Legát Tibor: Pop (Még a hatvanas évek elején)

  • 2004. március 25.

Egotrip

Az ifjú ***, mielőtt útra kelt, biciklijére egy Orionton táskarádiót drótozott. Felhők futottak az égen, hajladoztak a karcsú fák. A szemétdombon patkányok játszadoztak ugyanolyan önfeledten, mint a színes lepkék az orgonabokrokon. Május volt, semmi nem számított. *** sem vacakolt az állomáskeresővel, megnyomta a neki legjobban kézre eső, csontszínű gombot, kihúzta az antennát, aztán beletaposott a pedálba. Valami idegen nyelvű fuldokló boldogította a kedves hallgatókat. Néha ugyan eltűnt a lelkes hang a hullámverésben, különben is, *** legfeljebb ugatásnak hallotta, mégis mindent értett: tudta, ez az elhalkuló-felerősödő halandzsa a szívéhez szól, sőt azt is tudta, hogy amikor a babiloni intró végleg elszáll, és felcsendül a dal, az Apache a Shadowstól, minden máshogy lesz, úgy, mint korábban soha. Összes erejét a pedálba gyűrte, ömlött róla a víz, kalapált a gigája, mégis egyre szabadabban lélegzett: csak a bicikli első kereke vetett megnyúlt árnyékot az útra, olyan volt, mint egy felhúrozott tojás. Vagy mint egy szakadatlanul megszülető és újra elfogyó tüskés kígyó, aminek a tekergését ki kell kerülni, és a farkát a fejére kell tenni - az örök kiegyenlítődés érdekében.

Az ifjú ***, mielőtt útra kelt, biciklijére egy Orionton táskarádiót drótozott. Felhők futottak az égen, hajladoztak a karcsú fák. A szemétdombon patkányok játszadoztak ugyanolyan önfeledten, mint a színes lepkék az orgonabokrokon. Május volt, semmi nem számított. *** sem vacakolt az állomáskeresővel, megnyomta a neki legjobban kézre eső, csontszínű gombot, kihúzta az antennát, aztán beletaposott a pedálba. Valami idegen nyelvű fuldokló boldogította a kedves hallgatókat. Néha ugyan eltűnt a lelkes hang a hullámverésben, különben is, *** legfeljebb ugatásnak hallotta, mégis mindent értett: tudta, ez az elhalkuló-felerősödő halandzsa a szívéhez szól, sőt azt is tudta, hogy amikor a babiloni intró végleg elszáll, és felcsendül a dal, az Apache a Shadowstól, minden máshogy lesz, úgy, mint korábban soha. Összes erejét a pedálba gyűrte, ömlött róla a víz, kalapált a gigája, mégis egyre szabadabban lélegzett: csak a bicikli első kereke vetett megnyúlt árnyékot az útra, olyan volt, mint egy felhúrozott tojás. Vagy mint egy szakadatlanul megszülető és újra elfogyó tüskés kígyó, aminek a tekergését ki kell kerülni, és a farkát a fejére kell tenni - az örök kiegyenlítődés érdekében.

Azt hiszem, akkor született a magyar rock.

De az Apache nem hosszú szám, két perc, legfeljebb kettő-harminc. Az adást zavarták, a membrán sistergése váratlanul érte ***-t. Hank Marvin már éppen halkult, a bicikli a folyóparton söpört félre az útról egy munkásszállító buszt, amikor a fekete csörömpölés a fiú fülébe állt. Csak évek múlva, 1965 végén hallott a világ ehhez fogható zajt, amikor Pete Townshend belecsapta gitárját a hangfalba a My Generation végén. Meg is mámorosodott tőle, de ***-nak évekkel korábban még az Apache is sok volt, nemhogy ez - megrántotta a biciklit, belefordult az árokba, és nekicsapódott a terméskő oldalfalnak. A rádió darabokra tört, a kerekek végtelenné váltak - dupla nyolcas -, a kormány pedig egyenest beleszaladt *** homlokába.

- Hát én ilyet még az életbe' nem láttam, mert ilyen nincs is, csak filmen, ott se, könyvben. Fekszik a paraszt az árokban, mint egy marslakó, a fejéből kilóg a valami, látom, a kormány a biciklicsengővel. Sőt a csengő a lényeg! Mert ha az nincs, átfúrja az agyát a vascső. De a csengő miatt nem fúrta át, sőt a krapsó el se ájult, magánál volt, és csak nézett bután maga elé. Persze hogy elkezdtünk röhögni, de ő is - mesélte még sok-sok évvel később is a mentős, ha mászni készült a szeretőjére, ha asztaltársaságba tévedt, ölébe vette az unokáját, mindig.

