Várhegyi Éva: Ekotrip (Piac és promóció)

  • 2004. március 25.

Egotrip

Tizenöt évvel ezelőtt a rendszerváltó pártok sok mindenben nem értettek egyet, de abban igen, hogy az államvezérelt gazdaságot piacgazdasággal kell felváltani. Erre az ideára már az utolsó állampárti kormány is vevő volt: a Németh-kabinet gőzerővel rombolta le a piaci erőket deformáló áreltérítéseket, az áru- és munkaerőpiacot gúzsba kötő szabályozórengeteget. Vagyis liberalizált és deregulált. A gazdasági rendszerváltáshoz a néptől is felhatalmazást nyert Antall-kormány még tovább ment: a pénzügyi fegyelmet kikényszerítő törvényekkel pénzalapra helyezte a gazdaságot, a magántulajdon meghonosításával pedig fő szabállyá tette, hogy gazdálkodni saját kontóra és felelősségre lehet. Az állam csak kivételes esetekben állja a cechet.

Tizenöt évvel ezelőtt a rendszerváltó pártok sok mindenben nem értettek egyet, de abban igen, hogy az államvezérelt gazdaságot piacgazdasággal kell felváltani. Erre az ideára már az utolsó állampárti kormány is vevő volt: a Németh-kabinet gőzerővel rombolta le a piaci erőket deformáló áreltérítéseket, az áru- és munkaerőpiacot gúzsba kötő szabályozórengeteget. Vagyis liberalizált és deregulált. A gazdasági rendszerváltáshoz a néptől is felhatalmazást nyert Antall-kormány még tovább ment: a pénzügyi fegyelmet kikényszerítő törvényekkel pénzalapra helyezte a gazdaságot, a magántulajdon meghonosításával pedig fő szabállyá tette, hogy gazdálkodni saját kontóra és felelősségre lehet. Az állam csak kivételes esetekben állja a cechet.

Azóta mindig ezek a kivételek okozzák a legnagyobb gondot. Amúgy már egész olajozottan működik a gazdaság: a cégek akkor és annyit termelnek, amikor és amennyire a piac igényt tart, annyiért adják árujukat, amennyiért veszik, egyébként meg úgy élnek (vagy halnak) belőle, ahogy tudnak. A piacgazdaság megszabadított minket az össznépi pazarlástól, a látszatmunka okozta valóságos verítéktől és a hiánygazdaság egyéb kellemetlenségeitől. Ma már minden kapható, amire egyáltalán kereslet van, és a korrupció táptalaja, az állami elosztás hatóköre is visszaszorult. De, mint a termelők és kormányok rendre ismétlődő összecsapásaiból látjuk, még mindig nem eléggé. Egyik nap gázár-, tej- és műtejbalhéktól hangos a sajtó, a másikon a gyógyszerárvitáktól. A csaták olyan terepeken folynak, ahol a termelő és a vevő közé belép a mindenható állam, vagyis ahol nem a piaci kereslet és kínálat viszonya szabja meg az árakat.

Lehetnek persze olyan társadalmi érdekek, amelyek indokolhatják az állami beavatkozást. Biztosan nem tartozik ezek közé a Reggeli ital nevű akármi kiűzése a boltokból (elképzelni sem tudom, miféle sötét alku köttetett a kereskedők és a kormány között), de például ide tartozhat a tej- és hústermelők támogatása, még ha vitatható is, hogy a szűkös állami büdzséből éppen őket kell segélyezni. (Igaz, nem mindenki rendelkezik útelzáráshoz alkalmas járgányokkal, az éhséglázadás pedig, mint a szomszédban láttuk, vízágyúval is leverhető.)

Támogathatja a kormány a gáz- és a gyógyszerfogyasztókat is, ha felhatalmazást kap rá a parlamenttől. A piaci árakba azonban csak módjával avatkozhat be. A rendszerváltáskor született ártörvény ugyanis piacgazdasági alapokra helyezte az ármegállapítás rendjét. Ezzel indít: "Az árak legfőbb szabályozója a piac és a gazdasági verseny. Az árakra vonatkozó közvetlen kormányzati beavatkozás csak ott indokolt, ahol a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló törvényben foglaltak nem elégségesek a káros versenykorlátozás és a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés megakadályozására."

