Sajó László: Öt és feles

G mint gól (A futball ábécéje)

Egotrip

1948 szeptemberét írják. S-o Paulo meszticek, négerek, indiánok lakta poros külvárosában kupameccset tartanak. Renéto Pascobal, a félvér jobbösszekötő egy szöglet után leveszi a labdát, bemutat egy leheletfinom testcselt, majd krisztusi harminchárom méterről olyan gólt rúg a kapu jobb felső sarkába, hogy az egész pálya elnémul az áhítattól.

Tifó Pól Aldo pénztáros aznap ezeregyszáznegyvenhét jegyet adott el. Az ezeregyszáznegyvenhét ember csöndje éppen egy percen és húsz másodpercen át tartott. A labda időközben visszagurult az ötös mészcsíkjáig, ahol egy galamb szállt rá. Még a téglakerítésen ülő potyázó néger kisfiúk is hallották a halk és gyengéd, párhívó turbékolást. Néhányan keresztet vetettek, csak eztán zengett föl az érdes és durva, messzehangzó gólöröm.

(Darvasi László: A gólcsönd)

Nem is szabadna szánkra venni, hallgatni kellene. Amiről nem lehet, arról. Szádra hiába ne vedd! Ehelyett ordítjuk, teli torokból, tébolyultan, magunkról megfeledkezve, ölelgetve az éppen mellettünk álló ismeretlent: góóóóóól! Ezért jöttünk ki, erre a világra. És jött (jött! jődögélt, valahonnan, csillagról, fényévmilliókon át, és most itt van, láttad? láttam!), megszületett (örömhírt hoztam! örüljetek! ordítsatok! megszületett! a megváltó! gól!, amire vártatok!), középkezdés, de a dél-amerikai szpíker még mindig kántál-üvölt, rezegteti hangját mint egy tiroli indián: góóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóól! Sose lesz vége a gólnak, gólörömnek, goal! gol! Csak a német kiabál ostobán: tor! Ja, a kapu, a fa/fém-háló szerencsés együttállása még kimondható, de ami a gólvonal mögött van! A kapufák, felsőléc, háló, gólvonal határolta terület! Ez a Szentek Szentje, itt örökös homály és csend van, akkor is, ha tűz a nap, izzadnak játékosok-nézők, hangoskodik hangosbemondó, üvöltöznek a drukkerek, a góllövők - a gólvonal határvonal, túlnan a néma tartomány, nem lépheted át büntetlen, ott túl a zóna, nem tudhatod, mi van ott. Ide csak a gól léphet be. A kapusok rituálisan beteszik cókmókjukat (törülköző, üdítősflakon, kabala) a kapuba, de illedelmesen csak a kapu sarkába. Laci, a kapusunk mindig egy kopott barna bőröndöt cipelt, csak ő tudta, mi van benne. Betette a jobb alsó sarokba (sose a balba), és egyszer sem láttuk, hogy kinyitotta volna. Mikor megkérdeztük, mi van benne, komoran nem válaszolt. Jobbhátvédünk szerint a redőnyt rejti a bőrönd, amelyet jó lenne, ha végre lehúzna kapusunk, de jellemző, hogy senki sem nevetett. Titkos dolgok vannak itt földön és égen, bőröndben, kapuban, gólban, mely lehet bomba-, nagy, kicsi, potya-, ön-, les-, pimasz, megalázó, szemfüles, elkerülhető, okos, buta, malac, szépségdíjas, csúnya, sorsdöntő, semmit nem érő, szépítő, egyenlítő, győztes, mégis, új és magyar!

