Egotrip

Mélyi József: Pálya a magasban

Hasonulás

Egotrip

A labdarúgó Európa-bajnokság egyelőre még hullámzóan izgalmas, a végén viszont megint a nagyok és erősek döntik majd el egymás között, kié lesz a trófea.

Nehéz szabadulni attól a gondolattól, hogy az ilyen és ehhez hasonló mondatok igazsága ma is csak Desmond Morris szemüvegén keresztül nézve bomlik ki előttünk. Morris, a 20. század egyik legnevesebb antropológusa és zoológusa – aki most már a 97. életévében jár – 1981-ben írta meg egyik legtöbbször idézett művét, a The Soccer Tribe (A futballtörzs) című nagyszabású, részleteiben komoly, összességében ironikus (vagy éppen fordítva) elemzését a futball törzsi jellegéről.

„Az emberállat rendkívüli faj” – így szól a könyv első mondata, majd ebből bomlik ki az analízis, olyan alapvetésekkel, mint hogy a futballmérkőzés nem más, mint rituális vadászat, stilizált csata, vallási ceremónia vagy társadalmi drog. De szó esik a műben a törzsi énekekről, a törzs jelvényeiről, és persze a hősökről, a varázserőről, a bátorságról, a mundér becsületéről vagy a mitikus léptékű bukásról is – Morris valamennyi megállapítása érvényes a mára, még akkor is, ha a könyve régi illusztrációin megjelenő, akkor még legfiatalabb játékosok többnyire már az edzőkorból is kiöregedtek.

A törzsi múlt továbbélésére a legjobb példa a mostani Európa-bajnokság. Elég, ha megnézünk néhány videót a meccs előtti vonulásokról, elég, ha látjuk, hogy a pályára babonából ugrándozva lépő játékos hogyan pillant fel az égre, vagy hogy mennyire archaikus elemekből épül fel egy-egy gól utáni ünneplés. Hogy a szurkolók közti feszültségekről, amit például egy csomag spagetti szimbolikus kettétörésével vezetnek le (esetleg éppen éleznek), vagy az albán–szerb–horvát háromszögben a médiatérbe helyezett politikai gesztusokról ne is beszéljünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.