Egotrip

Mélyi József: Pálya a magasban

Hasonulás

Egotrip

A labdarúgó Európa-bajnokság egyelőre még hullámzóan izgalmas, a végén viszont megint a nagyok és erősek döntik majd el egymás között, kié lesz a trófea.

Nehéz szabadulni attól a gondolattól, hogy az ilyen és ehhez hasonló mondatok igazsága ma is csak Desmond Morris szemüvegén keresztül nézve bomlik ki előttünk. Morris, a 20. század egyik legnevesebb antropológusa és zoológusa – aki most már a 97. életévében jár – 1981-ben írta meg egyik legtöbbször idézett művét, a The Soccer Tribe (A futballtörzs) című nagyszabású, részleteiben komoly, összességében ironikus (vagy éppen fordítva) elemzését a futball törzsi jellegéről.

„Az emberállat rendkívüli faj” – így szól a könyv első mondata, majd ebből bomlik ki az analízis, olyan alapvetésekkel, mint hogy a futballmérkőzés nem más, mint rituális vadászat, stilizált csata, vallási ceremónia vagy társadalmi drog. De szó esik a műben a törzsi énekekről, a törzs jelvényeiről, és persze a hősökről, a varázserőről, a bátorságról, a mundér becsületéről vagy a mitikus léptékű bukásról is – Morris valamennyi megállapítása érvényes a mára, még akkor is, ha a könyve régi illusztrációin megjelenő, akkor még legfiatalabb játékosok többnyire már az edzőkorból is kiöregedtek.

A törzsi múlt továbbélésére a legjobb példa a mostani Európa-bajnokság. Elég, ha megnézünk néhány videót a meccs előtti vonulásokról, elég, ha látjuk, hogy a pályára babonából ugrándozva lépő játékos hogyan pillant fel az égre, vagy hogy mennyire archaikus elemekből épül fel egy-egy gól utáni ünneplés. Hogy a szurkolók közti feszültségekről, amit például egy csomag spagetti szimbolikus kettétörésével vezetnek le (esetleg éppen éleznek), vagy az albán–szerb–horvát háromszögben a médiatérbe helyezett politikai gesztusokról ne is beszéljünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.