Podmaniczky Szilárd: Déli verő

  • 1999. február 4.

Egotrip

Egyszer odáig merészkedtem, hogy a fölöttünk lakónak az este és az éjszaka határvonalán pár mondatban összefoglaltam lakáskomplexumunk épületszerkezeti tulajdonságait, amely szerint e régi bérház födémszerkezete fából készült, és mint olyan, a kövér unokák hányaveti bukfenceitől rémisztő hangokat hallat, dong és dübög, mintha az ember fejét légnemű basszushangszóróval pumpálnák, egészen a fájdalomküszöbig, amely a lakás küszöbe után bárhol megtalálható a lakásban. Néhány tárgyszerű mondatom után a nagyszülők látogatóinak férfi tagja remegő ajkára a buzeráns kifejezést festette, majd közölte, ettől a pillanattól kezébe veszi az életemet, amely ily módon ettől a naptól kezdve egy sárban fetrengő kopasz pintyfiókáéval lesz egyenlő. Szóval megint beletenyereltem, de többrétű viszontválasz helyett bűvészsegédes hanghordozásban csupán ennyit mondtam udvariasan: tűnj el! A csend ezek után magától értetődött, és egészen nagy reményeket fűztem a pintyfióka életének további alakulásához.

Brunzola mikulás

Egyszer odáig merészkedtem, hogy a fölöttünk lakónak az este és az éjszaka határvonalán pár mondatban összefoglaltam lakáskomplexumunk épületszerkezeti tulajdonságait, amely szerint e régi bérház födémszerkezete fából készült, és mint olyan, a kövér unokák hányaveti bukfenceitől rémisztő hangokat hallat, dong és dübög, mintha az ember fejét légnemű basszushangszóróval pumpálnák, egészen a fájdalomküszöbig, amely a lakás küszöbe után bárhol megtalálható a lakásban. Néhány tárgyszerű mondatom után a nagyszülők látogatóinak férfi tagja remegő ajkára a buzeráns kifejezést festette, majd közölte, ettől a pillanattól kezébe veszi az életemet, amely ily módon ettől a naptól kezdve egy sárban fetrengő kopasz pintyfiókáéval lesz egyenlő. Szóval megint beletenyereltem, de többrétű viszontválasz helyett bűvészsegédes hanghordozásban csupán ennyit mondtam udvariasan: tűnj el! A csend ezek után magától értetődött, és egészen nagy reményeket fűztem a pintyfióka életének további alakulásához.

A dresszúrás presszing hamarost beköszöntött: a férfi, olajozottan működő kapcsolataiban bízva, az első adandó alkalommal munkahelyemről, a helyi újságtól való azonnali eltávolításomat kezdeményezte. Nagy mellénye azonban már a titkárságon fennakadt, ahol is fiatal kollégánk már nem ismerte a pártállamból fennmaradt, így módszertani hatékonyságából mára semmit nem vesztő dzsojsztikos személyiségfejlesztő és életvonal-tekergető megoldást. A férfi szép és demonstratív bukása után vártam a következő próbatételt, amelynek minőségét még csak nem is sejthettem, de azt hiszem, várakozásom nem múlhatta alul fantáziáját, hisz néhány nap múlva láttam, gépkocsijának rendszáma így kezdődik: GOD.

És itt, nem sejtve semmiféle dramaturgiai szabályosságot, a férfi abbahagyta a velem való vesződést, s készülő közös elbeszélésünk élhető alapanyag híján itt be is fulladt. Igazán sajnálom. Helyette biccentek egyet, ahogy a tűt pöccinti arrébb a bakeliten a műköröm, és folytatom onnan, hogy a mai, karácsonyi bevásárlós nap csupán annyiban tért el az évekkel ezelőttiektől, hogy most mindenekelőtt kettőhetvenes harcsázóbotommal komplett banánhéjakat próbáltam lesegíteni a hálószobánk előtt hajladozó nyárfa ágairól. Hát igen, a fölöttünk lakó most banánban utazik. Néha reggelente hat-hét kizabált banánfüzér is lengedez a fán. Fárasztó majomparádé, ugyanakkor, ha jól tudom, a banánban rengeteg magnézium van, és bár nem a filantróp fantáziám tanújele, de látom őket, amint századelős vakuként elvillannak valamelyik alkonyon, s fényükkel elárasztják a karácsonyi utcát, ahol épp ajándék cekkereimmel megyek, jól leizzadva.

