Szécsi Noémi: Nem és nem

Az özvegy, a színésznő és a zsidó lány

Egotrip

Erős szíve legyen annak, aki kicsavarja az olvasó tömegek kezéből a Jókaijukat. Ez egy szent kötelék, elszakíthatatlan.

Hiszen szinte látom is, ahogyan felveszik az éjjeli szekrényről Az arany embert, és elalvás előtt még felolvassák hitvesüknek a Vaskapu leírását. Aztán a „természet a világ temploma” gondolatától megnemesülve hajtják álomra a fejüket. Nyaranta meg a strandon még gondosan megtörlik a lángostól olajos kezüket, mielőtt belelapoznak A kőszívű ember fiaiba, és a hatalmas zsivaj ellenére szinte eggyé válnak a vérpad felé menetelő Baradlay Jenővel. A hazaszeretet fájdalma szorongatja a szívüket, ez felhőket von ugyan lelkük kék egére a gondtalan napsütésben, de szinte kéjes az édesbús érzés. Vagy amikor a villamoson, akár két megálló között szertartásosan előveszik a pufimellényük zsebéből a könyvet, hogy elolvassanak néhány bekezdést A gazdag szegényekből, megszívlelve a tanulságot, hogy materiális szegénység korántsem zárja ki a lelki gazdagságot. Ahelyett, hogy a telefonjukat nyomkodnák és olyan cikkekhez fűznének megjegyzéseket, amelyeket nem olvastak, amelyeket nem értenek, vagy amelyeknek még csak a szereplőit sem ismerik. Hiszen ki is tenne ilyet. Én sem kontárkodom bele az irodalomba, Jókai kapcsán most engem inkább az özvegy, a színésznő és a zsidó lány érdekel.

Miként azt a magyar nők jogainak történetét leíró 1913-as könyvecske feltárja, a 19. század második fele a magyar nők számára visszalépést jelentett. Hiszen addig legalább az özvegyek élvezhettek politikai jogokat: a nemes özvegyek rendelkeztek választójoggal a követ- és megyeitisztviselő-választásokon. Ez ugyan éppen a forradalom és szabadságharc alatt szűnt meg mint afféle nemesi kiváltság, de nyomában nem támadt semmi, a magyar nők egészen 1918-ig nem birtokolhattak politikai jogokat. Az özvegység nem kizárólag párkapcsolati státus a 19. században: a női függetlenség ritka helyzeteinek egyike, ha egy haláleset következménye is. Így talán jobban megértjük, mit jelent az „özvegyasszony” egy Jókai-regényben. Nem azt a nőt, akinek meghalt a férje, hanem azt a nőt, akinek – mivel meghalt a férje – lehetősége van autonóm pénzügyi és életmódbeli döntéseket hozni. „Erélyes asszony volt” – jegyzik meg az életrajzírók Jókay Józsefné Pulay Máriáról, és ilyenkor a művelt olvasó egyből a sárkánytermészetre tett utalást sejti. Vajon lehetett más, mint erélyes, az ötből három életben maradó, igaz, már nagyobbacska gyerekkel magára maradva, végsőkig elszánva, hogy az ügyvéd férje után megmaradt vagyont úgy fialtassa, hogy fiai taníttatásán és lánya férjhez adásán túl is maradjon, amit rájuk tud hagyni. Önálló volt, szorgalmas és fegyelmezett, minden, csak nem passzív dísztárgy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."