Legkisebb közös semmis (Vandíj)

  • Tandori Dezsõ
  • 2007. február 8.

Egotrip

Vandíj Ez a furcsa szó nem a tandíjra vonatkozik, nem a vandalizmus díjára; hanem akkor? Éltem, írja J. A., ne unjuk őt, "és ebbe más is belehalt már". Vagy Kosztolányi: hogy annál, ami van, a semmi - ősebb (direkt írtam torzul a sort, értsük). Itt a bökkenő.

Vandíj

Ez a furcsa szó nem a tandíjra vonatkozik, nem a vandalizmus díjára; hanem akkor? Éltem, írja J. A., ne unjuk őt, "és ebbe más is belehalt már". Vagy Kosztolányi: hogy annál, ami van, a semmi - ősebb (direkt írtam torzul a sort, értsük).

Itt a bökkenő. Manapság - itt - sok mindent kell másképp mondani, hogy értsék. Ahol tüllprimadonna kellene az ünnepi számba, ha, mondom, ha a 4 Non Blondes-en, más alternatív popdívákon csak úgy lehet példát hozni mégis (fura nyelvtani szerk.), hogy elmagyarázom... Bevezetés, tárgyalás, befejezés. Megkérdik az embert, jár-e templomba... jótékonykodik-e... aláír-e ezt, amazt. (Nem a Nagy Nemzeti dolgokra célzok. Semmivel nem célzok semmire sem.)

68 évből 40-valahányat nagy aktivitással, s általában - viszonylag - kevés javadalmazásra töltöttem, és ennek itt a díja. Ma már képes vagyok sorban ellógni napokat, de nem lógással, mert az utcára kimenni se szeretek, mert az utcát utálom, unom... nem is; saját magamat utálom az utcán.

És nem szeretek találkozgatni, beszélgetni, nem azért, mert "a másik" ellen bármi kifogásom lenne, hanem magam ellen van. Hogy mit beszélgetek! Amit nem írtam meg még szerény készletem "erejéig", azt még, épp a torkolatnál patakszűkebb "áradásomból", haha, megírom majd. Tessék megvárni... ahogy az egymást megszólítani se nagyon bíró honfitársaim oly sokat tesseneznek, csacskán, minimum.

Nem szeretem magamat, ha beszélgetek, mert akkor csalok. Becsapom a másikat. Elhitetem vele, amit hisz, ami neki tiszta sor, hogy ő nagyon is tudja, kivel, miféle "vanóval" (létezővel) beszél, Weöres Sándor nagy mondása szerint: ha ő hettita, neki mindenki ugyanoly hettita, ha pl. sirály, akkor semelyik sirály sem igazi sirály.

Voltam, vantam, ennek a díja az, hogy úgynevezett magányos lettem. Csakhogy ez is butácska fogalom, mert viszonyszó. Csak viszonyokban, vágyakban stb. lehet magányosnak lenni. Tényleges létező, aki - ah, egy filozóf mondá! - magában erős, ha erős; a ténylegesen "erős" (bár nem bicepszes, nem vagyonos, nem akarnok, nem pozicionált, nem szép, nem ledumálós, nem szervezkedős) létező magában a legerősebb.

Hanem magunkban sem lehetünk mindig.

Így az életünk díja, ilyenféle erős embereké (bocsánat, amilyen talán én is voltam, mert 4 Arnie fizikai erejének megfelelő "lelki, szellemi" erő kellett, ahogy így visszanézek, holott mit értem el? semmit stb.), ily vanásunk (az ötvenes-hatvanas évek fordulójának divatszava, Keserü - rövid ü, a mindenit -, Ottlik stb. társaságában mennyit mondtuk, kis gúnnyal... egyébként kösz és hála, Ilona, Keserü, szegény jó A legjobb Nap c. könyvem csuda külleméért... hagyom; annak díja, hogy voltunk, íme, az, amivé lettünk.

Sokan nem lesznek így se semmivé. Minimálbérrel fizetik meg a Szent Életet, hogy így mondjam, azt hiszik, kibattyintanak azzal, ha ügyeskednek, ha ez-meg-az.

Igen, így is lehet létezni. "Létezni lehet, de megélni nem", hallom. Meg Wittit, gyakorta (Gyakorti Witti): "rendben, beszélni nem lehet róla, de hallgatni sem... akkor kell tenni róla..." Jó, jó, barátom, de hogyan. Hiába húzod világossal az első lépést úgy, hogy az "a legvadabb", tudd: semelyik ily lépés sem a legvadabb... aztán a parti rendes mederbe terelődik... no, már ha.

Gyakorén, gyakorte, satöbbi. Gyakormi, gyakorti, satöbbi - szellemeskedtünk még egyetemista korunkban. S jól tettük. Ha "gyakortai" oly hülye. Hamarost, hamarosti. Kérek egy hamarostit, mondtuk a kellemes lugasban ülve, alig húsz évünk lengedezésével. Én nem lengedezek már alig-húsz-évekkel, sehogyan sem lengedezek, mert minden küllentyűm ellenére vééééégtelenül öreg vagyok, ha úgy tetszik.

Már ha végtelen öreg vanásnak nevezzük, hogy direktbe, kezdeményezőleg, alig tíz emberrel akarnék beszélni... beszélni talán annyival se. Vanótársak, kik előtt még ott a plusz vagy mínusz díj, nem olyan-e ez, mint a szerelmes elválások az állomáson? (Az esetek 51%-ában, kis többség, de mégis.) Testünk, lelkünk úgy felkavarva; hogy arra fel kell hajtani két felest. Kafka Franci se tette volna másképp. Aztán az emlék nyomán, lásd a slágert, megindul egy könnycsepp... és szivárványában feltündököl a kedves régi arc... aztán egy elképzelhető új arc, akkor körülnézünk, nincs-e ilyen kéznél, s szintén facér.

Nem, vanótársaim, mikor nekem a Totyi, utolsó madaram meghalt, nem kerestem új verébarcot. Hogy most van egy szegény új, drága sánta szárnyas barátunk itt, másik pálya. Kétféleképp élek. Vanásom egyik felével a végállomáson ücsörgök, képzetek nélkül.

Ennek a szabadságnak a díja, büntetése, hogy 51% élek. Jaj.

(Folyt. köv.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.