Mert olyan karácsonyi bevásárlás még nem volt, amelyiken ne fáztam volna meg: forró üzletből a hideg utcára, majd be vissza, és újra ki, ugyanabban a vaskos dzsekiben, a frufru a homlokba tapad, a pajesz meg gőzt zihál. De az idén megérte, látványban és hangban a legkülönbözőbb figurák sodródtak elém, hogy magamról ne is beszéljek.

Egy nő lekérette a polcról a méretes férfifarmernadrágokat, majd jól láthatóan elmarta a két szár találkozásánál a sliccvarrást, s tenyerével, ujjbegyével elképzelt fájdalmamat sem kímélve morzsolgatta azt. Újabb nadrág, újabb mogyorózás, mintha keresne valamit, ám legnagyobb sajnálatára a nadrág üresen kong. Az eladó is ijedten bámulja, aztán próbálná elmozdítani a dolgot. Asszonyom, legyen nyugodt, mind jó minőségű. Az asszonyom felüti fejét: a fiam képes egy hónap alatt kirágni a nadrágot a lábai között, olyan kis egérke van neki ott. Az eladónő maga elé bámul az üvegpultra, mintha visszaidézné élete összes férfitestét, a francba, nem emlékszik, akadt-e olyan huncut, akinek kis egérke volt ott.

Boltból ki, boltba be. Egy idősb asszony áll a már évtizedek óta változatlan női konfekciók előtt, arcában síri csend, ő maga mozdulatlan, a szája nyitva, szemei két felcserélhető üveggolyóként domborodnak. Jól látni, az értelem utolsó kattanása már nem visszhangzik hallójáratában, ám csöppet sem szánalmas, inkább az a fajta, akinek az életből kicsipegetett emlékmorzsáiból egybe van gyúrva a mennyből az angyal és a Taigetosz funkciója, ám dülledő brifkója középtermetű ember medicinlabdájának elmenne. Így hát e személyes teljesség a maga gyurmaszerű valóságában, imádva az egyértelműséget, ott áll a konfekciók előtt, és bámul és bámul. Az eladónő halkan, de mintha folytatná a nagyasszony lényegi fölrajzolását: Mondja, asszonyom, van valamilyen elképzelése? A nagyasszony arcán csak a szellő rezdül, mutatva, a szó idegenül cseng neki: elképzelés? Mi is az?

Boltokból ki, boltokba be. Az eladók szerepköre hosszú évszázados hagyomány, nyilván, de a stíl most a legposztmodernebben avantgárd szürrealista, kubistán dada, szuprematistán neonaiv. Ha szürke zoknit kérek, azt mondják, nincsen, és nem is tartanak lila melltartót. Ha a farmeringre célzok, megtudom, otthon nincs náluk fűtés. Ha zsebkendőt kérek, elmondja, mekkorát kúrt az éjjel. Ha pulóverben utazok, elhitetik, nekem nem áll jól a steppelt nejlonharisnya. Így aztán persze nagyon nehéz választani és választ adni. Vagyis inkább nem dumálok, mert megint jön a GOD, oszt lesz nekem életvonal kettéhasítva a tenyeremen nuncsakuval.

És ha ezekre a drága embereimre gondolok, megjelenik az a kép, amit a napokban láttam: ül a télapó a kéményen lehúzott gatyával, mintegy klozetként használva az ajándékcsatornát, pucér segge havas idomként villog, sapkája bojtja aláfityeg, arcán erőlködés húzza szét a hidegben megdermedt ráncokat, nyomja és brunzol, szarik a kéménybe, miközben erről referál: ", drágáim, miként értessem meg veletek, hogy ebben az évben nagyon-nagyon rosszak voltatok!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.