Tandori Dezső: Kilógó lólábjegyzetek

  • 2002. augusztus 15.

Egotrip

(Mert hiába, hogy Tobin Guldovicsnál is belefülledt a dolog az elbeszélésnek az ő nehézségeibe, Tobin Guldoviccsal azért csak összetalálkoztál egy nap - egy tavaszi nap! két hónappal a dél-afrikai versenyek nagy napja után méghozzá egy ragacsos pultú kocsmában! az élet nehézségei, nem? -, s miután kellően elkorholtátok, a francba küldtétek Pahtyon Porfirjovicsot, Buzsak Lajtovicsot és lekurváztátok Daszja Profanovát, visszatértetek a Nagy Témához.

3. Vissza a Tiszta Rendőrhöz!

Vissza, galambocskám, Tobin Guldovics!

(Mert hiába, hogy Tobin Guldovicsnál is belefülledt a dolog az elbeszélésnek az ő nehézségeibe, Tobin Guldoviccsal azért csak összetalálkoztál egy nap - egy tavaszi nap! két hónappal a dél-afrikai versenyek nagy napja után méghozzá egy ragacsos pultú kocsmában! az élet nehézségei, nem? -, s miután kellően elkorholtátok, a francba küldtétek Pahtyon Porfirjovicsot, Buzsak Lajtovicsot és lekurváztátok Daszja Profanovát, visszatértetek a Nagy Témához.

Leküzdeni az elbeszélés nehézségeit.

Feltételezem, Olvasóm, hogy ismered az előző két rész tartalmát, de ha nem, hát nagy vonalakban: az elbeszélő meglátott egy rendőrt, majd e föladatát tisztán teljesítő "tiszt" élménye után (autóst büntetett) egy dél-afrikai versenyen elbaszta a Tiszta Rendőr (esetleg, galambocskám, Tobin Guldovics! esetleg Tiszta Tiszt!) szép nyereménnyel kecsegtető megjátszását, majd a grinzingi borozókat rendre zárva találván visszatért az irodanegyedbe, és ott ismét Dél-Afrika tanulmányozásába kezdett.

Innen folytatom. Csatlakozik hozzá Vihon Rábolity, inkább délvidéki szláv. Hogyne, mondja, szerbek is lovagolnak Dél-Afrikában, például a nagy Jugerkovity és Cran, a híres Cran.

Na tessék! Könnyebb lett így bármi, nehezebb lett?

A felelősség mintha megoszlana, de most rettegnem kell, bár rég nem vagyok sem féltékeny, sem hipochonder természetű, rettegnem, hogy Vihon Rábolity veszi át a szót. Szerencsére Pruszi úr, a főnök is megjelenik, elvonja - egy dupla konyakkal - Vihonunkat. Folytathatom.

Tehát miután a Tiszta Rendőrt, bár végignézni nem mertem e futamot, zsokéja, akit ily különös névvel neveznek, hogy tudniillik F´Day´Herb... és rettegve nézek Tobin Guldovics szemébe, nem látok-e gúnyvillanást, nem kérdi-e (bár nagy illetlenség volna!), ez a faszi az, aki olyan kántálósan énekel valami duettet a világ mulandóságáról? Nem ez az! De már ismét reménytelennek érzem az elbeszélés sorsát.

Gyorsítani próbálok menetén. Az a futam, mondom Tobin Guldovicsnak (Olvasóm, tudom, nyugodtabb vagy, mert itt egyetlen budai délutánom egyetlen órájának egyetlen szereplő drámáját kezdem el - a befejezésig, megnyugtatlak, nem jutunk, az három kötet lenne, pláne hogy még mindez hová vezethet az idén, jövőre... mert melyik történet véges?!), az a futam nekem blikkre súgott valamit. Még a bukmékerek se sejtik! Ezt súgta a futam, mondom, ahol is 16-an indultak, az első öt ló ötszörös eséllyel állt, aztán jöttek a 6-os és 7-es esélyűek, ennyiszeres pénzt dobnak, meg satöbbi. De, így én, mesélem, tudtam, vagy hát mit tudom én, mit tudhat így az ember... tudtam, tizenvalahányszoros nyereményű ló fog nyerni.

