Sajó László

Öt és feles  

Z mint zárt kapus (A futball ábécéje)

Egotrip

Ameddig lehetett (amikor már nem lehetett volna, akkor is), mehettek szurkolók a meccsekre, Magyarországon, hol is másutt.

Először a büfét zárták be, elkerülendő a sorban álló tömeget és csak minden harmadik ülőhely volt szabad, a többit áthúzták piros-fehér szalagos x-szel. K. Dezső sose ül le, de most előírás. Így szurkoltak, kellő távolságban és csak a csapat góljainál vetették magukat egymás karjaiba. Aztán bezártak, az utolsók között, a stadionok is.

Érzékenyen érintette ez K.(izárt) Dezsőt, csapata pályája két villamosmegállónyira, fiókjában porosodó éves bérlet; az Új Népstadion látszik ablakából, de csak a nemzetiszín fények, kívülről, a meccsek a Stadionnak háttal, tévén.

Régi szép idők, amikor szurkolói rendbontások miatt zárták be a pályákat! Boldog emlékezetű szotyolazacskók! Repül a könnyű szotyola, ki tudja, hol áll meg Márton partjelzőt kínálják meg, integet kétségbeesetten Hartmann játékvezetőnek, aki kisétál és le­fúj­ja a meccset, a 84. percben. És a nyomdafestéket nem tűrő rigmusok, petárdák, balhék a lelátón. Most tél van és csend és hó és zárt kapu.

Ami rossz a szurkolóknak, nem feltétlenül a játékosoknak. Talán a nézők nélküli meccsek is segítenek nekünk, mert így szinte egyáltalán nincs stressz, nyilatkozta Ralph Hasenhüttl, a Southampton vezetőedzője tavaly novemberben, amikor csapata, meglepetésre, listavezető volt a Premier League-ben. És az elmúlt tíz évben zárt kapuk mögött rendezett válogatott meccseken Magyarország még sosem kapott ki! Amikor 2014-ben az Izrael elleni mérkőzésen tanúsított (K. Dezső kint volt, tanúsíthatja) antiszemita, rasszista szurkolói viselkedés miatt a Románia elleni következő vb-selejtezőt zárt kapuk mögött kellett lejátszani, akkor se kaptunk ki – igaz, vereséggel felérő döntetlen (22, egyenlítő román gól a 92. percben). K. Dezső ezt a meccset is háttal a Stadionnak, aztán dühösen, elkeseredve és részvettel nézte ablakából a szurkolókat, akik megtöltötték a környező utcákat, buzdították a csapatot. Egészen a 92. percig.

Mert a zárt kapu az igazi szurkolónak nem akadály. A Crvena zvezdaZlatibor szerb kupameccs 55. percében néhány szurkoló, betartva a szabályt, hogy nem lehet a lelátón, besétált a pályára. Egy Diósgyőr-drukker (ők mindenre képesek a csapatért), még a járványmentes békeidőben Orosházára autózott, hogy zárt kapus meccsen legalább csapata közelében legyen. Ott találkozott még néhány igazi szurkolóval, egy italbolti látogatás után a pályához mentek; szerencséjük volt, beláthatták a fél játékteret. Megjöttek az ultrák is, együtt buzdították a csapatot, nyertek hétnullra, és a 2012–2013 szezonban sikerült egy kitűzött célt teljesítenem, mégpedig azt, hogy egyszer életemben egy szezonban az összes NB I-es, Magyar Kupa, Ligakupa találkozón ott legyek kivétel nélkül, amire nagyon büszke vagyok. Szép volt, Dani!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.