***-hoz nem mertek hozzányúlni az orvosok, féltek, ha megmozdítják, véget ér. Inkább hagyták, hogy a kormány betokosodjon, ráhúztak két méter ragtapaszt, és a lelkére kötötték, ha csípne, viszketne, kenegesse gépzsírral - féléventekontroll, aztán már évente sem. Amikor kiengedték a kórházból, egy ideig csodájára járt a környék, de hamar megszokták: a kocsmában a sok disznó mellett az unikornis csak még egy állat. Ha inni kért, csengetett, ha rövidet, rövidet, ha sört, két hosszút, de ha elfogyott a rokkantnyugdíj, nem hagyta abba, amíg ki nem dobták. Ilyenkor azt kiabálta, adjatok egy gitárt. Nem félt biciklire ülni, néha mutatvánnyal is szolgált, egyik kezével a fejéből kiálló kormányt fogta marokra, úgy vezetett. Sokszor csak reggel halászták ki az árokból.

Harminc évvel később már majdnem mindenki tudta, a szabadság nem mérhető gitárakkordokkal. A turnéról hazafelé tartott a banda, dehogy dübörgött, még a régi nők is elmaradtak. Igaz, az aranymetál Ford Transit százhússzal száguldott volna a hullámzó aszfalton, de a sofőr állandóan a fékbe taposott az úton heverő biciklisták miatt - szombat éjszaka volt, újhold, sötét, mint egy fasírtban. Egy-egy ilyen fékezésnél egymásnak koccantak a nagy, kopasz fejek, a kappanháj hömpölygésére susogni kezdtek a bőrdzsekik, csörömpölni a sörösüvegek. Még a lábszag is erősebbnek tűnt. Az utasok egyre idegesebbek lettek, egyikük azt mondta, elindult bennem az agy, erre a másik, ha nem hagyod abba, megbaszlak, mint áram - de inkább unalom szülte szavak voltak ezek, mint komolykodás. Maguk közt voltak, mint mindig.

Az elterülő *** kapóra jött. A sofőr éppen álmodozóra fogta, azt képzelte, amit már annyiszor az elmúlt húsz évben, ő a fiatal Ritchie Blackmore, bíbordzsekiben feszül Budokan színpadára, a fején cilinder, és a Woman From Tokyo gitárszólójával őrületbe kergeti a japán lányokat. Éppen a "legjobb rész"-nél járt, lángok csaptak ki a meggypiros Fender Strato pickupjából, aranylón izzottak a húrok, közeledett a beteljesülés, amikor a kocsi reflektorfénye bárgyú mosolyba, biciklicsengőbe, koszos ragtapaszba szaladt. Padlófék. Az egész csapat a dobszerkóval, a Marshall-ládákkal, a sörösrekeszekkel együtt a szélvédőben találta magát.

Káromkodva szálltak ki a furgonból. Gyorsan pisálni mentek, ha már így alakult. Ilyenkor születnek a legjobb ötletek.

- Vigyük el a csávót Pestre! Befér, nem? - morogta a basszgitáros, miközben az utolsókat rázta. Csillag gyúlt az égen, feleslegessé vált minden további szó: a roadok a szokásos koreográfiával, pillanatok alatt fölnyalábolták ***-t, és biciklivel együtt bevágták hátulra. Nem találtak rajta semmi különöset, rutinos trógerek voltak, profik.

Aggastyán beszélt a rádióban, rajnákozott, bergendizett, szkampolózott, zsibbadtak a könyökök, de amikor a végén megjegyezte, hogy olyat ő sem azelőtt, sem utána, mint hatvankettőben a Shadows, megmoccant az utas. "Adjatok egy gitárt", hörögte, csengetett egy kicsit, aztán mély álomba zuhant.

Aludt még, amikor a roadok a Margit hídon, a szigeti bejárónál kipakolták, és röhögve lefektették a sorompó elé.

- Azért megnézném, amikor felébred az állat - morogta a basszgitáros ásítva, mégis valami meleg érzéssel a szívében. Most pár hónapig megint lesz mit mesélni a haveroknak.

- Az nem egy biciklikormány, ami kilóg a fejéből? - kérdezte a sofőr, de a többiek lehurrogták, hülye vagy, csak egy árnyék.

- Egy shadow, bazmeg!

Már sütött a nap, amikor *** magához tért. Nem döbbent meg, nem esett pánikba, valójában semmit sem érzett, legfeljebb a zaj, a villamos csörömpölése zavarta. Föltápászkodott a földről, és megállt a korlátnál. Mindenki őt bámulta, ő meg a Dunát, mi lehet a vízben olyan érdekes. Egy uszály bújt ki a híd alól, *** szarvának árnyéka betakarta a rakományt. A matrózok azóta csak arról beszélnek az ilyen-olyan kikötőkben, hogy napfogyatkozás volt Pesten. Csak egy pillanat, a csodálatosabbak közé való.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.