt. Szárnyam összevissza csapkodott, és mire meg-találtam a helyes mozdulatot, de-nevér lettem, gombszemû, apró vámpír. Kerültem a fényt, meghúzódtam az eresz alatt, pihegtem, de egy vakítóan kék szemû, szakállas férfi leemelt, és a zsákjába tett. Mintha kétszáz évvel korábban történt volna. Láttam a férfit, ahogy vállán a zsákkal belépett a kapun. Elõbb az istálló felé vette az irányt. Ott elõvett a zsákjából, óvatosan felrakott a gerendára, majd bement a házba, ahol már várt rá egy nõ. Szerelmeskedni kezdtek, mindent láttam belõlük. A férfi hátranézett, találkozott a tekintetünk, erre abbahagyta a mozgást. Lekecmergett az ágyról, kijött értem az istállóba, rongyba csomagolt, magával vitt a házba, az ágyhoz, és egy hirtelen mozdulattal beletett a nõbe. A látomás mindig itt ért véget, de most nem, most folytatódott. Én voltam a nõ, menekülõre fogtam, csak az erdõ mélyén estem össze, éppen a lámpás ember elõtt. És akkor az ország legjobb dobosa aprólékosan elmagyarázta, valóságosan hogyan találom meg, mikor indul a busz, hol szálljak le, melyik ösvényt válasszam. Csak annyit kért, legyek pontos, és vigyek sok zenét. Mielõtt eltûnt volna, még megkérdezte, a Gyula visszament a Mobilba?

A fa odvában kényelmesen elférünk ketten is. Két órája csak bámuljuk egymást, nem hiszi, amit Plantrõl és Page-rõl mondok, nem hiszi Lennont és Harrisont, azt meg végképp nem, hogy tíz éve járt itt a Stones, tavaly McCartney meg mindenki, aki él és mozog. Csak akkor mosolyodik el, amikor a Szõranya Szabadságot Svájcnak címû száma (demo, 1998) forog a diszkmenben. A jókedvért cserébe megosztja velem, hogyan kell Bonzót megidézni a jeles napokon.

- Mindenekelõtt gondosan össze kell gyûjteni minden emléket. Látod, itt van az összes lemez, egy dobverõ, egy poszter, egy üveg vodka, nem, két üveg. A idézetre két héten át készülök, lefekvés elõtt, egy halottas gyertya fénye mellett emlékezem rá, az asztalra helyezem a képét, néma csendben ülök elõtte egy órát. És így járok el tizenhárom napig. A tizennegyediken már kora reggeltõl úgy készülõdöm, mint valami ünnepre, fehér abroszt, két terítéket teszek az asztalra, török egy darab kenyeret a tányérjába, kis bort a poharába, gyertyát gyújtok, majd felizzítom a ciprusfából megrakott tüzet, tömjént szórok rá. Utána hétszer kiáltom a Bonzo nevet, imádkozáskor megpróbálok azonosulni vele, dobolni kezdek, mint állat, miközben gondolatban szólítgatom. Amikor már nem bírom tovább a tempót, ismét a nevét mondom, de most már halkan, és csak háromszor. Akkor megérkezik, és kezdõdhet a show!

- És ha nem érkezik meg?

- Akkor a rendészek jönnek.

Az ország legjobb dobosa egy tükröt tart elém, de nem látok benne semmit. Már éppen megijednék, de elfintorodik, és legyint egyet:

- Öregem, ha neked sem, akkor mégis kinek?

Hamisan cseng a hangja, és akkor már biztosan tudom, unatkozik, ezért hívat magához olyanokat, mint én. Akik elmondhatják mindenkinek, állítólag.

De két héttel késõbb egy kereskedelmi tévé "magazinmûsorában" õ maga bukkan fel. Körbemutat a tisztáson, arról panaszkodik, kevés a nyugdíj, nem vezetik be a gázt, a villanyt. Hogy fél a sötétben, hangokat hall. Mintha ütnének, mondja egyenest a kamerának, aztán sírni kezd.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.