Legkisebb ködös semmis (Meghalni tiszavirágélet)

  • Tandori Dezsõ
  • 2007. november 1.

Egotrip

Meghalni tiszavirágélet

Az biztos. Hogy az átmenet pillanata. Cantor be nem fejeződő végtelen sora nem isten - jó ég! -, hanem pl. ez vagy a kör, mint végtelen, azért nem végtelen, mert életünkkel járjuk ugyanazt a kört (nincs megírva, milyen vastag kell, hogy legyen pl. 768435 körjárásunk után), aztán meghalunk, paccs, a kör nem zárult be, mert a 768435. körünk nem ért véget. Jó vicc, akkor nemcsak a párhuzamosok találkoznának a végtelenben, hanem a hérakleitoszi hullámzásvonal (sose ugyanaz a folyó) is véges volna, mert körbeérne, benne vagyunk a szennyvízben.

Mentem ma a városban, és osztrák újságot vettem, a 0,75 milliárd forintnyit sikkasztó hihetetlen bűnöző bankárt hogy kapták mégis el, kell bizottság elé állnia. Ismétlem: 0,75 milliárd forinttal sáros. De a lapot hamar kiolvastam, ráértem gondolkozni. Nem iszom, újra - újra soha! -, és elmém ugyanoly éles (v. nem éles), mint ha iszom, csak akkor hízom, meg büszkének lenni sincs mire. Felírtam: tegnapi viccem: jövök haza (tegnap), leülök egy padra, felírom, ami eszembe jutott: "Nagyon szeretem a halottakat, nem kell találkozni velük az utcán, nem kell mondani, nagyrabecsülésemÉ" Kis vers. Írom, s akkor egy úr, aki az előbb megbámult, ja, ismerhet, megjelenik mögöttem, mondja, ki a közös ismerősünk, s csak megvárta, míg kész vagyok az írással. "Nagyrabecsülésem!" mondtam neki.

Ezerszer megírtam: még azt se szeretem, ha pénzért el kell mennem találk., valakivel. Mert a postás ezt az 5000-et nem hozza, azt a 8000-et nem küldik egy hónapja, amazt a 12500-at halogatják tavaly óta, hát juszte ezért a 13675-ért menjek, rontsam el délelőttömet? Ezért rettegek az egészségemért: ne legyen bélcsavarodás, foghídleesés, vakbél, mellkaslebenyporc-tekeredés stb. Ezért szavalom, hogy nekem többé a hely és az idő nem jön össze, külön lapra tartozik; nekem hónapok kellenének, míg véletlenül se kell félnem, hogy időre-helyre mennem kell. Ezért van kihúzva a telefonom? Ezért nem lehet nálam csöngetni? Ezért?

De még azt a rondaságot - elismerem - is leírtam, hogy jaj, rám ne köszönjön senki az utcán, azaz ne vegyem észre. Ma erre ezt a kis viccet csináltam: valaki rám köszön; ajaj, 3 változat van: 1./ nem olvas engem (ő se), 2./ goromba ember, ki akar szúrni velem, 3./ mégis egy nagyon-nagyon kedves ember. (Így; lélekmentő.)

Láttam, szomorú plakát, 1%-ot az éhező gyerekeknek. Adó, kenyérÉ majdnem kenyér, van kiírva, morzsák az utsó betű helyett a szomorú vicc, mondom. Az én viccem se víg: első adód? A kenyéradód. Még egy ilyen: "Mit öltene kotont? ' maga gumifasz!" All round.

Itthoni ügy. Feleségem fel akarja segíteni válltáskámat. Elvesztem magam. Nem a normál szíján van sose, a fülénél hordom a vállamon is! Kvázi "ezt se tudjátok, emberek?" Durvaság volt. Szeretteimmel (feleség, madárka, kutya, mackók) nem lehetek durva, nem lehetek kölcsönösen durva. (Bár a mackók így se azok.)

Komolyabb elmélkedés Duchamp révén. Ausztráliai barátom, kitűnő ember, elhalmoz könyvekkel most V. Woolf témakörében. (Viszonzom mindenfélével.) De viccből egy Duchamp Üveg-Minőség árcédulát is betett a könyvbe, kemény fekete kartonka, szép. Véletlenül futott rá tollam, neki válaszolva, Duchamp-ra. Ezt írtam: mennyit bólogattunk Rilke szavára; hogy "ők virulni akarnak, s virulni szépÉ mi inkább majd beérnénk, és ez homályt jelent és fáradalmat". Homályban jöttem Párizsban épp az auteuili lópálya már használaton kívüli kísértetépületei mögöttÉ mennyit fáradoztam ott nyeréssel, hol jól, hol rosszul, de virulás nem volt. Mondom, van egy kérdés. Bélám, ha valaki beérik, az bezárul, vagy éppen hogy nyílt lesz? Magányosabb lesz, avagy társaságosabb? Nem tudni. Vagy-vagy. Vagy vagyunk, az egyik "vagy". Tehát ez nem kérdés, mert nincs megoldása. De Duchamp mondja: nem kell megoldás, mert nincs is probléma, nincs kérdés. Mármost Duchamp ezt virulva mondta-e, vagy beérve, homályok után? Ezt sem lehet eldönteni. Lásd elmeél és ivás.

Ha fel nem is virultam, felvidultam az Erzsébet tér Japán-tárlócskájánál. A szigetországÉ és két óramű. Az egyiken 8 óra 35, a másikon 16 óra (4 óra, de hagyjuk) 35. Mondom magamban, csak 8 óra Japán, ide? Akkor hogyan megy továbbÉ még 8, azÉ USAÉ még 8É azÉ Egy belső hang: baszd meg, ne vacakolj, az egész 24 óra se sok, mi az? Akkor megÉ!? 8 ide, 8 odaÉ?!

Való igaz, 24 óra is csak a víz alatt nehéz, még nehezebb lehetett az őrmesternek, akit bemézeztek a megkínzott, szökött rabok, aztán kikötözték a dzsungelben a bogaraknak. De másképp? Ez az örökös 24 óra? Mit kell olyan nagy ügyet csinálni az örökös 24 órákból?!?!

Folyt. köv. egy újabb 24 órában

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.