A kapusok tisztelik ezt a területet ott, a hátuk mögött, ők csak tudják, miért. Félnek a gólvonalon túl, borzonganak, nem szívesen lépik át. Mert ha mégis - akkor gól, és akkor ki kell szedni a labdát a hálóból; ez a mozdulatsor (lehajolni, felvenni a labdát, visszarúgni) elviselhetetlenül fájdalmas. Kapust még nem láttunk a gólvonal mögött ácsorogni, flegmán a hálóba kapaszkodni. Mindig előtte járkálnak idegesen, mint Fekete Párducok ketrecük előtt. Kimennek a tizenhatosig, jó messzire a kaputól, ne is lássák. Együtt élnek a játékkal, mondják ilyenkor, pedig. A kapusok nem szeretik a kaput, erről van szó. A gólvonal mögül hűvös leheletet éreznek, a gól előszelét. Aligha gól nem lesz. Néhányan felkapaszkodnak ugyan a felsőlécre, mint a majmok, csüngnek rajta, aztán elszégyellik magukat. A kapuval nem lehet bratyizni. Van, aki megcsókolja a kapufákat (csatár a gól után, kapus, hogy ne kapjon gólt), ám a kapu utálkozva félreáll, letörli. Őt nem lehet zsarolni. Akkor kap gólt, amikor akar. S különben is, a gólnak semmi köze a felsőléchez, kapufákhoz, hálóhoz, játékosokhoz, nincs köze semmihez se. A gól az, ami. Van, ami van. A gól az Isten. Megközelíthetetlen, barátságtalan, nincs is. Aztán mégis. A gól ajándék, kegyelem. "Góljával megadta a kegyelemdöfést", de most nem erről van szó. A gólra lehet törekedni, elérni soha. Sem azé, aki fut. "Így akartad?", kérdezik a balhátvédet, mondjuk, Juhász Pétert, amikor a taccsvonal mellől védhetetlen gólt lő. "Beadásnak szánta", mondja a riporter. És akkor mi van? Ha a csatár "megnézi magának a bal alsó sarkot", és oda is lövi a labdát, akkor se tehet semmiről. "Ahogy ezt befejelted! Tudatosan, le a földre!" Ölelgettük centerünket, Sanyit, aki csak annyit mondott: "Ugyan! Becsuktam a szemem, mikor jött a labda." Mikor jön a gól? Hiszen itt van, volt, lesz, eleitől fogva. Csak még nem született meg. Ahogy Egy Névtelen Magyar Középpályás (és kapusnak is kiváló, ismeri tehát a gólt innen is, onnan is - amúgy prózaíró, lásd mint fent) írta: "A gól, legyen bármilyen váratlan, mindig kétszer történik meg. Mert megtörténik, mielőtt megtörténne. És a jó játékos tudja, hogy mindig az első történetre kell koncentrálni. És persze, nézz a kapus arcába, úgy rúgd el a labdát!" És ha így rúgod el, ilyen arcátlanul, hogy oda se nézel, akkor gól. Jellemző, hogy a góllövő nem fut be a kapuba - otthagyja a kaput, a labdát, otthagyja a gólt. Oda ő nem mehet be. Csak a gól. "Ez bement!" Nem tudni hogyan, de bement. Még a biztos lábú büntetőrúgó is, már a hálóban a labda, de alig fogja fel, gólt lőtt. Mert felfoghatatlan. És a csatár, aki "egyedül viszi a kapusra a labdát, elfekteti, majd a hálóba lő", még ő sem hisz a szemének, hogy gól. Ez nem létezik. Mert a gól csoda. Földöntúli. Boldogság. A góllövő rohan a szögletzászlóhoz, a futópályára, felmászik a kerítésre, a szurkolókhoz. A labda meg a kapuban, a gól már ott se. Visszament oda, ahonnan. Honnan? Senki se tudja. A kapus meg ("Ezt szedd ki! Ezt szedd ki!") gyorsan eltünteti a labdát a kapuból, ő is siet, kifelé innen! Nincs is komikusabb, mint ember a gólvonal mögött. Amikor egy csatár nagy igyekezetében a labda helyett beesik a kapuba. Amikor egy gól után az ellenfél rohan a kapuba, a labdáért, szalad vele a felezővonalhoz, hátha van még idő egyenlíteni/győzni. Ilyenkor bezzeg a kapus nem adja a labdát, óvja-védi - kicsit elkésett a védéssel. És akkor tumultus, nevetséges és oda nem illő jelenetek, oda nem illő emberek a kapuban. De érzi mindenki, itt illetlen ez a viselkedés, mennek a pályára vissza - ott se illik, de lehet lökdösődni, rugdosódni, térd fölött becsúszni, köpködni, anyázni. A pálya minden pontján lehet, a gólvonalon túl nem. A pályán minden megtörténhet, a gólvonalon túl csak a gól. A pálya az élet - a gól a pályán, az életen kívül van. Földönkívüli. A nagyvilágon e kívül. A gól nem a pálya, nem az élet tartozéka. És mégis csak érte érdemes élni.

A gól úgy van, hogy nincs, úgy nincs, hogy van. Meg van írva, a gól az Isten.

Mégiscsak nevetséges, hogy amiért a pályán huszonkét ember (plusz a cserék, mínusz a kapusok, de olykor ők is) küzd, hajt - a gól szabatos definíciója végül is: a labdának az alapvonal két (kapuval) kitüntetett helyén történő játéktéren kívülre juttatása. Touchdown! Goal! Gol! Tor! Gól! Satöbbi!

A gól néma csend.

Madách I Imre, az Alsósztregova játékosa utolsó szavai: A gól halál, a játék küzdelem, S az ember célja e küzdés maga.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.