A piacgazdasági idea szellemében fogant törvény meglehetősen szűkkeblűen bánik a hatósági áras termékekkel: például nem tartozik közéjük sem a tej, sem a hús, sem a gyógyszer (még a gáz se, bár annak ármegállapítását külön törvény szabályozza). Merthogy a tej, a hús és a gyógyszer termelése rendes piaci viszonyok között folyik, senki sincs monopolhelyzetben. A mostani gyógyszerárvita során megtudhattuk, hogy csupán idehaza száznál több gyógyszergyártócég van, és akkor hol vannak még a külföldi versenytársak. Nehéz lenne tehát gazdasági erőfölényről beszélni.

Torzulások mégis jócskán akadnak a gyógyszerpiacon. Itt van a szemérmesen promóciónak nevezett tevékenység, amelyre Kökény miniszter szerint árbevételük 20 százalékát költik a gyógyszergyárak, s amelynek lefaragásával (a miniszter szerint) kigazdálkodhatnák a 15 százalékos árcsökkentést. Mintha ez a "promóció" pusztán gazdálkodási kérdés lenne, és nem súlyos (a sokat emlegetett hálapénznél súlyosabb) korrupció! A promóciós összegek jórészt az orvosok megvesztegetését szolgálják: a szemérmesen orvoslátogatónak nevezett gyógyszerügynök - a (hihető) legendák szerint - utaztatással, ajándékokkal, a recept után járó jutalékkal "győzi meg" az orvost arról, hogy a gyártó által javasolt gyógyszert alkalmazza. Ennél is súlyosabb eset, amikor a gyógyszergyári promóció az állami ártámogatásokat odaítélő egészségpénztári tisztviselőre irányul. A gyógyszergyár ugyanis azzal bővítheti legjobban piacát, ha az ár minél nagyobb részét a közpénzből finanszírozott gyógyszerkassza állja a vevő (a beteg) helyett.

A beteg nem a gyártó kínálatából és a forgalmazó árlistája alapján választja ki a kívánt terméket (ahogy, mondjuk, a joghurtvásárlásnál teszi), hanem azt veszi meg, amit az orvosa felír. Az orvos nem feltétlenül azt írja fel, amit szakmai meggyőződése sugall, hanem amit a gyártó megfelelő promócióval kifizetődővé tesz neki, illetve amit az OEP nyílt támogatással megfizethetővé tesz a beteg számára. Hol van itt a piac? Egyáltalán ki a vevő és ki az eladó, akiknek alkujában az ár kialakulhat?

Nyilván ezt kérdezte az árbe-fagyasztást kiagyaló miniszter is, amikor kínjában az ártörvény különleges esetekre beiktatott 19. §-ához nyúlt. Ez ugyanis hat hónapos időtartamra felhatalmazást ad a kormánynak arra, hogy a nem hatósági árak körében is beavatkozzon az árakba, ha azt adózási, pénzügyi vagy egyéb szabályozók változása indokolja. Kérdéses azonban, hogy az ötszázalékos áfaemelés és az állami gyógyszerkassza kiürülése kellően indokolja-e a gyártókra kiszabott 15 százalékos árcsökkentést. És még inkább kérdéses, hogy ilyen módszerrel fel lehet-e lépni a promóciónak becézett korrupció ellen.

Ha gyógyszergyártó lennék, én is piacgazdaságért kiáltanék. Ha viszont az állam képviselője lennék, orvosért kiáltanék: gyógyítsa meg végre az egészségügy nem hatékony és velejéig romlott rendszerét, amely sem a beteg, sem az orvos, sem az adófizető érdekét nem szolgálja. Az kevés vigasz, hogy mostantól már a gyógyszergyártókét sem fogja szolgálni. Pláne, ha mellékhatásként még a gyógyszerhiány is újraéled.

(Lásd még 16-17. oldal)

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.