Párnacsata

Egotrip

Báthorizmus és szodómiaélet

Mivel mostanában a kihallgatási jegyzőkönyv a tartalmas szórakoztatás egyik legkedveltebb műfajának számít, ez alkalommal én is ilyen források búvárlására hívlak téged, kedves olvasó! Korántsem öncélúan, hiszen a bűnüldözés és az igazságszolgáltatás iratai valóban sok adattal gazdagítják a hazai szexualitástörténetet. Forrásértékük még akkor is fölbecsülhetetlen, ha jól tudjuk, hogy értelemszerűen főleg a szokványostól eltérő, az adott korszakban üldözendőnek nyilvánított vágykiélési technikák múltjáról informálnak bennünket. A "magyar romlásnak százada", vagyis a XVII. például különösen gazdag az ilyesféle jogi esetekben. Kétség sem férhet hozzá, hogy valamennyiök közül a leg-ismertebb "a csejtei szörny", Báthory Erzsébet rettenetes bűnügye. Nemrég még az egyik nemzetközi ismeretterjesztő csatorna műsorán is föltűnt a törökverő Nádasdy Ferenc ("erős fekete bég") özvegye, hogy mint női Drakula tegye próbára a kelet-közép-európai tévénézők történelmileg már amúgy is zilált idegzetét.

Az 1610-ben elfogott Báthory Erzsébet a tanúvallomások szerint hosszú éveken át és életvitelszerűen irtotta maga körül a leányokat, s ebben egyúttal kéjes örömét lelte. A bűnsegédként kivallatott Szentesi Dorottya (alias Dorkó asszony) elmondása szerint például az épp betegen fekvő Báthory Erzsébet az ágyához is odahozatta soros áldozatát, s "darabot harapott ki az orcájából és az vállából", máskor pedig "az égő gyertyát az mezételen leánynak az szemérmes testébe sütögette". A jegyzőkönyvekből kirajzolódó portré olyannyira a szexuálpatológia tárgykörébe vág, hogy utóbb többen (köztük a nagyszerű művelődéstörténész, Rexa Dezső) fölvetették: ha e bűnügy előbb vált volna nemzetközileg tudottá, akkor ma bízvást báthorizmusnak hívnánk a szadizmust. Panaszra még sincs ok, hiszen Báthory Erzsébet világviszonylatban így is a legismertebb magyar történelmi személyiségek közé tartozik. Népszerűségének sokat használt, hogy utóbb a legenda egy dermatológiai főelemmel is tovább bővült. Értsd: Báthory Erzsébet részben azért gyilkolt, mert vélelmezte a szűz leányok vérének áldásos bőrmegújító hatását. Vagyis a hiú Báthory Erzsébet, akinek, sajna, még nem állt módjában korunk nagyszerű, Q10-et és cseresznyeeszenciát tartalmazó kozmetikai készítményeit igénybe venni, jobb híján arra kényszerült, hogy visszaadja a vérfürdőnek betű szerinti jelentését.

Fájdalom, az egész történetből - úgy, ahogy van - jószerivel egyetlen szó sem igaz, s számunkra is inkább a kényszervallatók (meg a sztorit gazdagító utókor) patologikus fantáziái miatt lehet érdekes! Mára ugyanis egyértelműen kiderült, hogy Báthory Erzsébet koholt koncepciós vádak áldozata lett, s így legendája még annyi alappal sem bír, mint "hím pandanjáé", a boldogtalan emlékű Vlad Tepesé.

Merőben más a helyzet a XVII. század megátalkodott főúri gonosztevőjével, Listi Lászlóval (1628-1662). Ez az arisztokrata (bárói, utóbb 1655-től grófi címet viselő) átokfajzat jobb pillanataiban egészen közepes költő volt: megverselte például a mohácsi csata lefolyását, Magyarország mindahány királyát, s talán legsikerültebb művében rímekbe szedte a szerencse örök állhatatlanságát. Ám a hazai Mária-kultuszt versben népszerűsítő Listi egyúttal igazi hétpróbás bűnöző volt. Kettős pályaválasztása okán később "magyar Villon"-ként is emlegették, noha ez az összehasonlítás mindkét lábára sántít. Mert amíg Listi költészete nyilvánvalóan a nagy francia bokájáig sem ér, addig Villon is legfeljebb ha kispályásnak számíthatna a magyar nehézfiúhoz képest. Listi bűnlajstromán ugyanis a még talán bocsánatos birtokeladási stiklik mellett ott találjuk a gyújtogatást, a boszorkányságot, a pénzhamisítást, a méregkeverést és a többrendbeli gyilkosságot. Mindez azonban érdektelen lenne vizsgálódásunk szempontjából, ha nem szerepelne e listán a szodómia is, mint Listi gróf főbenjáró bűneinek egyik legfőbbike. A törvények által halálbüntetéssel szankcionált szodómia alatt a korabeliek szóhasználata nemcsak az ószövetségi "barommal való közösülést" (zoofília) értette, hanem egynéhány más irányú szexuális tevékenységet is. Így volt ez Listi esetében is, aki már-már tüntető közönnyel viseltetett mindennemű lábasjószág és aprómarha iránt, viszont - a kor másik divatos kifejezését fölidézve - "török módra élt", vagyis vonzódott saját neméhez. A Listi ellen folytatott vizsgálat egyik tanújának, nemes Oroszvári Pakay Györgynek a vallomása szerint a gróf elsősorban férfiszemélyzetének tagjait "élte": "Az inasokkal sodomitálkodik: Ihun Jancsi az ő felesége, azzal hál!" Mindazonáltal nem átallotta köpcsényi várába vetődött vacsoravendégeit sem molesztálni. Pakay felé is kapdosott, "markázni akarván, kiért meg is szidogatta publice az asztalnál fatens [tanú] uram" - olvashatjuk a jegyzőkönyvben.

Az említett mellett a szodómia jelentéskörének egy másik elemét szintén fölfedezhetjük a Listi-ügy jegyzőkönyveiben. A gróf ugyanis házasember volt, s korán elhalt első felesége egy tanúvallomás szerint fölpanaszolta: "ő vele is sodomitául bánt volna [a férje], kiben meg is szakadozott volt. Azt is mondotta, hogy ő neki az ura gonoszsága miá kell meghalni." Nincs okunk csodálkozni e vádon, mert hiszen a körülírt cselekmény - gyengébbek kedvéért: az anális közösülés - egészen a jelenkorig világszerte (az Egyesült Államokban például a hatvanas évekig) büntetendőnek számított még törvényes házasságon belül is. Hála jó kapcsolatainak (külö-nösen a köztörténetből jól ismert Wesselényi Ferenc nádorral), Listi több ízben ép bőrrel keveredett ki az ellene indult szerteágazó vizsgálatokból. Nem vált a szexuális forradalom korai mártírjává: amikor 1662-ben a bécsi városi tanács rövid úton elfogatta, kizárólag grandiózus pénzhamisításai miatt ítélték fővesztésre a botrányos életű grófot.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.