Szécsi Noémi: Nem és nem

Az özvegy, a színésznő és a zsidó lány

Egotrip

Erős szíve legyen annak, aki kicsavarja az olvasó tömegek kezéből a Jókaijukat. Ez egy szent kötelék, elszakíthatatlan.

Hiszen szinte látom is, ahogyan felveszik az éjjeli szekrényről Az arany embert, és elalvás előtt még felolvassák hitvesüknek a Vaskapu leírását. Aztán a „természet a világ temploma” gondolatától megnemesülve hajtják álomra a fejüket. Nyaranta meg a strandon még gondosan megtörlik a lángostól olajos kezüket, mielőtt belelapoznak A kőszívű ember fiaiba, és a hatalmas zsivaj ellenére szinte eggyé válnak a vérpad felé menetelő Baradlay Jenővel. A hazaszeretet fájdalma szorongatja a szívüket, ez felhőket von ugyan lelkük kék egére a gondtalan napsütésben, de szinte kéjes az édesbús érzés. Vagy amikor a villamoson, akár két megálló között szertartásosan előveszik a pufimellényük zsebéből a könyvet, hogy elolvassanak néhány bekezdést A gazdag szegényekből, megszívlelve a tanulságot, hogy materiális szegénység korántsem zárja ki a lelki gazdagságot. Ahelyett, hogy a telefonjukat nyomkodnák és olyan cikkekhez fűznének megjegyzéseket, amelyeket nem olvastak, amelyeket nem értenek, vagy amelyeknek még csak a szereplőit sem ismerik. Hiszen ki is tenne ilyet. Én sem kontárkodom bele az irodalomba, Jókai kapcsán most engem inkább az özvegy, a színésznő és a zsidó lány érdekel.

Miként azt a magyar nők jogainak történetét leíró 1913-as könyvecske feltárja, a 19. század második fele a magyar nők számára visszalépést jelentett. Hiszen addig legalább az özvegyek élvezhettek politikai jogokat: a nemes özvegyek rendelkeztek választójoggal a követ- és megyeitisztviselő-választásokon. Ez ugyan éppen a forradalom és szabadságharc alatt szűnt meg mint afféle nemesi kiváltság, de nyomában nem támadt semmi, a magyar nők egészen 1918-ig nem birtokolhattak politikai jogokat. Az özvegység nem kizárólag párkapcsolati státus a 19. században: a női függetlenség ritka helyzeteinek egyike, ha egy haláleset következménye is. Így talán jobban megértjük, mit jelent az „özvegyasszony” egy Jókai-regényben. Nem azt a nőt, akinek meghalt a férje, hanem azt a nőt, akinek – mivel meghalt a férje – lehetősége van autonóm pénzügyi és életmódbeli döntéseket hozni. „Erélyes asszony volt” – jegyzik meg az életrajzírók Jókay Józsefné Pulay Máriáról, és ilyenkor a művelt olvasó egyből a sárkánytermészetre tett utalást sejti. Vajon lehetett más, mint erélyes, az ötből három életben maradó, igaz, már nagyobbacska gyerekkel magára maradva, végsőkig elszánva, hogy az ügyvéd férje után megmaradt vagyont úgy fialtassa, hogy fiai taníttatásán és lánya férjhez adásán túl is maradjon, amit rájuk tud hagyni. Önálló volt, szorgalmas és fegyelmezett, minden, csak nem passzív dísztárgy.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.