Sajó László: Öt és feles

G mint gól (A futball ábécéje)

Egotrip

1948 szeptemberét írják. S-o Paulo meszticek, négerek, indiánok lakta poros külvárosában kupameccset tartanak. Renéto Pascobal, a félvér jobbösszekötő egy szöglet után leveszi a labdát, bemutat egy leheletfinom testcselt, majd krisztusi harminchárom méterről olyan gólt rúg a kapu jobb felső sarkába, hogy az egész pálya elnémul az áhítattól.

Tifó Pól Aldo pénztáros aznap ezeregyszáznegyvenhét jegyet adott el. Az ezeregyszáznegyvenhét ember csöndje éppen egy percen és húsz másodpercen át tartott. A labda időközben visszagurult az ötös mészcsíkjáig, ahol egy galamb szállt rá. Még a téglakerítésen ülő potyázó néger kisfiúk is hallották a halk és gyengéd, párhívó turbékolást. Néhányan keresztet vetettek, csak eztán zengett föl az érdes és durva, messzehangzó gólöröm.

(Darvasi László: A gólcsönd)

Nem is szabadna szánkra venni, hallgatni kellene. Amiről nem lehet, arról. Szádra hiába ne vedd! Ehelyett ordítjuk, teli torokból, tébolyultan, magunkról megfeledkezve, ölelgetve az éppen mellettünk álló ismeretlent: góóóóóól! Ezért jöttünk ki, erre a világra. És jött (jött! jődögélt, valahonnan, csillagról, fényévmilliókon át, és most itt van, láttad? láttam!), megszületett (örömhírt hoztam! örüljetek! ordítsatok! megszületett! a megváltó! gól!, amire vártatok!), középkezdés, de a dél-amerikai szpíker még mindig kántál-üvölt, rezegteti hangját mint egy tiroli indián: góóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóóól! Sose lesz vége a gólnak, gólörömnek, goal! gol! Csak a német kiabál ostobán: tor! Ja, a kapu, a fa/fém-háló szerencsés együttállása még kimondható, de ami a gólvonal mögött van! A kapufák, felsőléc, háló, gólvonal határolta terület! Ez a Szentek Szentje, itt örökös homály és csend van, akkor is, ha tűz a nap, izzadnak játékosok-nézők, hangoskodik hangosbemondó, üvöltöznek a drukkerek, a góllövők - a gólvonal határvonal, túlnan a néma tartomány, nem lépheted át büntetlen, ott túl a zóna, nem tudhatod, mi van ott. Ide csak a gól léphet be. A kapusok rituálisan beteszik cókmókjukat (törülköző, üdítősflakon, kabala) a kapuba, de illedelmesen csak a kapu sarkába. Laci, a kapusunk mindig egy kopott barna bőröndöt cipelt, csak ő tudta, mi van benne. Betette a jobb alsó sarokba (sose a balba), és egyszer sem láttuk, hogy kinyitotta volna. Mikor megkérdeztük, mi van benne, komoran nem válaszolt. Jobbhátvédünk szerint a redőnyt rejti a bőrönd, amelyet jó lenne, ha végre lehúzna kapusunk, de jellemző, hogy senki sem nevetett. Titkos dolgok vannak itt földön és égen, bőröndben, kapuban, gólban, mely lehet bomba-, nagy, kicsi, potya-, ön-, les-, pimasz, megalázó, szemfüles, elkerülhető, okos, buta, malac, szépségdíjas, csúnya, sorsdöntő, semmit nem érő, szépítő, egyenlítő, győztes, mégis, új és magyar!

