Legát Tibor: Pop (Még a hatvanas évek elején)

  • 2004. március 25.

Egotrip

Az ifjú ***, mielőtt útra kelt, biciklijére egy Orionton táskarádiót drótozott. Felhők futottak az égen, hajladoztak a karcsú fák. A szemétdombon patkányok játszadoztak ugyanolyan önfeledten, mint a színes lepkék az orgonabokrokon. Május volt, semmi nem számított. *** sem vacakolt az állomáskeresővel, megnyomta a neki legjobban kézre eső, csontszínű gombot, kihúzta az antennát, aztán beletaposott a pedálba. Valami idegen nyelvű fuldokló boldogította a kedves hallgatókat. Néha ugyan eltűnt a lelkes hang a hullámverésben, különben is, *** legfeljebb ugatásnak hallotta, mégis mindent értett: tudta, ez az elhalkuló-felerősödő halandzsa a szívéhez szól, sőt azt is tudta, hogy amikor a babiloni intró végleg elszáll, és felcsendül a dal, az Apache a Shadowstól, minden máshogy lesz, úgy, mint korábban soha. Összes erejét a pedálba gyűrte, ömlött róla a víz, kalapált a gigája, mégis egyre szabadabban lélegzett: csak a bicikli első kereke vetett megnyúlt árnyékot az útra, olyan volt, mint egy felhúrozott tojás. Vagy mint egy szakadatlanul megszülető és újra elfogyó tüskés kígyó, aminek a tekergését ki kell kerülni, és a farkát a fejére kell tenni - az örök kiegyenlítődés érdekében.

Az ifjú ***, mielőtt útra kelt, biciklijére egy Orionton táskarádiót drótozott. Felhők futottak az égen, hajladoztak a karcsú fák. A szemétdombon patkányok játszadoztak ugyanolyan önfeledten, mint a színes lepkék az orgonabokrokon. Május volt, semmi nem számított. *** sem vacakolt az állomáskeresővel, megnyomta a neki legjobban kézre eső, csontszínű gombot, kihúzta az antennát, aztán beletaposott a pedálba. Valami idegen nyelvű fuldokló boldogította a kedves hallgatókat. Néha ugyan eltűnt a lelkes hang a hullámverésben, különben is, *** legfeljebb ugatásnak hallotta, mégis mindent értett: tudta, ez az elhalkuló-felerősödő halandzsa a szívéhez szól, sőt azt is tudta, hogy amikor a babiloni intró végleg elszáll, és felcsendül a dal, az Apache a Shadowstól, minden máshogy lesz, úgy, mint korábban soha. Összes erejét a pedálba gyűrte, ömlött róla a víz, kalapált a gigája, mégis egyre szabadabban lélegzett: csak a bicikli első kereke vetett megnyúlt árnyékot az útra, olyan volt, mint egy felhúrozott tojás. Vagy mint egy szakadatlanul megszülető és újra elfogyó tüskés kígyó, aminek a tekergését ki kell kerülni, és a farkát a fejére kell tenni - az örök kiegyenlítődés érdekében.

Azt hiszem, akkor született a magyar rock.

De az Apache nem hosszú szám, két perc, legfeljebb kettő-harminc. Az adást zavarták, a membrán sistergése váratlanul érte ***-t. Hank Marvin már éppen halkult, a bicikli a folyóparton söpört félre az útról egy munkásszállító buszt, amikor a fekete csörömpölés a fiú fülébe állt. Csak évek múlva, 1965 végén hallott a világ ehhez fogható zajt, amikor Pete Townshend belecsapta gitárját a hangfalba a My Generation végén. Meg is mámorosodott tőle, de ***-nak évekkel korábban még az Apache is sok volt, nemhogy ez - megrántotta a biciklit, belefordult az árokba, és nekicsapódott a terméskő oldalfalnak. A rádió darabokra tört, a kerekek végtelenné váltak - dupla nyolcas -, a kormány pedig egyenest beleszaladt *** homlokába.

- Hát én ilyet még az életbe' nem láttam, mert ilyen nincs is, csak filmen, ott se, könyvben. Fekszik a paraszt az árokban, mint egy marslakó, a fejéből kilóg a valami, látom, a kormány a biciklicsengővel. Sőt a csengő a lényeg! Mert ha az nincs, átfúrja az agyát a vascső. De a csengő miatt nem fúrta át, sőt a krapsó el se ájult, magánál volt, és csak nézett bután maga elé. Persze hogy elkezdtünk röhögni, de ő is - mesélte még sok-sok évvel később is a mentős, ha mászni készült a szeretőjére, ha asztaltársaságba tévedt, ölébe vette az unokáját, mindig.

