Sajó László: Öt és feles

Egyszer volt Budán

Egotrip

Nem Pesten történt, amit hallotok. / Ott ily regényes dolgok nem történnek. (Petőfi Sándor)

 

Hol volt, hol nem volt zárva kocsma, este 8 után is lehetett járni az utcán.

Talán igaz se volt.

Dezső albérletek után bekerült a Budaörsi úti kollégiumba, és a magányos (zenés) presszózásokat felváltották a társas kocsmázások. Volt elég a kollégium környékén s túl, induljunk el, ha már mostanában nem lehet. A hetvenes évek közepén-végén járunk, kocsmába.

A törzshely a(z egykori) Rétisas, Kelenföldön, a(z egykori) Wien mögött. K.(ollégista) Dezső ide járt társaival, szerencsére voltak köztük TTK-sok, matematikusok is; amikor a pincér jött a számlával, csak ránéztek (előbb a számlára, aztán a pincérre), s gyors fejszámolás után közölték, itt valami tévedés lesz (Kőbányai korsó 4,50). A pincér nem szólt, bement, kijött az új számlával, semmi balhé, béke honolt a gesztenyefák alatt. Ám amikor legközelebb is csóválta fejét néhány einstein, a jól megtermettnek bízvást mondható pincér a teli asztalról lerántotta az abroszt, majd így megnyugodva új számlát állított ki. Itt történt a matematika történetében „Fűrész-sejtés”-ként elhíresült eset: K.(ocsmás) Dezső és két matematikus barátja kérte a köröket s a számlát, melynek láttán mondott matematikus elcsodálkozott, a pincér most nem rántott abroszt, valami nem stimmel? Hát nem. Nem osztható hárommal. Egyszer pedig, amikor házmestert kért, nincs, hangzott az udvarias felelet. De a matematikus szomjas volt, foci után, bor van, víz van, akkor? – Nem kalkulálható. – Akkor mondom. Mondta, de házmestert nem kapott. Amikor zárt a Sas, átmentek a Wien szálloda bárjába (onnan a kurvák jártak át a kocsmába, vacsorázni), pohár sörökre, ennyire (se) tellett. Amikor itt is záróra, innen is volt tovább, Budaörsre. Persze gyalog, hol voltak még az éjszakai járatok? Tudták, 5-kor nyit ott egy kocsma (nomen est, Róka). Mentek, mendegéltek, és amikor odaértek, már zajlott az élet: pizsamában, fürdőköpenyben, papucsban, melegítőkben ültek bent az emberek. És mert megéheztek, ettek friss főtt tojást, zsíros kenyeret, ittak reá. Visszafelé busszal, a koleszban már kinyitott a kisklub, föl a szobába egy láda sörrel. A többiek lefeküdtek, K.(ötelességtudó) Dezső azonban bement az egyetemre, a menzára, ebédelni. Visszafelé a 40-es buszon elaludt, és újra ott volt a budaörsi kocsma előtt. Visszafelé pedig a Móricz Zsigmond körtéren ébredt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.