Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 1999. február 4.

Egotrip

Egyszer odáig merészkedtem, hogy a fölöttünk lakónak az este és az éjszaka határvonalán pár mondatban összefoglaltam lakáskomplexumunk épületszerkezeti tulajdonságait, amely szerint e régi bérház födémszerkezete fából készült, és mint olyan, a kövér unokák hányaveti bukfenceitől rémisztő hangokat hallat, dong és dübög, mintha az ember fejét légnemű basszushangszóróval pumpálnák, egészen a fájdalomküszöbig, amely a lakás küszöbe után bárhol megtalálható a lakásban. Néhány tárgyszerű mondatom után a nagyszülők látogatóinak férfi tagja remegő ajkára a buzeráns kifejezést festette, majd közölte, ettől a pillanattól kezébe veszi az életemet, amely ily módon ettől a naptól kezdve egy sárban fetrengő kopasz pintyfiókáéval lesz egyenlő. Szóval megint beletenyereltem, de többrétű viszontválasz helyett bűvészsegédes hanghordozásban csupán ennyit mondtam udvariasan: tűnj el! A csend ezek után magától értetődött, és egészen nagy reményeket fűztem a pintyfióka életének további alakulásához.

Brunzola mikulás

Egyszer odáig merészkedtem, hogy a fölöttünk lakónak az este és az éjszaka határvonalán pár mondatban összefoglaltam lakáskomplexumunk épületszerkezeti tulajdonságait, amely szerint e régi bérház födémszerkezete fából készült, és mint olyan, a kövér unokák hányaveti bukfenceitől rémisztő hangokat hallat, dong és dübög, mintha az ember fejét légnemű basszushangszóróval pumpálnák, egészen a fájdalomküszöbig, amely a lakás küszöbe után bárhol megtalálható a lakásban. Néhány tárgyszerű mondatom után a nagyszülők látogatóinak férfi tagja remegő ajkára a buzeráns kifejezést festette, majd közölte, ettől a pillanattól kezébe veszi az életemet, amely ily módon ettől a naptól kezdve egy sárban fetrengő kopasz pintyfiókáéval lesz egyenlő. Szóval megint beletenyereltem, de többrétű viszontválasz helyett bűvészsegédes hanghordozásban csupán ennyit mondtam udvariasan: tűnj el! A csend ezek után magától értetődött, és egészen nagy reményeket fűztem a pintyfióka életének további alakulásához.

A dresszúrás presszing hamarost beköszöntött: a férfi, olajozottan működő kapcsolataiban bízva, az első adandó alkalommal munkahelyemről, a helyi újságtól való azonnali eltávolításomat kezdeményezte. Nagy mellénye azonban már a titkárságon fennakadt, ahol is fiatal kollégánk már nem ismerte a pártállamból fennmaradt, így módszertani hatékonyságából mára semmit nem vesztő dzsojsztikos személyiségfejlesztő és életvonal-tekergető megoldást. A férfi szép és demonstratív bukása után vártam a következő próbatételt, amelynek minőségét még csak nem is sejthettem, de azt hiszem, várakozásom nem múlhatta alul fantáziáját, hisz néhány nap múlva láttam, gépkocsijának rendszáma így kezdődik: GOD.

És itt, nem sejtve semmiféle dramaturgiai szabályosságot, a férfi abbahagyta a velem való vesződést, s készülő közös elbeszélésünk élhető alapanyag híján itt be is fulladt. Igazán sajnálom. Helyette biccentek egyet, ahogy a tűt pöccinti arrébb a bakeliten a műköröm, és folytatom onnan, hogy a mai, karácsonyi bevásárlós nap csupán annyiban tért el az évekkel ezelőttiektől, hogy most mindenekelőtt kettőhetvenes harcsázóbotommal komplett banánhéjakat próbáltam lesegíteni a hálószobánk előtt hajladozó nyárfa ágairól. Hát igen, a fölöttünk lakó most banánban utazik. Néha reggelente hat-hét kizabált banánfüzér is lengedez a fán. Fárasztó majomparádé, ugyanakkor, ha jól tudom, a banánban rengeteg magnézium van, és bár nem a filantróp fantáziám tanújele, de látom őket, amint századelős vakuként elvillannak valamelyik alkonyon, s fényükkel elárasztják a karácsonyi utcát, ahol épp ajándék cekkereimmel megyek, jól leizzadva.