***-hoz nem mertek hozzányúlni az orvosok, féltek, ha megmozdítják, véget ér. Inkább hagyták, hogy a kormány betokosodjon, ráhúztak két méter ragtapaszt, és a lelkére kötötték, ha csípne, viszketne, kenegesse gépzsírral - féléventekontroll, aztán már évente sem. Amikor kiengedték a kórházból, egy ideig csodájára járt a környék, de hamar megszokták: a kocsmában a sok disznó mellett az unikornis csak még egy állat. Ha inni kért, csengetett, ha rövidet, rövidet, ha sört, két hosszút, de ha elfogyott a rokkantnyugdíj, nem hagyta abba, amíg ki nem dobták. Ilyenkor azt kiabálta, adjatok egy gitárt. Nem félt biciklire ülni, néha mutatvánnyal is szolgált, egyik kezével a fejéből kiálló kormányt fogta marokra, úgy vezetett. Sokszor csak reggel halászták ki az árokból.

Harminc évvel később már majdnem mindenki tudta, a szabadság nem mérhető gitárakkordokkal. A turnéról hazafelé tartott a banda, dehogy dübörgött, még a régi nők is elmaradtak. Igaz, az aranymetál Ford Transit százhússzal száguldott volna a hullámzó aszfalton, de a sofőr állandóan a fékbe taposott az úton heverő biciklisták miatt - szombat éjszaka volt, újhold, sötét, mint egy fasírtban. Egy-egy ilyen fékezésnél egymásnak koccantak a nagy, kopasz fejek, a kappanháj hömpölygésére susogni kezdtek a bőrdzsekik, csörömpölni a sörösüvegek. Még a lábszag is erősebbnek tűnt. Az utasok egyre idegesebbek lettek, egyikük azt mondta, elindult bennem az agy, erre a másik, ha nem hagyod abba, megbaszlak, mint áram - de inkább unalom szülte szavak voltak ezek, mint komolykodás. Maguk közt voltak, mint mindig.

Az elterülő *** kapóra jött. A sofőr éppen álmodozóra fogta, azt képzelte, amit már annyiszor az elmúlt húsz évben, ő a fiatal Ritchie Blackmore, bíbordzsekiben feszül Budokan színpadára, a fején cilinder, és a Woman From Tokyo gitárszólójával őrületbe kergeti a japán lányokat. Éppen a "legjobb rész"-nél járt, lángok csaptak ki a meggypiros Fender Strato pickupjából, aranylón izzottak a húrok, közeledett a beteljesülés, amikor a kocsi reflektorfénye bárgyú mosolyba, biciklicsengőbe, koszos ragtapaszba szaladt. Padlófék. Az egész csapat a dobszerkóval, a Marshall-ládákkal, a sörösrekeszekkel együtt a szélvédőben találta magát.

Káromkodva szálltak ki a furgonból. Gyorsan pisálni mentek, ha már így alakult. Ilyenkor születnek a legjobb ötletek.

- Vigyük el a csávót Pestre! Befér, nem? - morogta a basszgitáros, miközben az utolsókat rázta. Csillag gyúlt az égen, feleslegessé vált minden további szó: a roadok a szokásos koreográfiával, pillanatok alatt fölnyalábolták ***-t, és biciklivel együtt bevágták hátulra. Nem találtak rajta semmi különöset, rutinos trógerek voltak, profik.

Aggastyán beszélt a rádióban, rajnákozott, bergendizett, szkampolózott, zsibbadtak a könyökök, de amikor a végén megjegyezte, hogy olyat ő sem azelőtt, sem utána, mint hatvankettőben a Shadows, megmoccant az utas. "Adjatok egy gitárt", hörögte, csengetett egy kicsit, aztán mély álomba zuhant.

Aludt még, amikor a roadok a Margit hídon, a szigeti bejárónál kipakolták, és röhögve lefektették a sorompó elé.

- Azért megnézném, amikor felébred az állat - morogta a basszgitáros ásítva, mégis valami meleg érzéssel a szívében. Most pár hónapig megint lesz mit mesélni a haveroknak.

- Az nem egy biciklikormány, ami kilóg a fejéből? - kérdezte a sofőr, de a többiek lehurrogták, hülye vagy, csak egy árnyék.

- Egy shadow, bazmeg!

Már sütött a nap, amikor *** magához tért. Nem döbbent meg, nem esett pánikba, valójában semmit sem érzett, legfeljebb a zaj, a villamos csörömpölése zavarta. Föltápászkodott a földről, és megállt a korlátnál. Mindenki őt bámulta, ő meg a Dunát, mi lehet a vízben olyan érdekes. Egy uszály bújt ki a híd alól, *** szarvának árnyéka betakarta a rakományt. A matrózok azóta csak arról beszélnek az ilyen-olyan kikötőkben, hogy napfogyatkozás volt Pesten. Csak egy pillanat, a csodálatosabbak közé való.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."