Legát Tibor: Pop

  • 2002. augusztus 15.

Egotrip

Megfeledkezem magamról, ahogyan ő is, süllyednénk egymás szégyenében, örökre elbújnánk a másikban, kapaszkodunk, mintha gyengék, védtelenek volnánk. Amikor véget ér, olyan sötét borul ránk, mintha könyvből olvasnánk. Mindig ilyennek képzeltem egy tökéletes vasárnap délutánt: szeles, szürke, lehúzott redőnyű téli álomnak, "egy esős"-nek, de arra még álmomban sem gondoltam, hogy éppen most hagynak cserben azok az adottságaim, amikre eddig a legbüszkébb voltam. Az önzés, az elegancia és a fegyelem. Elárulhatom: először az életben.
Megfeledkezem magamról, ahogyan ő is, süllyednénk egymás szégyenében, örökre elbújnánk a másikban, kapaszkodunk, mintha gyengék, védtelenek volnánk. Amikor véget ér, olyan sötét borul ránk, mintha könyvből olvasnánk. Mindig ilyennek képzeltem egy tökéletes vasárnap délutánt: szeles, szürke, lehúzott redőnyű téli álomnak, "egy esős"-nek, de arra még álmomban sem gondoltam, hogy éppen most hagynak cserben azok az adottságaim, amikre eddig a legbüszkébb voltam. Az önzés, az elegancia és a fegyelem. Elárulhatom: először az életben.

Soha nem éreztem ehhez foghatót, de ne higgyétek, hogy fizika lenne! Az csupán csatak, rutin és kényszer. Hétköznap. Megpróbálom nevén nevezni, ami történt, lehetetlen, de mégis. Persze elsőre a baszás ugrik be, de baszni csak kurvát lehet, esetleg anyát - mások szerint. A másik, a bevett, a puha, az erzsi viszont visszataszító: szeretkezés szavunk mindennek az alja, giccs, képmutatás, egyszerre hippi és kispolgár, már ha van különbség a kettő között. Cuppog. A szó hallatán szerencsétlen nőket látok harminc és negyven között, olyan férfiakat, akikre soha nem néztek kihívóan, akusztikus gitárt. Ahogyan buta képeslapok buta és aljas szerkesztői elképzelik. Gyertyafény, kandalló, vörösbor, lágyan szól a Mantovani zenekar, és még akkor sincs botrány, ha Gergely Róbert zümmögi, hogy "a szerelem dalával elindult Emmanuelle". A szeretkezés kábeltévé, szeretkezni táncdalénekesnők szoktak. Utána rá kell gyújtani. Naná.

Akkor inkább legyen a halál, annak dacára. Egyszer úgyis ki kell másznom ebből a sötétből, és mivel nincs annál szánalmasabb dolog, mint szedelőzködni, minden egybecseng. Bárcsak a nyelvem ölthetném magamra, nem az alsónadrágot, a zoknit. Bárcsak soha ne venném észre, hogy én sem vagyok különb. De nem tudom becsapni magam, sőt egy vállrándítással elintézem, hogy a vesztemre török: nemsokára fölteszek egy lemezt (Peter Hammill - Skin, 1986), cigit hozok, vörösbort. A Four Pales című dal majd körbejárja a szobát. Pontosan úgy, ahogy máskor - baszás után.

Elszégyellem magam, és ha már szégyen, akkor jöhet is a halál. Az igazi, az elképzelt. Annyira unalmas, annyira pitiáner, de azért sorra veszem. A gyógyszer fáj, a kötél, az ugrás időbe telik. Vonat alá? Közhely, mégis ez a legbiztatóbb. Legfeljebb hason fekve, kanyarban. Akkor nem látok semmit, és engem sem látnak. És a pisztoly? Veszek egy pisztolyt. Nagyon sok pénzt ígérek érte, még annál is többet. Azt mondom az árusnak, nem tudom, hogy működik, menjünk, próbáljuk ki kutyán. A pénz nálam lesz. Amikor elindulunk, mutatom a pénzt. Elhagyatott helyre megyünk az ő kocsijával.

A tökéletes öngyilkosságot azonban *** már elkövette. Menedzser volt, popsztár, dörzsölt és visszataszító. Szerette, ha ütik, ez volt a gyengéje. Elmúlt ötven, talán hatvan is, szoláriumban lakott, keresztet hordott a fülében, színes bőrnadrágjain röhögött a fél város. Megmondták neki, hamarosan elönti szívét a zsír, meg vannak számlálva a napjai. Lement egy faluba, ahol semmi másra nem lehettek büszkék, csak a hagyományokra. Fűt-fát ígért a polgármesternek, a papnak, a szülőknek. Azt mondta: ilyet még nem láttak. Cigánybandát hozatott, kivette az összes kisfiút az iskolából, próbálni kezdtek. A Rocky Horror Show-t - magyarnóta-változatban. Egy hónap múlva, a faluházban rendezett előadáson mindenki ott volt, aki számít. A srácok rámás csizmában, főkötőben, kirúzsozva pakolták magukat. A városi tévé egyenesben közvetítette.

Azt is, ahogy ***-ot a felbőszült tömeg agyonverte, miközben az elégedetten mosolygott.

Maradnék még egy kicsit.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.