Mert olyan karácsonyi bevásárlás még nem volt, amelyiken ne fáztam volna meg: forró üzletből a hideg utcára, majd be vissza, és újra ki, ugyanabban a vaskos dzsekiben, a frufru a homlokba tapad, a pajesz meg gőzt zihál. De az idén megérte, látványban és hangban a legkülönbözőbb figurák sodródtak elém, hogy magamról ne is beszéljek.

Egy nő lekérette a polcról a méretes férfifarmernadrágokat, majd jól láthatóan elmarta a két szár találkozásánál a sliccvarrást, s tenyerével, ujjbegyével elképzelt fájdalmamat sem kímélve morzsolgatta azt. Újabb nadrág, újabb mogyorózás, mintha keresne valamit, ám legnagyobb sajnálatára a nadrág üresen kong. Az eladó is ijedten bámulja, aztán próbálná elmozdítani a dolgot. Asszonyom, legyen nyugodt, mind jó minőségű. Az asszonyom felüti fejét: a fiam képes egy hónap alatt kirágni a nadrágot a lábai között, olyan kis egérke van neki ott. Az eladónő maga elé bámul az üvegpultra, mintha visszaidézné élete összes férfitestét, a francba, nem emlékszik, akadt-e olyan huncut, akinek kis egérke volt ott.

Boltból ki, boltba be. Egy idősb asszony áll a már évtizedek óta változatlan női konfekciók előtt, arcában síri csend, ő maga mozdulatlan, a szája nyitva, szemei két felcserélhető üveggolyóként domborodnak. Jól látni, az értelem utolsó kattanása már nem visszhangzik hallójáratában, ám csöppet sem szánalmas, inkább az a fajta, akinek az életből kicsipegetett emlékmorzsáiból egybe van gyúrva a mennyből az angyal és a Taigetosz funkciója, ám dülledő brifkója középtermetű ember medicinlabdájának elmenne. Így hát e személyes teljesség a maga gyurmaszerű valóságában, imádva az egyértelműséget, ott áll a konfekciók előtt, és bámul és bámul. Az eladónő halkan, de mintha folytatná a nagyasszony lényegi fölrajzolását: Mondja, asszonyom, van valamilyen elképzelése? A nagyasszony arcán csak a szellő rezdül, mutatva, a szó idegenül cseng neki: elképzelés? Mi is az?

Boltokból ki, boltokba be. Az eladók szerepköre hosszú évszázados hagyomány, nyilván, de a stíl most a legposztmodernebben avantgárd szürrealista, kubistán dada, szuprematistán neonaiv. Ha szürke zoknit kérek, azt mondják, nincsen, és nem is tartanak lila melltartót. Ha a farmeringre célzok, megtudom, otthon nincs náluk fűtés. Ha zsebkendőt kérek, elmondja, mekkorát kúrt az éjjel. Ha pulóverben utazok, elhitetik, nekem nem áll jól a steppelt nejlonharisnya. Így aztán persze nagyon nehéz választani és választ adni. Vagyis inkább nem dumálok, mert megint jön a GOD, oszt lesz nekem életvonal kettéhasítva a tenyeremen nuncsakuval.

És ha ezekre a drága embereimre gondolok, megjelenik az a kép, amit a napokban láttam: ül a télapó a kéményen lehúzott gatyával, mintegy klozetként használva az ajándékcsatornát, pucér segge havas idomként villog, sapkája bojtja aláfityeg, arcán erőlködés húzza szét a hidegben megdermedt ráncokat, nyomja és brunzol, szarik a kéménybe, miközben erről referál: ", drágáim, miként értessem meg veletek, hogy ebben az évben nagyon-nagyon rosszak voltatok!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.