Közben kinézek a plakátoszlopra, ahol a heti lottó 895 millió és 674 millió várható forintját hirdetik. Egy ilyen futamon, mint az én dél-afrikaim, de más futamokon is, mit tudom én, pár ezer, ha nagyon megnyesed, pár tízezer forintot lehet nyerni. Tudom, titkon mindenki mosolyog rajtam ezért.

Bár titkon irigyelnek is!

(Csak azt tudnám, miért!)

Galambocskám, Vihon Rábolity, mondom, mert Tobin Guldovicsnak ki kellett mennie a klotyóra, ez úgy volt, a Tiszta Rendőrrel, hogy...

A lényeget meséld, tovább, tovább, így ő.

Szegény elbeszélésem!

Tobin Guldovics arra érkezik viszsza, hogy már tudom: az én kiszúrt lovamat, Bramus Mojavent (14/1) ugyanaz a F´Day´Herb (ó, keverem már: D´Fay´ Herb? úgyse értik, úgyse figyelnek oda, valami nők jönnek, azokat nézik! vesszenek! így én)...

Szóval, hogy M. Khan is kettőt nyert ma, nem létezik, hogy a Tiszta Rendőr zsokéja is kettőt nyerjen. Így én.

Hát megteszem Ukran Ugront (16/1), őt egy Fakeno nevű japán viszi. Így én. Legyen Fakenóval Ukran Ugron. (Ahogy Mándy Iván is mondaná. Igyekszem másképp hangsúlyozni.)

Az elbeszélés nehéz...

És mi a nehézség történik, vág közbe Vihon Rábolity, csak megnyeri a Bramus Mojaven, mi?

Hogy találtad ki? Így én.

Engem kérdeztél volna, én ott helyben megmondom neked.

Így ő. Mit isztok?

S Vihon Rábolity már küldi is az italért Tobin Guldovics galambocskánkat, s míg ő megy, azt mondja Vihon Rábolity: "Mióta így hízik, szarabb elbeszélő is lett!"

Akaratlanul megtapogatom övemet, jó, egyelőre nem fenyeget szétpattanással. De hogy jó elbeszélők hogyan legyünk...?

"És amikor a St. Ciryl" - így írják? vagy "Cyril"? ez lesz az, Cyril, St. Cyril, én is így meséltem, talán, ü-vel ejtve az ipszilont - "patikából kijöttem, semmit nem éreztem, galambocskám, Mulden Aljanovics. Semmit!"

Néz rám. Neki meséltem ezt? Vagy az elejit se?

"Tudod, a Tiszta Rendőr napján", mondom.

"", mesélte a Tobin Guldovics!" Így ő.

Nézzünk oda, Tobin Guldovics galambocskámnak mégse hiába mesélgetek itt. Bátrabban folytatom:

"Azt nem akarom, hogy holmi könnyes-mosolyos történet legyen itt a végén, mert ez egy tiszta röhej. A kutyákon, na, relatíve, egy halom pénzt nyerhettem volna, már ha engedik, hogy ekkora öszszegeket tegyek fel..."

És így tovább. Az elbeszélésnek az is nagy nehézsége, hogy mégse akar mindent elmesélni az ember. Valahogy nincs hozzá gusztusa. Hogyan mesélném el, hogy valaki, kedves ismerősöm, azt mondta: "Kutyára aztán ne játsszon..." Merthogy elmondtam neki, a múltkor, még Gróciában, a múltkor (1994-ben), egy Ifjú Aramis nevű kutyán nyertem, de rögtön, a megérkezésemkor. És már estére elvesztettem a pénzt, naná. Ez is nehézség a játékban, mesélem Galosz Galankovicsnak. (Akit jól elszidtunk mindennek, érdemei elismerése mellett, persze, Mulden Aljanoviccsal. "A Tobin Guldovics mindig megvédi a Galosz Galankovicsot...", így ő, Mulden Aljanovics. Na, ekképpen meséljem el, mi lett aztán, hogy a kutyákat nem fogadtam meg, de még tele voltam energiával, mentem, hogy levezessem, már elindultak az angol versenyek, és volt egy Krutty nevű ló, megfogadtam, vesztettem vele, de hát kedves ismerősöm gúnyneve "Kutykurutty", őt távol kell tartani a játéktól... Jaj!) Tele vagyok elbeszélő energiával, de kinek, minek?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.