Nádasdy Ádám: Modern Talking

  • Nádasdy Ádám
  • 2005. március 10.

Egotrip

Amit meg lehet jósolni, az nincs. Ezt a meglepõ tételt tanítja a szemiotika, azaz jeltudomány, s minthogy a nyelvészet ennek az egyik ága, az is ezt tanítja. De mit értünk azon, hogy megjósolni? És hogyhogy "nincs"?

Az Ali Baba-elv

Amit meg lehet jósolni, az nincs. Ezt a meglepő tételt tanítja a szemiotika, azaz jeltudomány, s minthogy a nyelvészet ennek az egyik ága, az is ezt tanítja. De mit értünk azon, hogy megjósolni? És hogyhogy "nincs"?

Nézzük Ali Baba és a negyven rabló történetét az Ezeregyéjszakából. Ali Baba meglesi a rablókat a barlangban ("Tárulj, Szezám!"), ám azok észreveszik és hazáig követik, s amikor bemegy a házába, festékkel megjelölik az ajtaját, hogy majd éjjel eljönnek, s kiirtják az egész háznépet. Az okos szolgálólány, Fatime meglátja a jelet, s rosszat sejtve megpróbálja lemosni. Nem sikerül. Ekkor remek ötlete támad: a falu összes többi ajtajára is ugyanolyan jelet fest.

Nevezzük ezt Ali Baba-elvnek: ez a jeltudomány egyik alaptétele. Jel az, ami különbözik a többitől, s ami éppen ezért információt hordoz. A festékjel csak addig hordozott információt, amíg az ajtó különbözött a többitől. Ha a falu minden ajtaja meg van jelölve, akkor egyik sincs megjelölve, hiszen megjósolható, hogy a következő ajtón is lesz festék. A festék fizikailag ott van ugyan az ajtón, de hírértéke, információs tartalma már nincs, tehát nem jel. Hiába van ott fizikailag; a jelrendszerek - így a nyelv is - nem a fizikai meglétet, hanem a jelértéket (azaz a különbözőséget) használják.

Hány névelő van a magyarban? Első látásra azt mondhatnánk, három: a, az, egy. Fizikailag ez valóban így van, hiszen mindhármat tapasztaljuk: a rózsa, az ibolya, egy rózsa. Ám némi vizsgálódással kiderül, hogy az az névelő megjelenése megjósolható: akkor használjuk, ha a következő szó magánhangzóval kezdődik (az ibolya, az illatos rózsa). Márpedig az Ali Baba-elv szerint ami megjósolható, az nincs. Nincs külön az névelő a magyarban, csak két névelő van: a/az és egy, mert az az megjósolható. Nem önálló, harmadik névelő, hanem az egyik névelőnek - az a határozott névelőnek - hangtani változata.

Természetesen a "nincs" ítélet csak a rendszer megfelelő szintjére vonatkozik. Azt nem mondhatjuk, hogy a magyarban ne volna az szócska, hiszen minden mondat tele van vele, és a nyelvtanból nem hiányozhat az a szabály, hogy a határozott névelő magánhangzó előtt az-ra vált. Ezt bele kell venni a nyelvtanba, pontosabban a nyelvi hangtanba, különben hogyan is generálnám a megfelelő alakot? A hangtan szintjén tehát van az névelő; most az a lényeg, hogy a névelők szintjén nincs.

Nézzük meg magát a nincs szót is ebből a szempontból. Ez ugyebár egy tagadott létige, németül "ist nicht", franciául "n'est pas". Mondhatjuk-e, hogy a magyarban a létezés kifejezésére két ige van, a van és a nincs? Nem mondhatjuk, mert a nincs előfordulása teljesen megjósolható. Olyankor jelenik meg, amikor a nem és van (vannak) szavak egymás mellé kerülnek egy mondat létrehozásakor. Ilyenkor automatikusan (= megjósolhatóan!) lefut a következő szabály: nem + van(nak) = nincs(enek). Például én nem vagyok itt, te nem vagy itt, de *ő nem van itt helyett automatikusan ő nincs itt. Az Ali Baba-elv alapján ami megjósolható, az - az elemzés adott szintjén, esetünkben tehát az önálló igék szintjén - nincs, tehát a magyarban nincs nincs ige, ez csak a van ige egyik alakja.

Eddig egyszerű példákat néztünk, amelyek minden bevezető tankönyvben benne vannak. De vannak ennél bonyolultabb esetek is, ahol nem ilyen könnyű tisztán látni. Nézzük a következő szavakat ragozatlanul, illetve tárgyesetben: mese-mesét, dara-darát, szekér-szekeret, kanál-kanalat. Mind a négynél azt látjuk, hogy a tárgyrag odatételekor a szó töve megváltozik: mese-mesé, dara-dará, szekér-szeker, kanál-kanal. Ezeket első látásra besorolhatjuk (mint sok kézikönyv is teszi!) a változó tövű szavak közé. Úgy tűnik, az első kettőnek az a sajátossága, hogy a véghangjuk megnyúlik (mesé, dará), a másik kettőnek meg az, hogy a szó belsejében lévő hang megrövidül (szeker, kanal).

Csakhogy az Ali Baba-elvet elfelejtettük alkalmazni. A mese, dara esetében ugyanis megjósolható a nyúlás, mert nincs egyetlen magyar szó sem, amely a -t rag odatételekor ne mutatná a szóvégi a-á, illetve e-é változást, sőt az új szavak is így viselkednek: pizzát, blendét, Condoleezzát. Ami megjósolható, az nincs: bármily furcsa, a magyarban ezek szerint nincsenek a-á, e-é tőnyúlásos szavak! Ezt a nyúlást a hangtanban kell tárgyalni, mint az a, e hangok sajátosságát, de - ismétlem - a szavak szintjén ilyen jelenség nincs.

Egészen más a helyzet a szekér, kanál esetében: ez a viselkedés egyáltalán nem megjósolható. A penész, fehér, talár, halál nem lesz *feheret, *peneszet, *talarat, *halalat, és az újonnan átvett szavak sem sorolódnak ide, nincs *bananat. Így valóban az a helyes megállapítás, hogy a szekér-, kanál-félék egy sajátos osztályt kép-viselnek (ún. rövidülő tövek). Vagyis a magyarban mese típusú tövek nincsenek, szekér típusú tövek viszont vannak.

A 20. század elejének nagy svájci-francia nyelvésze, Saussure merte először kimondani: "A nyelvben kizárólag különbségek vannak." Ezt Fatime már régen tudta, csak ő nem tanított a genfi egyetemen.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.