Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 2003. június 12.

Egotrip

Márton egy délután félálomban feküdt a díványon, és arról ábrándozott, milyen is volt valójában a gyerekkora, és hogy azóta mi minden megváltozott, benne is, körülötte is, és hogy valójában ő már nem lehet soha ugyanaz az ember, aki volt. Ebbe bele kell törődni, gondolta Márton, ám arra azért nagyon kíváncsi lennék, motyogta a díványon, ha megpróbálnék ugyanolyan lenni. Nagyon tetszett neki az ötlet, csak hát a kivitelezés komoly tervezést feltételezett. Először is, hogy tudna ő olyan lenni, mint régen. Tanakodott. És nem hiába. Valami olyasmit kéne csinálnom, mint régen, motyogta befelé a szájába. Például, például, és akkor elgondolkodott. Ez az, és fölpattant, valamit gyűjtenem kellene. De mit lehetne gyűjteni? Ez az, megvan, például különböző üvegeket. Márton úgy felvillanyozódott, hogy szikrákat hányt a szeme, és a vérnyomását se dicsérné halálra a kardiológus.

A gyerekkor

Márton egy délután félálomban feküdt a díványon, és arról ábrándozott, milyen is volt valójában a gyerekkora, és hogy azóta mi minden megváltozott, benne is, körülötte is, és hogy valójában ő már nem lehet soha ugyanaz az ember, aki volt. Ebbe bele kell törődni, gondolta Márton, ám arra azért nagyon kíváncsi lennék, motyogta a díványon, ha megpróbálnék ugyanolyan lenni. Nagyon tetszett neki az ötlet, csak hát a kivitelezés komoly tervezést feltételezett. Először is, hogy tudna ő olyan lenni, mint régen. Tanakodott. És nem hiába. Valami olyasmit kéne csinálnom, mint régen, motyogta befelé a szájába. Például, például, és akkor elgondolkodott. Ez az, és fölpattant, valamit gyűjtenem kellene. De mit lehetne gyűjteni? Ez az, megvan, például különböző üvegeket. Márton úgy felvillanyozódott, hogy szikrákat hányt a szeme, és a vérnyomását se dicsérné halálra a kardiológus.

Pesztonka a konyhában faggyúzta a birkahúst. Na, erről ennyit.

Józsi bácsi egy speditőr cég szállítóleveleit ellenőrizte baráti alapon. Úgy volt vele, hogy ideje elkezdeni építeni azt az érdekhálózatot, ami majd a kellő időben neki is segítségére lesz, ellenszolgáltatás nélkül. Józsi bácsi ettől a naptól kezdve elhíresült az ingyenmunka kategóriájában, és jöttek is hozzá a különböző megrendelések és kérések. Tudta, ha egy üzlet beindul, nincs megállás. Csakhogy az volt a baj, hogy őneki semmiféle kérés nem jutott eszébe, hogy viszontsegítséget kapjon, úgyhogy egy idő után az egyoldalúság látszata ütött tanyát gondolatai között. De nem baj, vigasztalta magát, ki kell azt érdemelni és várni, amíg a mennyiség átcsap minőségbe.

Márton úgy pörgött, hogy összemosódtak rajta ruhájának színei. Ezerrel gyűjtötte az üvegeket, és piszokul élvezte, mert érezte, vissza tud járni a gyerekkorába. Volt már neki kólás-, sörös- és borosüvege is, be volt tervezve egy ecetes-, egy miravizes és egy speciális olasz sampon üvege. Ami megvolt, mind ott díszelgett a szekrény tetején.

Pesztonka elkeseredetten fagygyúzta tovább a birkát a konyhában, nem haladt az istennek se, úgy érezte, minden faggyú. Végül bemérgelte magát, és kivágta az egészet a francba. Olyat mondott, hogy még ő maga is elcsodálkozott nyelve önmozgásán.

Nem volt hát se faggyú, se hús, pedig már mindnyájan erősen éheztek. Pesztonka odalépett Józsi bácsihoz, hogy dobjon valami aprót. Józsi bácsi fölállt, hogy a zsebébe nyúljon apróért, de hirtelen rájött, ő már egy ideje ingyen dolgozik, sőt, semmit nem evett mostanában; megszédült, és Pesztonkát magával ragadva nekiesett a szekrénynek.

Ekkor lépett a szobába Márton, lassított felvételen figyelhette az aláhulló üvegeket. Pesztonka utolsó lélekjelenlétével megpróbált elkapni egyet, mert bevillant neki, hogy visszaválthatnák, ám nem sikerült. Az üvegcserepek szanaszét hevertek a földön, Józsi bácsi és Pesztonka rém éhesen eldőlve, Márton pedig a csillámló üvegdarabokat nézve csak ennyit tudott kinyögni: oda a gyerekkorom...

(Ez a szöveg részlet a szerző könyvhéten megjelenő Feltétlen emberek című könyvéből.)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.