A kapusok tisztelik ezt a területet ott, a hátuk mögött, ők csak tudják, miért. Félnek a gólvonalon túl, borzonganak, nem szívesen lépik át. Mert ha mégis - akkor gól, és akkor ki kell szedni a labdát a hálóból; ez a mozdulatsor (lehajolni, felvenni a labdát, visszarúgni) elviselhetetlenül fájdalmas. Kapust még nem láttunk a gólvonal mögött ácsorogni, flegmán a hálóba kapaszkodni. Mindig előtte járkálnak idegesen, mint Fekete Párducok ketrecük előtt. Kimennek a tizenhatosig, jó messzire a kaputól, ne is lássák. Együtt élnek a játékkal, mondják ilyenkor, pedig. A kapusok nem szeretik a kaput, erről van szó. A gólvonal mögül hűvös leheletet éreznek, a gól előszelét. Aligha gól nem lesz. Néhányan felkapaszkodnak ugyan a felsőlécre, mint a majmok, csüngnek rajta, aztán elszégyellik magukat. A kapuval nem lehet bratyizni. Van, aki megcsókolja a kapufákat (csatár a gól után, kapus, hogy ne kapjon gólt), ám a kapu utálkozva félreáll, letörli. Őt nem lehet zsarolni. Akkor kap gólt, amikor akar. S különben is, a gólnak semmi köze a felsőléchez, kapufákhoz, hálóhoz, játékosokhoz, nincs köze semmihez se. A gól az, ami. Van, ami van. A gól az Isten. Megközelíthetetlen, barátságtalan, nincs is. Aztán mégis. A gól ajándék, kegyelem. "Góljával megadta a kegyelemdöfést", de most nem erről van szó. A gólra lehet törekedni, elérni soha. Sem azé, aki fut. "Így akartad?", kérdezik a balhátvédet, mondjuk, Juhász Pétert, amikor a taccsvonal mellől védhetetlen gólt lő. "Beadásnak szánta", mondja a riporter. És akkor mi van? Ha a csatár "megnézi magának a bal alsó sarkot", és oda is lövi a labdát, akkor se tehet semmiről. "Ahogy ezt befejelted! Tudatosan, le a földre!" Ölelgettük centerünket, Sanyit, aki csak annyit mondott: "Ugyan! Becsuktam a szemem, mikor jött a labda." Mikor jön a gól? Hiszen itt van, volt, lesz, eleitől fogva. Csak még nem született meg. Ahogy Egy Névtelen Magyar Középpályás (és kapusnak is kiváló, ismeri tehát a gólt innen is, onnan is - amúgy prózaíró, lásd mint fent) írta: "A gól, legyen bármilyen váratlan, mindig kétszer történik meg. Mert megtörténik, mielőtt megtörténne. És a jó játékos tudja, hogy mindig az első történetre kell koncentrálni. És persze, nézz a kapus arcába, úgy rúgd el a labdát!" És ha így rúgod el, ilyen arcátlanul, hogy oda se nézel, akkor gól. Jellemző, hogy a góllövő nem fut be a kapuba - otthagyja a kaput, a labdát, otthagyja a gólt. Oda ő nem mehet be. Csak a gól. "Ez bement!" Nem tudni hogyan, de bement. Még a biztos lábú büntetőrúgó is, már a hálóban a labda, de alig fogja fel, gólt lőtt. Mert felfoghatatlan. És a csatár, aki "egyedül viszi a kapusra a labdát, elfekteti, majd a hálóba lő", még ő sem hisz a szemének, hogy gól. Ez nem létezik. Mert a gól csoda. Földöntúli. Boldogság. A góllövő rohan a szögletzászlóhoz, a futópályára, felmászik a kerítésre, a szurkolókhoz. A labda meg a kapuban, a gól már ott se. Visszament oda, ahonnan. Honnan? Senki se tudja. A kapus meg ("Ezt szedd ki! Ezt szedd ki!") gyorsan eltünteti a labdát a kapuból, ő is siet, kifelé innen! Nincs is komikusabb, mint ember a gólvonal mögött. Amikor egy csatár nagy igyekezetében a labda helyett beesik a kapuba. Amikor egy gól után az ellenfél rohan a kapuba, a labdáért, szalad vele a felezővonalhoz, hátha van még idő egyenlíteni/győzni. Ilyenkor bezzeg a kapus nem adja a labdát, óvja-védi - kicsit elkésett a védéssel. És akkor tumultus, nevetséges és oda nem illő jelenetek, oda nem illő emberek a kapuban. De érzi mindenki, itt illetlen ez a viselkedés, mennek a pályára vissza - ott se illik, de lehet lökdösődni, rugdosódni, térd fölött becsúszni, köpködni, anyázni. A pálya minden pontján lehet, a gólvonalon túl nem. A pályán minden megtörténhet, a gólvonalon túl csak a gól. A pálya az élet - a gól a pályán, az életen kívül van. Földönkívüli. A nagyvilágon e kívül. A gól nem a pálya, nem az élet tartozéka. És mégis csak érte érdemes élni.

A gól úgy van, hogy nincs, úgy nincs, hogy van. Meg van írva, a gól az Isten.

Mégiscsak nevetséges, hogy amiért a pályán huszonkét ember (plusz a cserék, mínusz a kapusok, de olykor ők is) küzd, hajt - a gól szabatos definíciója végül is: a labdának az alapvonal két (kapuval) kitüntetett helyén történő játéktéren kívülre juttatása. Touchdown! Goal! Gol! Tor! Gól! Satöbbi!

A gól néma csend.

Madách I Imre, az Alsósztregova játékosa utolsó szavai: A gól halál, a játék küzdelem, S az ember célja e küzdés maga.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”