Podmaniczky Szilárd: Déli verő (Relével az ágyban)

  • 1999. szeptember 29.

Egotrip

Bambán és félszegen néztem magam elé, mint a szentlélek, aki kisebb látászavarral küszködik a sok cigaretta miatt, a fejében pedig üres, gazdátlan bárányok sétálnak és kolompolnak a puszta mezőn, amelyről letépkedték a virágokat az ízlésdömpingben megzavarodott kalauznők. Most hogyan tovább?

Bambán és félszegen néztem magam elé, mint a szentlélek, aki kisebb látászavarral küszködik a sok cigaretta miatt, a fejében pedig üres, gazdátlan bárányok sétálnak és kolompolnak a puszta mezőn, amelyről letépkedték a virágokat az ízlésdömpingben megzavarodott kalauznők. Most hogyan tovább?

Néztem a betont a lábam előtt, a padka mögött futó autókerekek lanyhadt rugózását, és minden pillanatban változtattam az arcom színét, ahogy a fejem fölött lógó forgalmi lámpák veszettül villogtak, hol pirosban, zöldben, sárgában játszott a fejem, a hajam nem tudom, miben játszott. Kezem a zsebemben, sikamlós szalonnabőrre hasonlító cukros papírt csuszoltam az ujjaim között, még ha ez nem is jó szó rá, csuszolgattam, mintha valamire emlékeztetne ez a test közeli anyag, ámde a fejem, fejdíszem színenként robbant más és más alakra, darabokra nem, és már szállt az éjszaka, mint a szentlélek, el a jó büdös francba, mondjuk Japánba, hogy ott leírjon egy zabkereszt alakú kultúrkört, s magától loccsanjon bele az óceánba hitt remény veleje.

Megsodortam a nyelvem a számban, kis befektetés, nagy haszon, van, aki szöggel képes rádióadást fogni, hát akkor nekem a nyelvem mért ne lenne alkalmasabb. Hatalmas művek szóltak a fejemben, bejött a Bartók is, egy kézzel a láncos oszlopba kapaszkodtam, meglegyen a kívánt földelés.

Lökdösték az oldalam, a lábam, a csípőn kiálló karom, rám néztek, ha piros volt a fejem, szabad. Mennyire szeretem ezeket az embereket! Szinte kiengesztelhetetlen vagyok. Menni, menni, el a jó büdös francba, de mindig valami országban vagyok, és akkor ugyanez, csak más-más szentlélek cumizza agyon az agyam, ha hagyom.

Nemmm mmmozdulok! Hátha így. Felszívódok, mint az orrcsepp, a lavinaként leomló, hömpölygő takony.

Finom és lágy, dallamos kezek hullottak az égből, az egyik választása a vállamra esett.

Szörvusz, mondta a lány halkan, oldalt néztem, a fejem sárgában fénylett. Szörvusz, válaszoltam tájegységben maradva. Bocsanát, hogy závár, aztat kérdem, ván-é rosz fogad?, kérdezte a lány, haját kipakolta vékony arcából, mosolygott, mintha ez lenne az utolsó, százezer forintos kérdés, amelyért az egész család zománcait újra csiszoltathatom.

A nyelvemet visszafordítottam vízszintbe, a Bartók műsora elhallgatott, és mintha nem tudnám a választ, egyenként letapogattam a fogaimat, a keze a vállamról lement, és tudtam ebből, nem Mátyás király ő, hogy hány-e még a harminckettő, ott a kocsma udvarán, hanem a direct number van, aki először ellenőrzi a rabszolga fogait, aztán mehet a vásár, ukmukfukk, ami belefér.

Egy van, mondtam mégis, hátha az őszinteség rontja az üzletet. Á, mondta felvillanyozva, most már az ő arcán is kavartak a nemzetiszín kereszfények, á, á, á, ismételte, mint kacsa a nokedlit, az nadjon jó, nadjon jó. Tenyleg, nadjon, mondta, felirom ide cimem, holnap ötkor varlak itt, ne feled. Nadjon fontos mindketonknek.

Fölírta a címet egy dísznövényboltos névkártyájának hátuljára, bedugta a mellzsebembe, és úgy mosolygott, hogy közben éreztem, farzáró izma összeszorul.

Ahogy ment és távolodott, néztem, másokat is leszólít-e, úgy holnap öt harmincra. Nem, látta a többieken, hogy jó a foguk vagy tök rossz, és nem, ez alapeset neki, és megértem, utáljuk úgyis mindnyájan a tökéletest, ellenben a nagy katyvaszt is, megértem, ennyi kell, egy rossz fog az optimális egy férfinél.

Teljesen természetes járással távolodott, nem szökellt örömében, és amikor már nem nézhetett vissza, elindultam át a zebrán, bele a forgalomba. Büdös nagy szaggatott fékezés, a kamionból két férfi is kiszáll, üvöltenek, és rohannak felém. Amikor rám borul a sötétség, megállok, és nézek, csak ennyi a hendikep, és ez néha ijesztő. De akkor hazáig futottam. Jólesett.

Másnap sokáig aludtam, tudtam, akár fél ötig is aludhatok. Képzelegtem?, nem hiszem, de ezt a napot is meg kell mászni. Ötkor a megadott címen voltam. Már várt a lány a kapuban. Bevezetett egy óriási üres szobába, csak az ablak előtt középen állt egy szék, egy fogorvosi szék, felszerelve, no hiszen. Leültem, eltűnt, vártam, és még bizakodtam, hogy jóra fordulok. Akkor úgy harminc fogorvosnő hallgatólány lepte el a szobát, mindegyik megnézte a fogaimat, bólintottak, vihorásztak, a rengeteg csaj szabadon kotorászott a számban. Bejött a prof is vagy kicsoda, injekció, kis szusszanás, és elkezdődött.

A lány már nem mosolygott, farzáró izma elengedett, a fogót bedugta a számba. (Nem kéne innen elhúznom, ezzel az érzéstelenítővel, rá három sör, és minden más, nem?) Hátulról négy puha kéz fogta meg a fejem, majd a rossz fejtámlaállítás miatt azonnal az ölükbe szaladt. Rotálja, rotálja!, üvöltött a prof a számba. A lány meg rotálta, rotálta, a fejem pedig a hasak, keblek, nadrágcsatok közt vonaglott, az óriási szobát lassan megtöltötte az ezerféle parfüm illata, a finomságuk, néha hajfürtök surrantak át az arcomon, becsuktam a szemem, és nem is tudtam, mit érzek, olyan édes kis fájdalom..., kezek cserélődtek rajtam, hasfalak és pólók, és a fogam ott mélyen cuppogva tocsogott.

Este még zsibogott az arcom, a lámpáimnál álltam, most rendesen működtek a fények. Forgalom nem volt, elindultam a túloldalra. Nem szokásom, de mintha az előbb valamit fölvettem volna a földről. Egy relét, egy relét a lámpákból, a tegnapi hibás relét. Fölvettem, megnéztem, és eltettem. Otthon megtakarítottam egy púderecsettel, és odatettem a párnámra aludni. Aludt a relé, mint egy maci, aztán mellébújtam, rátettem a kezem, és én is elaludtam.

Aki nem hiszi, járjon kanosszát, majd hozzászokik, jó éjszakát, gyerekek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.